יום חמישי, 12 ביולי 2012

על הדשא 12 ליולי 2012



על הדשא
רוני מ. האס


לא נס ליחם

70 בנות ובני הקיבוץ הדתי, בוגרי כיתות ח', השתתפו בהנחיית מרכז "רוח שדה" במחנה ברוח גדוד העבודה, שבמהלכו, מעבר להיכרות עם ערכי העבודה, הכשירו במו ידיהם שטח גדול של חורש ים תיכוני קלאסי, שלא עובד מעולם במורדות הצפוניים של הגלבוע, לפינות נוי מטופחות, ובהן ספסלים ואתרי תצפית, נטיעות חדשות ומערכות השקיה. למרות השמש הקופחת, לא נס ליחם.

מאיצים חלקיקים. פרופ שלומית טרם

מאיצת חלקיקים
נירים / טכניון

יש נגיעה קיבוצית בגילוי החלקיק האלוהי. פרופסור שלומית טרם, אחת החוקרות שהשתתפו בגילוי החלקיק היא בת נירים. אימה היא פרופסור פרלה נשר, שהייתה המדענית הראשית בימי שרת החינוך שולמית אלוני. נשר הייתה חברת השומר הצעיר בקן צפון תל אביב וחברת קיבוץ נירים מ-1948 עד 1974. אביה של טרם הוא הפילוסוף, ד"ר דן נשר.
אחרי השירות הצבאי למדה טרם בטכניון הנדסה אזרחית. את הדוקטורט בפיזיקה של חלקיקים עשתה בארצות הברית, ובשנתיים וחצי האחרונות היא משתתפת במחקר בסירם, ליד ז'נבה, מרכז אירופי לחקר החלקיקים. במחקר הזה, שהשבוע הגיע לשיאו כאשר החוקרים הכריזו על מציאת "חלקיק היגס", לקח חלק משמעותי צוות החוקרים הישראלי שהגיעו ממכון ויצמן, מאוניברסיטת תל אביב ומהטכניון.
"מדובר בגלאי ענק מימדים בצורת גליל, שקוטרו 25 מטר ואורכו 45 מטר שכולו אלקטרוניקה, חיישנים וגלאים, ומטרתו למדוד מה קורה בהתנגשות בין חלקיקים", מסבירה פרופסור טרם. "אנחנו חוקרים את החלקיקים הכי יסודיים של החומר, שאין קטן מהם, שאין בהם חלקים. יש לנו נוסחה המתארת, מי הם כל החלקיקים הללו ומהן האינטראקציות בין כל החלקיקים. בפיזיקה, כשאומרים תיאוריה מדובר בנוסחה מחושבת היטב, שיכולה לתת תחזיות מדויקות ולנבא תדירויות שבהן יקרו תהליכים שונים. כדי שהנוסחה הזו תוכל להסביר את כל זאת, צריך להתקיים בה איבר המכונה חלקיק היגס. אם מוציאים אותו מהנוסחה, לכל החלקיקים האחרים לא תהיה מסה. כל החלקיקים נמדדו ונמצאו נכונים. למעט ההיגס, שרק לפני שבוע אספנו מספיק נתונים כדי לומר בוודאות שמצאנו אותו. היינו קרובים לנקודה, שאו שמגלים אותו או שהוא לא קיים, ואז התיאוריה לא נכונה. הגילוי מאפשר לתמוך בתיאוריה וזהו צעד חשוב מאוד בחקר הפיזיקה". פשוט? מסובך?


נותנת פּוּש
מגל

ציפי דגן, ממגל, מרכזת את עמותת "פּוּש" בחדרה, הפועלת בעזרת מתנדבים לקידום ילדים הסובלים מפערים לימודיים וחינוכיים, כתוצאה מהרקע הסוציו-אקונומי שממנו באו. דגן מספרת, כי מאז הקמתה פועלת "פּוּש" למימוש המטרה של הצלחה ושוויון בחינוך על ידי הקניית ידע וכלים למיצוי הפוטנציאל האישי של כל ילד. "הפעילות מבוססת על הפעלת מערך מתנדבים, המשמשים כמורים פרטיים לילדים, שזקוקים לסיוע במקצועות לימוד שונים. השיעורים מתקיימים בבית הספר, בשעות הלימודים או בצמוד לסיומם, כאשר בית הספר מחליט מי יקבל עזרה, באילו שעות, באיזה היקף ובאילו תכנים. הלימוד מתקיים 'אחד על אחד' או בקבוצות קטנות".
כדי להיות מתנדב ב"פּוּש" אין צורך להיות מורה. די בהשכלה ובידע בתחום כלשהו. כמובן נדרשים: לב רחב, אוזן קשבת, התמדה ואחריות. "מערך המתנדבים הוא אוצר, וכך אנו מתייחסים אליו, ולפיכך, "פּוּש" דואגת לקיום השתלמויות תקופתיות, כנסים, ובעיקר - למילה טובה פה ושם. את כל השאר משלים הסיפוק האדיר שחווה כל מתנדב מהקשר שנרקם עם תלמידיו ומהתקדמותם והצלחתם בלימודים".
חזון "פּוּש" הוא להגיע לכל ילד שזקוק לסיוע לימודי בכל פינה בישראל. לשם כך שואפים בעמותה לגייס מתנדבים רבים. ניתן ליצור קשר במרכז "פּוּש" בטלפון: 03-5354965 או נייד: 052-5017588, או בדוא"ל: tzdagan1@walla.com

רולנדה שגרן


צחוק נשי
שמיר/ מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית גליל-גולן

מתנדבות מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ואונס של הגליל והגולן לא צחקו ככה כבר הרבה זמן. ביום חמישי שעבר הגיעה אליהן רולנדה שגרן, והצחיקה אותן בהתנדבות במופע הבידור "רק על עצמי לצחוק ידעתי". המתנדבות, בהן סטודנטיות צעירות, אימהות ואף סבתות גאות, זכו לחוות את ההיבט הקומי שבחיי הזוגיות, האהבה והרומנטיקה. רולנדה שגרן הגיעה לקיבוץ שמיר, שתרם את המקום, מכפר האמנים עין הוד, שם היא מתגוררת עם בעלה ג'וליאן. היא פתחה את המופע באמירה: מי שנותן צריך לקבל", ואפשרה למתנדבות מרכז הסיוע לשים בצד את החלק הפחות יפה של החיים וליהנות מאחווה נשית רווית רגעי צחוק וחסד.
מרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית, קו חירום 1202.

עורך הבלוג