יום חמישי, 12 בינואר 2012

על הדשא - ברוח ההתנדבות

12.1.201                                                                                                
ארכיון עיתונות


על הדשא - ברוח ההתנדבות
רוני מ. האס
צילום באדיבות מועצה אזורית עמק יזרעאל

עמק תפארת
ערב הוקרה מיוחד לוותיקי עמק יזרעאל, רצוף שירה וזמר, התקיים בסוף החודש באולם התרבות האזורי בקיבוץ יפעת. באירוע - שאורגן על ידי מחלקת התרבות של המועצה בשיתוף עמותת ותיקי העמק ובחסות המשרד לאזרחים ותיקים - השתתפו כ-600 איש ששרו הרבה נעמי שמר. הרבה כבוד.

רוב הזמן שחמט
גדות
למיה פורת, 21, רחובות, יש משפחה ענפה בקיבוץ גדות. בשנים האחרונות כל ביקור שלה בקיבוץ נגמר בהרבה שעות של משחק שחמט עם הבני-דודים הצעירים. "אנחנו שתי אחיות וארבעה אחים, שמגיל צעיר משחקים שחמט. זה התחיל כשאבא שלנו לימד את האחים הגדולים שלי לשחק, ומהר מאוד הם כל כך התקדמו שכבר היה צריך להביא מורה פרטי הביתה. הם הצליחו להדביק את כולנו, ולאט לאט הפכנו למשפחה שעסוקה רב הזמן בשחמט - כולל השתתפות בתחרויות ארציות, בליגות בסופי שבוע ובתחרויות בחו"ל". פורת שותפה כיום בנבחרת הלאומית של ישראל, ונושאת את התואר אומן בינלאומי (א.מ.נ). באחד הביקורים האחרונים אצל הדודים בגדות הם העלו את המשאלה, שמיה תפתח חוג שעוד ילדים יוכלו ליהנות מהספורט המוחי המהנה הזה, ושיהיו לבני הדודים עוד שותפים לאהבת השחמט. פורת הרגישה, שזו בשבילה הזדמנות לעשות מעשה לטובת ילדי הצפון, ויזמה פתיחתם של קורסים לילדים ומבוגרים מכל האזור, ברמות שונות, ולמענם היא מגיעה במיוחד לקיבוץ הצפוני. חמש סיבות למה כדאי ללמוד שחמט? "המשחק מפתח יכולות חשובות אצל ילדים ומבוגרים, כמו: ריכוז, התמדה, זיכרון, שיפור ביכולת הלמידה, ביכולת לנצח ולהפסיד בכבוד והכי חשוב - הרבה שעות של כיף". לפרטים: 0544947260.

עולים על הסוס
עין שמר
לפני כשנתיים, כשרצו לסגור את האורווה בעין שמר, החליט עטר שנפלד, 34, שחזר שנתיים קודם לכן לחיות בקיבוץ, לא לתת לזה לקרות. לשנפלד היו סיבות טובות; אביו, ברוך שנפלד ז"ל, שנהרג לפני 15 שנה בתאונת דרכים קטלנית, היה ממגדלי הסוסים הבכירים ומראשוני העוסקים ברכיבה טיפולית בארץ ובחו"ל. שנפלד הצעיר נהג לרכב על סוסים מגיל צעיר, כשבגיל עשר, לאחר שנפל מסוס, החליט לפרוש. עם החזרה לקיבוץ התעורר בשנפלד הצעיר רצון עז לחזור לשורשים; הוא ראה כיצד הנוער הקיבוצי ספון בביתו, בעיקר מול מסכים, וחשב כי תרומתו הגדולה ביותר תהיה להוציא את החבר'ה החוצה. מעבר לכך שנבחר לנהל את הנוי של הקיבוץ, קיבל על עצמו את ניהול האורווה והחל לרתום יותר ויותר בני נוער לפעילות בה. השנה לקח על עצמו שנפלד מיזם נוסף של נתינה לקהילה: בעין שמר פועל בשנים האחרונות הוסטל של ארגון "בית אקשטיין" לילדים בעלי צרכים מיוחדים. שנפלד, שצירף השנה לשורותיו את גל שחף, מדריך רכיבה טיפולית, הציע לאפשר לילדי ההוסטל להגיע לאורווה שלוש פעמים בשבוע וליהנות מן החוויה הטיפולית, הנוצרת במפגש עם הסוסים. הרעיון נפל על אוזניים פתוחות, והשבוע החלו ילדי "בית אקשטיין" לבקר באורווה. לטובת המיזם מחפש שנפלד מתנדבים בני כל הגילים, מהאזור כולו, שיהיו מוכנים להוביל את הסוסים, לתת עזרה לצוות המטפל וכל רעיון אחר לתרומה לטובת האורווה. מי שהסיפור שלנו ממש מדבר אל לבו ירצה ודאי לדעת, כי גם בהוסטל עצמו ישמחו להיעזר במתנדבים מהאזור. עטר שנפלד -;0542114471 הוסטל - 046274160.

מתנדבים לחלץ
מוא"ז גליל עליון
45 מתושבי המועצה האזורית הגליל העליון יצאו לפני שבועיים להשתתף בקורס חילוץ בבסיס צריפין שבמרכז הארץ. את הקורס יזמו הצפוניים במסגרת היערכות לשעת חירום, ובעיקר כהכנה להתמודדות לאחר רעידות אדמה, והוא מהווה המשך ישיר של תרגיל שערכו לפני כשנה, ובו נבדקה יכולת המועצה הגלילית לשמש מרכז פינוי אזורי במקרה של רעידת אדמה באזור. גרשון שרון, כפר סאלד, שהשתתף בקורס ומתפקד כרמ"ט המועצה בחירום, מספר כי "ריבוי המשתתפים בקורס תואם את תפיסת העולם שלנו, שלפיה לכל אחד בקהילה יש תפקיד בשעת חירום, במטרה שכולם יחושו כי הם לוקחים חלק במאמץ משותף, ויחד מחזקים את החוסן הקהילתי שלנו. בקורס הייתה אווירה מאוד טובה, אנשים לוקחים ברצינות את התפקיד שלהם, יש מוטיבציה גבוהה ורצון עז ללמוד". קבוצת המתנדבים המחלצים כוללת אנשים מגיל 30 עד 60, חברי קיבוצים ותושבי ההרחבות, מ-19 קיבוצים שונים מרחבי הגליל העליון. הקורס הוא חלק מלקחי תרגיל, שנערך לפני כשנה ומטרתו הייתה לספק למשתתפים כלים להתמודד עם חילוץ נפגעים במקרה של רעידות אדמה או פגיעות טילים, ברגעים הראשונים לפני שכוחות הביטחון וההצלה יגיעו ליישובים. הנחת היסוד שעליה מתבססים הצפוניים היא, שברגע האמת ייאלצו לפחות בשלב הראשון להתמודד לבד עם המציאות, ולכן עליהם להיערך לכך בכל הרצינות. בהמשך מתכוונים בגליל העליון להקים יחידה מקצועית, שתעבוד בצמוד לכוחות הביטחון באזור. לוקחים אחריות עד הסוף.
כוכבי אמת
בוועידת המלונאים, לסיכום שנת 2011, ייצגו את התנועה הקיבוצית מנהלי ומנהלות המלונות מהקיבוצים שפיים, כפר גלעדי, הגושרים, כפר בלום, עין גב, נחשולים, עין גדי, רמת רחל וגנוסר. במסגרת חלוקת פרסים של המועצה לארץ ישראל יפה זכה מלון נוף גנוסר לציון "5 פרחי יופי" ולדגל יופי מיוחד. הו כנרת שלנ.

יוגי בגולן
רוני האס הגיעה ליוגישף ברמת הגולן וגילה את יוגי גבעול השף, שהביא טונות של רזומה לרמה
יוגי בגולן
יוגי שף ממוקמת במתחם החדש בצומת וואסט ברמת הגולן. המתחם, שתוכנן בקווים נקיים הנותנים הרבה כבוד לנוף שמסביב ובעיקר לשמים הגדולים כל כך בקצה העולם, עשה שימוש בשרידי המבנים הסוריים שנשארו במקום. פנים המסעדה, הבנויה בתוך אחד המבנים העתיקים הללו, מעוצב בקווים מאד נקיים. מיד בכניסה ניתן לחזות במטבח המקצועי הפתוח של המסעדה, כולל בר ישיבה המשקיף היישר על העושים במלאכה. על אחד הקירות המרכזים, תלויים צילומים משפחתיים המתעדים את ההיסטוריה המשפחתית של יותם במשך שש דורות לאחור, בכל קצוות תבל, כולל תמונות מההיסטוריה הקיבוצית של המשפחה. חלונות גדולים קרועים אל נופי הגולן המפעימים, כשוילונות שקופים וארוכים מרככים את אינסופיותם. הקירות והכסאות צבועים בלבן חלבי, שולחנות עץ עטופים במפות בד בהירות וערוכים בכלים לבנים. גם המנות מוגשות באסתטיקת גורמה. כל קישוט אגב- טעים לפחות כמו המנה אותה הוא מעטר. 
אז מה יש לנו פה? 
אוכל מקומי, נקי, בריא, ברמה של גורמה. במסעדה מתבססים על חומרי גלם ישירות מהיצרנים או המגדלים המקומיים כשהדגש על חומרי גלם בריאים- כאן הבשר יהיה טרי (שזה טוב לנו בכל מקרה), הקמח יהיה מלא וגם הסוכר. הירקות והפירות ועשבי התיבול נקטפים בגינותיהם של מגדלים מקומיים, מה שנותן תוצאה אורגנית מהשורש ושאר התוצרת- גבינות צאן, בשר בקר ושמן זית- נקנית כאמור מיצרנים מקומיים. גם היינות, ברובם המכריע מיקבים ברחבי הגולן. 
מנה מנצחת
את המנות האחרונות של יוגישף מכינה קונדיטורית מרמת הגולן. הפאי תפוחים המסורתי (29 ₪) שלה כל כך מזכיר את הפאי של סבתא, גם למי שסבתא שלו מעולם לא אפתה פאי תפוחים. לרגע אתה מרגיש שאכלת מנה כמו של פעם, מלאת אהבה ללא תנאי. ועוד בריאה כל כך. אבל מולה התחרו המנה הראשונה והמנה העיקרית. המנה הראשונה- נתחי סינטה צרובה ברוטב שוקולד (35 ₪) הייתה יכולה לזכות במקום הראשון, רק שאנחנו קיווינו ליותר מתוק מהמנה המרדנית הזו, אז החלטנו שהמנה העיקרית- נתח שפיץ-צ'אך ברוטב אספניול, תאנים קלויות וסלק (89 ₪), עונה על כל הקריטריונים שלנו למקום הראשון- איכותית, מפתיעה ושלא תיגמר לעולם. לא לגמרי הבנו מה זה בדיוק האספניול הזה אבל לא יכולנו להפסיק לאכול את התוספת שהכילה תאנים מהבוסתן וסלק, זה לצד הנתח הבשרני מחד והנימוח מאידך זיכה את המנה המצוינת הזו במקום הראשון. 
האיש שלנו 
