יום חמישי, 26 באוגוסט 2010

על הדשא - 26 לאוגוסט


26.8.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ.האס

סעודת האיפטר בבית המארחים
פוגשים שכנים ונהנים
ואדי עארה/ מועצה אזורית מנשה

הדסה גזית, תושבת קיבוץ ברקאי בשמונה השנים האחרונות, ועבדול רחים כבהא, מאום אל קוטוף, הם שניים מתוך עשרות מדריכי טיולים המחוברים לעמותת "מרבד ירוק - ואדי עארה", העסוקים במהלך כל השנה, בכלל, ובחודש הרמאדן, בפרט, בקירוב לבבות ישראלי. הם מפגישים את עם ישראל היהודי עם תושביו הערבים ועם תרבותם. "לפני חמש-עשרה שנה חזרתי ארצה מחו"ל, ובעקבות אירועים מסוימים הבנתי שאני ממש לא מכירה את התרבות הערבית", אומרת גזית, אחות במקצועה, שניהלה מחלקה בבית החולים רמב"ם, ואף לימדה בבית הספר לאחיות. "החלטתי שאני מעמיקה חקור, ויחד עם כמה מדריכי טיולים, יהודים וערבים, נסעתי ללמוד מניסיונה של רותי אבידור, ממושב יודפת, שפיתחה את נושא התיירות לכפרים הערבים באזור משגב", מספרת גזית. לאחר שנה וחצי של לימודים החלו להוציא טיולים לכפרים הערביים באזור מנשה, תוך שימת דגש על היכרות עם התרבות הערבית באזור.

הכנת בצק הקטאיף ברחוב בכפר מועוויה
"לטיולים שלנו היה ביקוש רב, ועד לאינתיפאדה היו לנו בממוצע עשרה אוטובוסים כל יום. האינתיפאדה פשוט מחקה את כל המפעל הזה. אחרי שהתאוששתי מהמכה, החלטתי שאני ממשיכה ופשוט הפכנו את הסיורים: כעת התחלנו להזמין קבוצות ערביות להיכרות עם התרבות היהודית; ביקרנו בברקאי, סיפרנו על ההיסטוריה של התנועה הקיבוצית ושל העם היהודי, וגם מעט על התרבות הערבית המקומית ועל החצר הפלאחית, שאותה רוב המטיילים הערבים כבר לא הכירו.

מפגשים ברחובות אום אל פחם
בשלוש השנים האחרונות המצב חזר לקדמותו, והמטיילים חזרו לפקוד את שכניהם הערבים. האטרקציה העכשווית היא הטיולים בחודש הרמאדן, אשר יוצאים בשעות אחר הצהריים מקיבוץ ברקאי לכפר אום אל קוטוף, שם מבקרים במוזיאון לתרבות הפלאחית ובביתו של צייר מקומי, ועורכים תצפיות בסביבה הקרובה והרחוקה, כששיא הביקור מתרחש עם קריאת המואזין להפסקת הצום; אז מוזמנים המטיילים להתיישב אל שולחנו של מארח מקומי, להצטרף לסעודת האיפטאר החגיגית ולקרב לבבות בטוב טעם.

מכונת הלחם בכפר הנשיא
מכונת הלחם פורסת שוב
כפר הנשיא

מכונת הלחם הקיבוצית, ששכבה כאבן שאין לה הופכין במחסן יד שנייה לציוד מטבחי, לא תיארה לעצמה כי עוד תדע ימים טובים. הנס אירע כאשר קרן זיו רבובסקי, 38, בת עמיעד, החליטה לפתוח בית מאפה בריאותי בקיבוץ כפר הנשיא, והחלה לחפש מכונה לפריסת לחם, כך הגיעה למחסן לציוד מטבחי בקריית שמונה ושם, נדהמה למראה עיניה - מכונת חיתוך הלחם הוותיקה של הקיבוץ שבו גדלה, הייתה מוטלת מכוסה באבק כאחת הגרוטאות. "מדובר במכונה משומשת במצב טוב, לאחר מתיחת פנים שבוצעה בה אי שם בשנות ה-80, ושיוותה לה מראה כסוף שכמעט הסתיר את מוצאה האמיתי.

במאמץ קל הצלחתי לזהות את הפריזורה הירוקה המקורית, שמיד השיבה לי את הביטחון כי אכן מדובר במכונת הלחם המיתולוגית". מכונת הלחם נלקחה אחר כבוד לבית המאפה החדש העונה לשם "פתפותים" בכפר הנשיא, ושם, לאחר שעברה ניקיון יסודי ומבריק, הוצבה כעוגן אטרקטיבי, החותך ללא לאות את לחמי הבריאות, על טהרת קמח הכוסמין, מחמצת שאור ועוד מיני חומרים אורגניים נטולי שמרים, שומן וסוכר, שנאפים ונמכרים לשוחרי הבריאות האזוריים, מי ברגל ומי במשלוח לביתו. לא ברור אם זו הארומה של הנוסטלגיה, מה שבטוח ששוחרי הבריאות טוענים כי ללחם הכוסמין טעם ממכר. נו, שווה להיות בריא.

לא לחיות בלבד
פלמחים

יכול להיות שהחיות במשק החי של קיבוץ פלמחים לא הצליחו להתעורר בבוקר בזמן, אבל לפחות זה קרה מסיבות טובות - עידית כהן, מנהלת משק החי, החליטה שמותר מדי פעם לפתוח את המקום גם לאחר השקיעה, והגשימה חזון ישן - לקיים ערב תרבותי בתוך משק החי בדמות אירוע שירה בציבור בסגנון נוסטלגי. לאחר שהזמינה חברים, קרובי משפחה וסתם שוחרי זמרה ארץ ישראלית מאזור השפלה, היא קבעה יום ושעה, ואז, לאחר האכלת החיות האחרונה ושיתופן בעומד להתחולל בביתן באותו הערב, פנתה לשוות למקום פנים מעט שונות: כיסאות הוצבו בין כלובי החיות, עוגות ויין פוזרו על שולחנות אירוח, ומקרן השקפים הוצב הכן אל מול המסך הלבן. ההתרגשות הייתה בשיאה, כשעשרות המשתתפים החלו לזרום מבעד לשער הברזל. הערב התנהל בהצלחה רבה, שירת המשתתפים התערבבה באוויר הים המלוח, אגלי הזיעה שנקוו על פני הזמרים המקומיים לא הפריעו לקבוצה המשולהבת להפיק את המיטב מהערב המוזיקלי. רק הארנבונים תהו בינם לבין עצמם, איך זה שכל כך מעט מחברי הקיבוץ לקחו חלק באירוע. 

עובדי התנועה אורזים חבילות
כוכבי אמת

עובדי מטה התנועה הקיבוצית נרתמו גם השנה לארוז חבילות שי למשפחות מעוטות יכולת ביוזמת ארגון "לתת" והנרי אלקסלסי, מעין השופט, היוזם, דיווח בגאווה על הספק של 400 חבילות במשקל 13 ק"ג כל אחת.
עמותת "רופאי חלום" ועמותת "משאבים" הזמינו שמונה-עשר ליצנים לסוף שבוע בקיבוץ עמיעד, כדי להכשירם לעסוק בהצחקה של אוכלוסייה במצוקה בעיתות חירום ובאירועים רבי נפגעים. כך, בשבוע שעבר הופתעו חברי הקיבוץ לגלות, כי מסתובבים בחצרם לא פחות מח"י ליצנים. לא צחוק.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547
 

עורך הבלוג