יום רביעי, 13 במרץ 2013

על הדשא - 14 למרץ 2013

14.3.2013

 ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

נעמיקה ציון, תמר שפירא, אלישע שפירא. צילום שלמה גלזר
70 + 30 = 100
יבל ברקאי
הזורע

ביום שישי האחרון התכנסו חברי ההנהגה הראשית של השומר הצעיר בשנת 1983 במועדון של קיבוץ "הזורע", לציון כמה אירועים חגיגיים שחברו להם יחדיו. 30 שנים לשומריה ביער אחיהוד, 100 שנים לשומר הצעיר, והעיקר - יומולדת 70 לאלישע שפירא, מי שהיה אז מזכ"ל תנועת השומר הצעיר. תאריך יום הולדתו מיוחד - 4.3.1943.
החבר'ה קיבלו הזמנה והתייצבו. מלהב ומיד מרדכי שבדרום ועד אילון שבצפון. יש שלא התראו 30 שנים, ומטבע הדברים הקילוגרמים נוספו, הצבע דהה והשיער נעלם, אבל הרוח השומרית נשארה אותה רוח, "פעם שומר תמיד שומר". משתתפי האירוע הופתעו מאוד כאשר שפירא, חתן המסיבה, לא הגיע בחולצה שומרית עם שרוך לבן, ואף דאגו להביע בפניו את פליאתם על כך.
נטע שפירא (הבן) ואבנר ברזילי (נגבה) ארגנו, מאיה גיא וחנה טיש הפיקו, והנחה משה טנא, מנכ"ל צוותא. הסיפורים והחוויות קלחו, ומי שהפליא לשחזר היה לא אחר מאשר דובר צה"ל במיל' תא"ל אבי בניהו (להבות חביבה), שהחל את הקריירה התקשורתית העשירה שלו כדובר השומריה ההיא.

מועצה שכזאת. צילום מ.א שער הנגב
מועצה שכזאת
התרשם, רשם והרשים עודד פלוט, מנכ"ל המועצה האזורית שער הנגב
מוא"ז שער הנגב

"ניפגש ביום שישי בערב?" שאל אותי בן שיחי בסיום הפגישה. "בטח", אמרתי. כשירדה השבת, כל המשפחה התלבשה יפה ושמנו את פעמינו אל חדר האוכל. בכניסה אכן פגשנו אותו עם בני משפחתו, גם הם חפופים אחד אחד. נכנסנו כולנו, לקחנו אוכל והתיישבנו ליד השולחנות עם המפות הלבנות. הם סיפרו לנו מה קורה בארז, אנחנו סיפרנו מה קורה בברור חיל. כן, גם השבוע היה לנו ליל שבת מאוד נחמד, בחדר האוכל של אור הנר. תודו שהסיפור של חדר האוכל באור הנר הוא ממש תופעה; בעוד שאחיו ביתר הקיבוצים נסגרים באופן סדרתי, הוא דווקא משגשג ופורח. הידעתם? המוסד הזה פעיל שבעה ימים בשבוע, ומספק שלוש ארוחות ביום! (נו טוב, חוץ משבת בבוקר ובערב). בנוסף, ענף המזון באור הנר נותן היום שירותי הסעדה לשישה קיבוצים באזור ולעוד כמה מחוצה לו. זאת ועוד: לפני כחודש התקבלה באסיפת אור הנר החלטה על השקעה בשיפוץ ובהרחבה של המטבח.
סרג'יו אניחוביץ', מאור הנר, מנהל ענף ההסעדה, זוקף את ההצלחה לזכות הצוות הנאמן העובד בענף, ומזמין להתרשם ממראה עיניים. "עובדים איתנו חבר'ה מהקיבוץ וחבר'ה מהסביבה כמו שדרות השכנה". את ליל הסדר יחגגו בחדר האוכל, בתפוסה מלאה, כפי שקורה בכל החגים. שמחה רבה.
גם בכפר עזה פורחים. שם דווקא עשו זאת בפינת החי כשהפכו אותה ל"חי ילד", מרכז חינוכי פעיל ותוסס, שמשרת לא רק את ילדי הקיבוץ, אלא את מערכות החינוך באזור כולו. אפשר להציע שכל האזור ילך בדרכי שני הקיבוצים האלה, וככה נהפוך יחד לקיבוץ אחד גדול, מסורתי וטוב, ממש כמו פעם: אור הנר יפעילו חדר אוכל, כפר עזה - פינת חי, גבים - מחסן בגדים, נחל עוז - מתפרה, ולא נסתפק רק בזה: דורות יטפלו בסידור העבודה, ארז יפתחו את המקלחות הציבוריות, רוחמה יהיו אחראים על התורנויות בחגים, ברור חיל יארגנו גיוסים בשבתות ומפלסים ידאגו לבירורים אצל המזכיר...

ברוריה סלע. צילום: יחצ
דיאלוג יצירתי
מעברות/ מוא"ז עמק חפר

ברוריה סלע, ממעברות, היא מנהלת את בית החינוך הניסויי "רמות חפר" במשך 21 השנים האחרונות. בשבוע שעבר זכתה בפרס החינוך בקטגוריית מנהלת מצטיינת מטעם משרד החינוך. בית הספר נמצא בקיבוץ מעברות ומשמש בית ספר אזורי, המונה 920 תלמידים שמגיעים מהקיבוצים ומהיישובים שבתחומי המועצה האזורית עמק חפר. זהו בית ספר ניסויי, הפועל על פי מודל ייחודי שפותח בביה"ס לפני 15 שנה, נקרא "דיאלוג יצירתי", ועיקרו שינוי דרך ההוראה והלמידה המסורתיים באמצעות מעבר מהקניית חומר ושינון ללמידת חקר שיתופית בקבוצות קטנות ופיתוח יצירתיות וכושר פרזנטציה של התלמידים, כאשר המורים הופכים למנחים. סלע: "אני מייצגת בגאווה דוגמה לבתי ספר, שרוצים להתפתח ולהתאים עצמם לדרישות המשתנות, כדי להכין את תלמידינו למאה ה-21. כבית ספר המשמש מרכז הפצה ניסויי, אני מזמינה את בתי הספר שוחרי השינוי לבוא וללמוד ולקבל השראה".

כוכבי אמת

במועצה האזורית חוף הכרמל מנהיגים זו שנה תשיעית מסורת "קמחא דה פסחא", כאשר כל עובד מועצה תורם משכרו לטובת המבצע, במטרה לאפשר לכל משפחה בחוף הכרמל לחגוג את ליל הסדר בצורה נאותה. היקף התרומה המשותפת נאמד בכ-20,000 שקל, המועברים למשפחות שמוגדרות על ידי מחלקת רווחה כמשפחות במצוקה.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג