יום חמישי, 10 באוגוסט 2006

יותם החדיר אהבה בכולנו

נחמן גלבוע ורוני מלישקביץ'-האס

סרן (מיל.) יותם לוטן ז"ל, בן 33 מבית השיטה, שנהרג ביום שני בלבנון מפגיעת טיל נ"ט בטנק שלו, התייצב למילואים לאחר שקיבל צו 8. זמן קצר לפני כן חזר לביתו בקיבוץ מטיול בטורקיה. כשקיבל את הצו הוא מיהר לבסיס ואפילו לא הספיק להיפרד מהוריו. בשיחות שניהל עם חברים ובני משפחה יום לפני מותו, הביע חשש מהכניסה ללבנון עם הטנק שלו בגלל טילי הנ"ט של חיזבאללה.

יותם גדל והתחנך בקיבוץ בית-השיטה, ושירת כמפקד פלוגת טנקים. לאחר השחרור משירות סדיר הוא עבד בקיבוץ, ויצא לטיול ארוך באוסטרליה גיניאה והמזרח הרחוק. לאחר מכן למד מדעי המדינה במכללת עמק יזרעאל, ועבד במקביל כמדריך של חברת הילדים בקיבוץ בית השיטה, ואחר כך בקיבוץ עין חרוד איחוד. הוא היה אהוב על הילדים. נגה בוטנסקי, חברת הקיבוץ, מספרת כי יותם היה מדריך "מן הסוג של פעם". היה לוקח את הילדים לטיולים במקומות רבים בארץ והחדיר בהם את אהבת ארץ ישראל הישנה והטובה. בוטנסקי מוסיפה כי בשל היותו מוזיקאי מוכשר שהצטיין בנגינה על פסנתר, היה משתתף בכל הטקסים בבית השיטה, שמחים כעצובים, ובעצמו היה שותף קבוע בצוות יום הזיכרון בקיבוץ שידע שכול לרוב במערכות ישראל הקודמות. "הוא ידע כמה חשוב לארגן את יום הזיכרון ולזכור את אלו שהלכו", אמרה בוטנסקי. "הוא לא היה דמות של גבר מאצ'ו, אבל היה כריזמטי בצורה מדהימה, הילדים הלכו שבי אחריו והיה לו חוש הומור ייחודי, שנון ולא ציני. הקיבוץ לא יהיה אותו קיבוץ בלעדיו".

יותם הותיר אחריו הורים, עמיר ובתיה, ושני אחים: אופיר בן ה-31 ורותם בת ה-26. הוא נקבר ביום שלישי בחלקה הצבאית בבית העלמין בקיבוץ בית-השיטה.

תחביב משלה: באה מאהבה

תחביב משלה: באה מאהבה

רוני מלישקוביץ' האס

אתר "הגורן"

תלמה הרי ממשיכה את מלאכת השדכנות שעסקה בה אמה, רותי קוטלר המפורסמת מכפר סאלד, וכמותה היא מזווגת זיווגים מתוך אמונה עמוקה שאין דבר אחר בחיים זולת אהבת-אמת. גם לאביה שידכה אישה נוספת

תלמה הרי, דור שני בכפר סאלד, מתגוררת עם בעלה וחמשת ילדיה בכחל, בגליל העליון. במקצועה היא מחנכת בבית הספר היסודי רמת כורזים, ובשביל הנשמה ממשיכה את מלאכת הקודש לתפיסתה, בה עסקה אמה, רות קוטלר ז"ל - זיווג זיווגים, "שדכנות".

תלמה הרי פוגשת לצערה לא מעט המאמינים כי אין אהבה בעולם. היא, בניגוד אליהם, מאמינה כי הדבר היחיד שקיים בעולם זו אהבת אמת - צריך רק למצוא אותה. ואם אפשר לקבל קצת עזרה - תלמה יותר משמחה להושיט יד.

משם בעצם היא באה - זוג הורים אוהבים, מפגינים זוגיות מלאת הבנה, הקשבה וסובלנות. אמה הייתה במקצועה מיילדת, ולטובת הלב עסקה ב-15 שנותיה האחרונות בשידוכים. אמה נהגה לומר כי מה שמניע אותה היא הזוגיות הטובה שלה עצמה.

