יום חמישי, 24 במרץ 2011

על הדשא - מנה ראשונה


24.3.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

תמונה ראשית

תמונה באדיבות מועצה אזורית יואב

הקשרים בין ילדי הגן מהכפר המוסלמי אל עזי, הסמוך לקיבוץ כפר מנחם עם ותיקי מ.א.יואב מתהדקים בשנים האחרונות. הפעם היו אלה הילדים שהגיעו מחופשים למרכז היום "גילאור" וחילקו לותיקים משלוחי מנות והצטרפו למסיבת פורים רב דורית ומלאת שמחה.
פרפרים בפורים
מכללת אורנים

ביום שישי האחרון פתחה מכללת אורנים את שעריה באופן רשמי לכל מי שמודה, כי יש לו פרפרים בראש. הכנס ה-28 של אגודת חובבי הפרפרים בישראל התקיים בהשתתפותם של מומחים לפרפרים ושל חובבים, שבין השאר, הגיעו לשמוע על התקשורת הכימית שבין צמחים לפרפרים ועל ההתאמה שבין הפרפרים לפרחים. הם השתתפו בסיור בגן הבוטני של המכללה, בהדרכת ד"ר מוקי גרוס מאורנים, שהדגישה את חשיבות הפרפרים בהאבקת הצמחים, ודיברה על הסכנה הממשית לקיומם בשל הפגיעה הנמשכת במערכות האקולוגיות הטבעיות בארץ. "מכאן עולה חשיבות עליונה לפיתוח גנים בכלל וגנים בוטניים בפרט ברחבי הארץ, שיהיו עשירים במגוון מיני צומח, וכך ישמשו מוקד משיכה לפרפרים ויסייעו בשמירה ובשיקום של אוכלוסיותיהם", אמרה ד"ר גרוס.
 ניטור (מעקב ורישום) הפרפרים בגן הבוטני באורנים, המהווה בסיס להמשך פיתוחו, החל לפני כשנה וחצי, ע"י הסטודנט החבר באגודת חובבי הפרפרים, סתיו טלל, במטרה לאבחן את מיניהפרפרים, המגיעים לכל אחד מהאזורים הנבדקים בשטחי המכללה, וכן את המיקום ואת הכמות של הצמחים הפונדקאים, שעליהם מטילים הפרפרים את ביציהם ומעליהם ניזונים הזחלים. המידע שנצבר מהווה בסיס לבניית מסלולי הליכה עונתיים בעקבות פרפרים בגן הבוטני והשתלמויות למורים ולסטודנטים בנושא. עד כה נמצאו באורנים 36 מיני פרפרים, המייצגים את כל המשפחות הידועות בארץ, בתוכם המין הנדיר יחסית, צבעוני קשוט, המהווה גורם משמעותי לקיום הכנס השנתי של אגודת חובבי הפרפרים דווקא במכללת אורנים.
הגן הבוטני במכללת אורנים הוקם בשנת 1958. חמישים שנה לאחר מכן, בשנת 2008, הוא הוכר כגן בוטני רשמי על ידי משרד החקלאות. נכון להיום זהו הגן הבוטני היחיד בצפון הארץ. הגן משתרע על שטח של ארבעים דונם, ומכיל 900 זני צמחים, רובם צמחי ארץ ישראל.
בימים אלה מוקם "חוג מתנדבי הגן הבוטני באורנים". המעוניינים להתנדב מוזמנים לפנות אל סמדר שטסל טלפון: 0509288289, מייל: smadar.sto@gmail.com

כבוד אחרון לאבו עלי

מצר / מענית / כפר מיסר


בבית חביבה רייק, מועדון קיבוץ מענית, התכנסו בשבוע שעבר כמאה תושבים מכפר מיסר, מקיבוץ מצר וממענית לכבד את זכרו של אבו עלי ז"ל, בן הכפר מיסר השכן, שנפטר לפני כחודש.
את האזכרה המשותפת יזמה וארגנה מירה סיטנר כהן, בת עין שמר, חברת מענית, וחברה טובה זה שנים של אבו עלי. הקשר בין אבו עלי ובין חברים במענית ובמצר החל מיד אחרי מלחמת ששת הימים, כשעלי עבד בבניין ולאחר מכן כשומר במענית. "אולי מכאן שמו ואולי לא, מה שבטוח שבזכות כוח ההרתעה שלו לא היו כמעט גניבות בקר במענית", אומרת מירה. מעבר לכך שהצליח לבצע את תפקידיו מעל ומעבר, גילו חברי מענית ומצר אדם לבבי, אוהב ארץ ישראל שנהג לארגן טיולים באזורים שהכיר היטב ואף הדרים אל עבר סיני עם קבוצת חברים. "אבו עלי היה איש מיוחד, שידע לחבר בין יהודים לערבים, בין מצר למענית ובין שוטרים לגנבים. כולנו אהבנו אותו והוא אהב אותנו", מספרת סיטנר כהן. אבו עלי היה מספר סיפורים מרתק, שהצליח לקשור קשר מיוחד עם בנה אמוץ, 31, הסובל מנכות קשה, וידע לעודדו ולנחמו. "היינו נוסעים אליו, יושבים אצלו ושומעים את סיפוריו. הוא היה מקבל את בני בחיבוק חם ועוטף, שהביא לביטוי את האהבה ההדדית ששררה ביניהם".
אבו עלי נפטר לפני חודש בגיל 67 ממחלה קשה. יהי זכרו ברוך.

חושבים על עתיד משותף
קטורה

בקיבוץ קטורה, בסיוע מדור הצעירים של המטה השיתופי, התקבצו בסוף השבוע האחרון מעל חמישים (!) צעירים, בני ובנות משק על בני ובנות זוגם, כדי להשתתף בסמינר על העתיד המשותף של הצעירים ושל קיבוצם.
זהו סמינר ראשון מסוגו, שבו קיבוץ קטורה שבערבה הציע לבניו ולבנותיולקחת חלק בתהליך החשיבה על עתיד הקיבוץבסמינר התמודדו עם שאלות, כגון: "מה קטורה מהווה עבורכם"? "איך, לדעתכם, ייראה קיבוץ קטורה בעוד 30 שנה"?
בנוסף, התקיים דיון על ידי חברי הקיבוץ, ובמהלכו בחנו את נקודות החולשה והחוזק של קטורה היום אל מול האיומים וההזדמנויות שהם צופים בעתיד.
הבנות והבנים הפתיעו את הקיבוץ בריקוד המוני, שרקחו במהלך הסמינר ללא ידיעת הוריהם,אולי בזכות הכוחות שצברו עת התארחו בחדרי האירוח המפנקים שהקיבוץ העמיד לרשותם באירוח הכפרי המקומי, "קרן קולות".

קרדיט צילום: מועצה אזורית גליל עליון
כוכבי אמת

תלמידי י"ב מקיבוצי המועצה האזוריתהגליל העליון, העוסקים בהתנדבות במקומות רבים באצבע הגליל, הצליחו לרגש את נשיא המדינה, שמעון פרס, בעת ביקורו בגליל העליון. פרס ציין לשבח את פועלם הערכי-חינוכי של תלמידי המכינה הקדם-צבאית בכפר הנשיא ובמעין ברוך. ראש המועצה, אהרון וולנסי, סיפר לנשיא כי המועצה קיבלה לאחרונה את פרס החינוך היישובי לשנה זו. פרס השיב, כי הוא מאמין שהדור הצעיר של היום ינצח, "מפני שהוא אוהב את עמו ורואה את העתיד. הוא חדשני, הוא מצויד באמצעים טכנולוגיים כמו האינטרנט או הפייסבוק המספרים אמת.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג