יום רביעי, 19 באוקטובר 2011

על הדשא - שמחת תורה


על הדשא - שמחת תורה
רוני מ. האס

לומדים ובונים את עצמם

נאות סמדר

בנאות סמדר, שבליבה מתנוסס מרכז האומנויות הססגוני, שמגדלו הצבעוני בולט למרחוק על רקע הנוף המדברי, החליטו לפני כשנה כי הם רוצים להמשיך בבנייה האקולוגית ובו זמנית להזמין אנשים צעירים מכל הארץ ללמוד ולחוות ביחד, לא רק בנייה אקולוגית, כי אם גם את עצמם. אירוע כזה מתרחש בסמינר שאורכו חודשיים והוא ממשיך ומתגלגל לפרקי זמן דומים לאורך השנה כולה במדרשה החינוכית בנאות סמדר. המחזור הבא שיתחיל ב-7 בנובמבר, ימשיך בשיפוץ אקולוגי של מתחם המגורים במדרשה. במדרשה מתרחשים גם סמינרים קצרים יותר שהפרויקט המעשי שלהם מתקיים במרכז לאומנויות בו אגב מתקיימים סיורים מודרכים בתאום מראש, מדי יום.
מספרת ישראלה, מנהלת הסמינרים: "סמינר לימוד עצמי ובניה אקולוגית הוא הזדמנות לעשות פסק זמן בתוך החיים ולהתבונן, בלי שיפוט או חתירה מיידית לתשובה, על מה שחי בתוכי, על הדברים שמניעים אותי מתחת לפני השטח, על מה שאני לוקח איתי לכל מקום אליו אני הולך ובו זמנית ללמוד באופן מעשי בנייה אקולוגית. הסמינר מתרחש כחלק מחיי הקהילה בנאות סמדר. מלווה אותו צוות של שלושה מאנשי המקום כשבנוסף לעבודת הבניה מצטרפים חברי הקבוצה במהלך השבוע גם לעשיות המגוונות בנאות סמדר וכן לכל הפגישות ולארוחות בחדר האוכל. במקביל מתקיימות שיחות משותפות, הליכות שקטות במדבר ונגיעות בתחומים נוספים כמו קשב לגוף, עבודה משותפת עם קול ועוד. הסמינר מיועד בעיקר לאנשים בגילאים 23-35 ואינו עולה כסף. לפרטים נוספים ישראלה - 054-9798898, 08-6358290.
וכן באתר של נאות סמדר.

צילום: דוד עינב
פעמון הזמן
תל יוסף

ביום שישי שעבר, א' חול המועד, חגגו בקיבוץ תל יוסף 90 שנה להיווסדו. חבר הקיבוץ שמעון שדה, 65, הנוהג לתת עטו בשירה מקומית, בחר להנציח את חגיגות קיבוצו בשיר המהדהד את הזמן שחלף.

הפעמון
הוא צלצל להם את הזמן
צלצל להם את החיים
קרא לאסיפה
צלצל לפרידה
צלצל ליום פקודה;
הפעמון צלצל להם את הזמן
צלצל להם את החיים.
הדך נודד בעמק מגלבוע עד תבור
לצלצולך אנחנו פקודה
שב לך היום במשכנך
ותן צלצול אחרון של פרידה
צלצול של תקווה
צלצול של תקופה שהייתה.
הפעמון - הוא צלצל להם את הזמן
צלצל להם את החיים;
צלצל לנו את המשך הדרך
תן לנו צלצול של אור ותקווה גם לדור הבא

עדי בונה חנות
צבעון

עדי וינבר, 41, צבעון, מעצבת אופנה, עברה לפני שמונה שנים, עם בעלה יורם ועם בתם הקטנה, ממרכז הארץ לקיבוץ צבעון. מאז כבר מונה המשפחה ארבעה ילדים, והם חולשים על חברת האופנה "Dreadlocks" (=רסטות באנגלית), שרקמו מהחוט הראשון - "הכול התחיל מהרסטות של יורם שהיו מעוטרות בסרט צבעוני. הסרט ספג הרבה מחמאות. הייתי אז סטודנטית בשנקר והחלטתי לייצר סרטים בסגנון דומה. מסתבר שזה היה הדבר הנכון בזמן הנכון, והסרט הפך לגימיק היסטרי ששווק בכל רחבי הארץ".
מאז ועד היום הם הקימו ומפעילים יחדיו רשת של חנויות הלבשה, המונה חמישה סניפים, הפזורים ברחבי הארץ; האחרון שבהם, נפתח החודש בקריון, קריית ביאליק.
כחברי צבעון, המפורסם בהתמחות חבריו בתחום האקולוגי, הם לא יכלו שלא לתת נגיעה של חומרים טבעיים בחנות: הדלפק בנוי מבוץ, בעבודות הנגרות נעשה שימוש בעץ אקליפטוס מלא, ואפילו שקיות הבגדים עשויות נייר.
" בבנייה של הסניפים מסייעים בידינו בעלי מלאכה, שכמעט כולם נודדים איתנו מהגליל ברחבי הארץ", אומר יורם, שמנצח על ההתרחבות. גם הבגדים עשויים ברוח של טבע נוחים, מחמיאים, צבעוניים, עם הדפסים ייחודיים, מותאמים לקשת גילים ומגזרים מגוונים. את הסוכה בבית הם בנו תחת סוכת הגפנים שלהם בחצר". הסוכה שוכנת קבע בחצר, ולנו נשאר רק לעצב אותה..." יחד עם הילדים הם הכינו קישוטים, כשהרצפה רופדה במחצלות ובמזרנים לישיבה. כל כך טבעי שהיה יפה ונוח.

מסיק זיתים
אחווה מעבר לקווים
מטעי זיתים מעבר לקו הירוק

חמישה חברי קיבוצים פתחו את עונת מסיק הזיתים בכפר דיר אל חטב, ליד ההתנחלות אלון מורה, כשאבטחו יחד עם חיילי צה"ל את המוסקים הפלסטינים.
בשנים האחרונות מצטרפים בעונת המסיק ישראלים-יהודים מרחבי הארץ, בפרט בסופי שבוע, אל החקלאים הפלסטינים שמעבר לקו הירוק, מתוך מטרה להוות חיץ בפני קיצונים מההתנחלויות, המעוניינים לפגוע ולחבל בעצי הזית ובחקלאים הפלסטינים, וגשר אל חיילי צה"ל. "כשאנחנו באים לשטח, החקלאים הפלסטינים מרגישים ביטחון ואמון. אנחנו תמיד דואגים שיבוא גם הצבא. אנחנו רואים שמשנה לשנה חוזר האמון של הפלסטינים בחיילי צה"ל, כשהם רואים שאכן צה"ל רואה חשיבות בשמירה מפני התנכלויות לחקלאים המקומיים וליבוליהם. לדוגמה, הצבא לא חיכה שיזעיקו אותו כמו בעבר, אלא הגיע לשטח מבעוד מועד, מתוך מטרה למנוע מראש התפתחות בעיות". יונים עם עלה של זית. המעוניינים לתת יד, ניתן ליצור קשר דרך אגף המשימות: 036925398.
שיך סאלם נותן שיעור לנוער על בדוים, צבא ומדינה
כוכבת אמת

חברי קיבוצים מהאזור, עוברי אורח ובדואים מרהט השכנה, פקדו את אוהלה של אלישבע לוקס-נחושתן, אשר בחרה לענות את נפשה במהלך יום כיפור באוהל, שהקימה בצומת בית קמה למען שחרורו של גלעד שליט. לוקס-נחושתן זכתה לביקוש של שיח' סאלם, מוחה ותיק למען גלעד.

יום ראשון, 16 באוקטובר 2011

על הדשא - צו פיוס



11.10.2011                                                             
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  


על הדשא - צו פיוס
רוני מ.האס


גן שמואל
נשים מדברות על שנת שירות

 750 שנת-שירותניקים התקבצו לאירוע פתיחת שנה, שהתקיים בגן שמואל, ובו הקשיבו לדוברות שונות, בהן ציפי לבני שדיברה על הצורך בפוליטיקה נקייה; סיגל שחר, פלמחים, שסיפרה על מורכבות החיים בקומונה מנקודת מבט אקדמית; ונעמה אהרונוביץ, קרימינולוגית העובדת עם נוער עבריין, על תרומת הש"ש בעבודתם עם בני נוער בסיכון. לייק פמיניסטי לאגף המשימות.