בשנה שעברה חלתה האם במחלה אוטו-אמונית, ובמשך שנה טיפלו בה בני המשפחה, תומכים בה ככל שניתן, משיבים אהבה כגמולה. כחלק מהתמיכה, החליטה תלמה לעזור לאמה בנושא השידוכים, היא לקחה על עצמה לנהל אותם כאשר לאם כבר לא היה כוח לעשות זאת בעצמה ובליוויה ועצותיה המשיכה במלאכה. לאחר פטירתה, החליטה תלמה להמשיך בעיסוק. "זוהי כנראה הדרך שלי להתמודד עם אובדנה", היא אומרת.

גם תלמה, כמו אמה, עוסקת בשידוכים כתחביב, לטובת הלב ועם המון נשמה. היא מספרת על שיחות ארוכות, טלפוניות בלבד, בהן היא מקבלת פרטים על בעלי הלבבות הפנויים. בהתחלה פרטים בסיסיים. גובה, השכלה, גיל, מצב משפחתי. בכל שיחה היא מקבלת עוד קצת פרטים על האדם, עוד זווית, כאשר מגיעים לפגישה עם בן/בת זוג, יש הרבה תקווה להצלחה, ואם חיצי האהבה אינם צולחים, היא בודקת עם הצדדים מדוע לא חשו בהתאמה. המידע בעקבות פגישה שלא הצליחה, מאוד משמעותי, הוא משדרג את רמת ההבנה שלה לגבי מה בעצם מחפש האדם לו היא מנסה למצוא בן/בת זוג לחיים.

"לאימא שלי היו 90 זוגות שהצליחה לשדך ביניהם, מתוכם 15 לחברים מהקיבוץ", מסבירה הרי. "אני בינתיים הצלחתי לזווג 3 זוגות, ובידי מאגר לא קטן של פנויים ופנויות ולא רק מהצפון".

מהצד נראית מלאכת הזיווג פשוטה, אך מסתבר שזו מלאכה לא קלה בכלל. "במאגר הפנויים/יות של אימא, דרך אגב, לא נגעתי. אלה אנשים שיצרו אתה קשר באופן אישי, ואינני מרגישה שזה נכון להמשיך לטפל בהם. למעשה, את כל מאגר השמות שהיו במחשב של אימא - מחקתי. נותרו לנו רק שמות הזוגות שאימא כל כך שמחה בזיווגם.

איך מגיעים אליה? מפה לאוזן - חברים, משפחה, שכנים, המעגל הולך ומתרחב. אם פונים אליה מתחת לגיל 30 היא שולחת אותם בחזרה למצוא את אהבתם בכוחות עצמם, מעל גיל 30 ואילך היא מאמינה שהיא יכולה לעזור. המחסור החמור ביותר הוא בגברים בני 50 פלוס, ובאופן כללי, מגיעות יותר פניות מנשים פנויות מאשר מגברים פנויים.

לאחר פטירתה של אמה, כאשר עברה כחצי שנה של אבל ותלמה ואחותה ראו את אביהן מתייסר בבדידותו, הן ביקשו את רשותו להכיר לו בת זוג חדשה. האב הסכים ויצא לפגישה שארגנו הבנות. הזיווג הצליח ומאז האב שותף בזוגיות חדשה.

אולי מכיוון שזה נשמע מוזר מהצד ואפילו קשה לשדך לאבא בת זוג חדשה, מספרת תלמה כי אמה תמיד אמרה שאלמנים חיים כרביעייה - בני הזוג הקודמים הם חלק מהחיים, הילדים והנכדים משני הצדדים ממשיכים את הקשר, לא שוכחים לרגע את בן הזוג הקודם, אבל יש למה לחיות הלאה.

תלמה מרגישה שזהו המסר שהאם העבירה להם בעודה בחיים, ואת לפיד האהבה הזה היא ממשיכה להחזיק ומקווה לחבר בעזרתו עוד הרבה לבבות פנויים.

עורך הבלוג