יותם גבעול, "יוגי", 32, הוא מהאנשים הפעלתנים האלה שלא ממש אוהבים מסגרות נוקשות. הוא מתבדח  שללמוד בבית ספר הוא אף פעם לא למד, זו בכלל לא מהחוויות שהוא נהנה לדבר עליהן, אבל כשבגיל 18 נסע עם הוריו לארצות הברית, הוא נדלק על הנושא של בישול וגילה שבדברים שכיף לו לעשות הוא מצליח, למרות הקושי, ללמוד. הוא למד קולינריה- אומנות הבישול בבוסטון יוניברסיטי וסיים תואר ראשון בניוברי קולג'. עם הזמן גילה שבמקרה זכה ללמוד במוסד מאד יוקרתי בו לימדו אותו טובי השפים בארה"ב. ב- 12 השנים ששהה בארה"ב הספיק לעבוד בכמה מסעדות יוקרה בבוסטון, להיות השף התזונתי של ספורטאים מה – NFL וה NBA , לעבוד באצטדיון שמגיש בסופי שבוע ל-17,000 לקוחות, לכתוב עם יהונתן גפן (!) ספר בישול לאנשים שאין להם מושג בלבשל, לעבוד ארבע שנים כמומחה בהתאמת דיאטות מיוחדת לבעלי צרכים מיוחדים ואז החליט שהוא מתגעגע הביתה וחזר לגולן. עכשיו הוא תושב בקיבוץ ילדותו- עין זיון ומפנק את תושבי הגולן ומטייליו בארוחות גורמה-בריאות. סוג של שילוב מנצח. 
עדויות מהשטח
לא ברור אם האוכל שמקבלים ביוגישף יותר בריא או יותר טעים, מה שבטוח- הוא אסתטי מאד. שני השולחנות שישבו לידנו היו חייבים להודות ליותם. אשה אחת אמרה לו שהיא חוזרת בדיוק מפריז, והמסעדה הזו לא נופלת באיכותה ממסעדות שף פריזאיות, איש אחר, גם הוא בביקור מולדת, לא הפסיק לשבח את יותם ולחבר אותו, לתפיסתו של האורח, לעולם ה'סלואו פוד' (מגמה שנולדה באיטליה כהתנגדות ל'פסט פוד'). אנחנו גם חשבנו שיש בזה משהו, בלי שיותם מתכוון, הוא המציא את ה'סלואו פוד' בעצמו, אי שם בגולן. או בבוסטון. 
למי המסעדה?
קהל היעד של יוגישף הוא קודם כל תושבי הגולן וטייליו. במקביל המסעדה מציעה תפריט גורמה-בריא- מה שהופך את המסעדה אטרקטיבית בו זמנית לאניני טעם ולחובבי מזון בריאות. אגב- יותם השף, ישמח להיות מאותגר ולקבל התראות מבעוד מועד לגבי צרכים כאלה ואחרים הנוגעים לדיאטות בריאותיות. הוא כבר ירקח לכם מטעמים בריאים במטבחו. 
מיוחד למקום
בימי ראשון ושני מתקיימות במסעדה סדנאות בישול. יותם השף לא רק אוהב לבשל הוא גם שמח להפיץ את הידע שרכש הלאה. את הספר שכתב בשיתוף עם יהונתן גפן, אגב, ניתן לרכוש גם אצלו במסעדה. 
חשבון בבקשה:
שרימפס צלוי עם סלסת פירות על מצע עלי רוקט- 39 ₪
נתחי סינטה צרובה ברוטב שוקולד- 35 ₪
נתח שפיץ-צ'אך ברוטב אספניול, תאנים קלויות וסלק -89 ₪
חזה עוף ממולא בתפוחים ובצלים מקופלים עם אורז מלא עם בישום קל של נענע ולואיזה-  75 ₪
פאי תפוחים מסורתי עם גלידת וניל- 29 ₪
באונטי – מוס שוקולד חלב ומוס שוקולד לבן וקוקוס, על שכבה של קראנץ' שוקולד- 29 ₪
קפה הפוך – 13 ₪
סה"כ לזוג- 309 ₪

*כתבה פרסומית.
על קו המים
הן באתי ממך מחיקך, אדמה
חלום של חורף בתמול שלשום

עורך הבלוג