נקמה
(באדיבות דוגרינט – עיתון אינטרנט קהילתי בגליל)

לִפְעָמִים
מִתְחַשֵּׁק לִי לְהַזְמִין לְדוּ-קְרָב
אֶת הָאִישׁ
שֶׁרָצַח אֶת אָבִי
וְהָרַס אֶת בֵּיתִי
וְשִׁלֵּחַ אוֹתִי עֵירֹם וְעֶרְיָה
לְכָל הָרוּחוֹת שֶׁל עוֹלַם
הַבְּרִיּוֹת הַצַּר.שֶׁאִם יַהַרְגֵנִי
וּמָצָאתִי מְנוּחָה נְכוֹנָה
וְאִם אֲחַסְּלֵהוּ
מָצָאתִי נְקָמָה.
אֲבָלאִם יִתְגַּלֶּה לִי
בְּמַּהֲלָךְ הַדּוּ-קְרָב
שֶׁיֵּשׁ לִירִיבִי
אִמָּא
שֶׁמַּמְתִּינָה לוֹ
אוֹ אַבָּא
שֶׁמַּנִּיחַ אֶת כַּף יְמִינוֹ
עַל כִּבְרַת הַלֵּב בְּחָזֵהוּ
בְּכָל פַּעַם שֶׁהַבֵּן שֶׁלּוֹ מְאַחֵר
אֲפִלּוּ רֶבַע שָׁעָה
מֵעֵבֶר לְמוֹעֵד שׁוּבוֹ –אוֹ אָז
לֹא אֲהַרְגֵהוּ
אִם הִכְנַעְתִּי אוֹתוֹ.
זֹאת וְעוֹדלֹא אֲחַסְּלֵהוּ
אִם יִתְבָּרֵר לִי
שֶׁיֵּשׁ לוֹ אַחִים וַאֲחָיוֹת
שֶׁנּוֹטִים לוֹ אַהֲבָה
וּמִתְגַּעְגְּעִים עָלָיו בְּלִי הֶרֶף;אוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ
אִשָּׁה הַשָּׂשָׂה לִקְרָאתוֹ
וִילָדִים
שֶׁאֵינָם אוֹהֲבִים כְּשֶׁהוּא נֶעֱדָר
וּשְׂמֵחִים בַּמַּתָּנוֹת שֶׁלּוֹ
אוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ
יְדִידִים וּקְרוֹבִים
שְׁכֵנִים וּמַכָּרִים
חֲבֵרִים לְתָא-הַמַּעֲצָר
שֻׁתָּפִים לַחֶדֶר בְּבֵית-הַחוֹלִים
רֵעִים לְסַפְסַל-הַלִּמּוּדִים -שֶׁמִּתְעַנְיְנִים בְּמַעֲשָׂיו
וּמַקְפִּידִים לוֹמַר לוֹ שָׁלוֹם.
אֲבָל אִם יִהְיֶה עֲרִירִי
כְּרוּת עֵץ-מִשְׁפָּחָה
שֶׁאֵין לוֹ לֹא אִמָּא וְלֹא אַבָּא
לֹא אַחִים וְלֹא אֲחָיוֹת
לֹא אִשָּׁה וְלֹא יְלָדִים
בְּלִי חֲבֵרִים וּקְרוֹבִים וּשְׁכֵנִים
בְּלִי מַכָּרִים
בְּלִי רֵעַ אוֹ עָמִית, בְּלִי יָדִיד לִרְפוּאָהלֹא אוֹסִיף
לִמְצוּקַת עֲרִירוּתוֹ
לֹא יִסּוּרֵי גְוִיעָה
וְלֹא עֶצֶב כִּלָּיוֹן.רַק בָּזֹאת אֶסְתַּפֵּק:אַעֲלִים עַיִן מִמֶּנּוּ
כְּשֶׁאֶתָּקֵל בּוֹ בָּרְחוֹב
וַאֲשַׁכְנֵעַ אֶת עַצְמִי
שֶׁהִתְעַלְּמוּת,בִּפְנֵי עַצְמָהּ, גַּם הִיא
סוּג שֶׁל נְקָמָה.

שירו של המשורר הערבי-ישראלי טאהא מוחמד עלי (תרגום-ששון סומך), שנפטר ביום ראשון השבוע.
יום למחרת פטירתו שרפו קיצוניים יהודים את המסגד ביישוב הבדואי הגלילי, טובא-זנגריה.
כמה רלוונטית שירתו ההומאנית לסוגיית ה"תג מחיר".


בשביל השכנים
כפר הנשיא/ טובא זנגריה

אורה המר, 54, כפר הנשיא, פגשה את עלי זנגריה, טובא זנגריה, יום לפני המפגש שהתקיים ביוזמת "ברית חושך לגרש" ומנהיגי טובא זנגריה, ליד המסגד שנשרף בכפר. בשנים האחרונות עסוקים המר ועלי ועוד חברים מכפר הנשיא ומטובא זנגריה, השוכנת ממש מעבר לגדר המערכת של הקיבוץ, בהפעלת עמותת "בשביל אל ג'יראן" (בשביל השכנים), עמותה שנועדה לקירוב לבבות בין השכנים". "התחלנו ב-2008 כשהקיבוץ חגג 60", מספרת המר. "קבוצת חברים הרגישה צורך לציין גם 60 שנות שכנות עם טובא זנגריה. בין שאר הרעיונות עלתה האפשרות להקים משהו פיזי משותף שיהווה בסיס להמשך פעילות משותפת. בסופו של דבר, החלטנו לבנות טיילת משותפת מכפר הנשיא דרך טובא זנגריה ועד ראש פינה". את הכסף לטיילת עדיין לא הצליחו לגייס, אבל פעילויות אחרות כן יצאו לפועל. "נטענו חורשה בין טובא זנגריה לכפר הנשיא, משפחות משני היישובים נטעו אותה במשותף, ומאז מתקיימות שם פעילויות משותפות, בעיקר של גני הילדים. להמר חשוב לציין, שגם טרם הקמת העמותה, במשך כל השנים התקיימו פעילויות משותפות בין היישובים השכנים, בעיקר קייטנות וחוגים משותפים.
בשבוע שעבר, לאחר השריפה, התכנסו חברי העמותה לראות איך ניתן לתמוך ולעזור בעקבות השריפה, והבקשה היחידה שהעלו החברים מהכפר הייתה: בואו לכפר, תראו נוכחות ואכפתיות. טוב שכן קרוב.


מנציחים באהבת הכדור
מ.א. עמק יזרעאל/ גבת

אסף פוקס ז"ל, בן קיבוץ גבת, היה לוחם בצנחנים כשנהרג בשנת 2003, במהלך קרב עם מחבלים בכפר ליד טול כרם, והוא בן 21 . משפחתו וחבריו ביקשו להנציח את זכרו ובחרו לעשות זאת באמצעות הקמת ליגת קט-רגל על שמו של אסף, שאהב מאוד כדורגל. הליגה מתקיימת זו השנה השביעית ברחבי המועצה האזורית עמק יזרעאל, ובה השתתפו השנה תשע קבוצות, כשאל משחק הגמר שהתקיים במגרש הכדורגל בנהלל, העפילו הקבוצה של הרדוף אל מול קבוצת שמשית, שזכתה במקום הראשון. בסיום המשחק התקיים טקס קצר, בהשתתפות משפחת פוקס וסגן ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, עידו דורי, והוענקו גביעים למנצחים. הטורניר אורגן על ידי עודד נאור מדברת, תומר מורן מתמרת ואלעד שניידר מהסוללים שסיפר, "אסף היה חבר של אח שלי. הטורניר על שמו החל כיוזמה של חובבים, והיום הוא מתנהל בצורה מאוד מקצועית, בסיוע של המועצה וגורמים אחרים. הקבוצות מיישובי המועצה מאורגנות וסוחפות אחריהן קהל רב למשחקים. יש אווירה מצוינת לאורך כל הטורניר, והשיא היה בשבת, במשחק הגמר, שהיה מצוין".



כוכבי אמת:
קרן IDB

החליטה לשעשע את ילדי הפריפריה הצפונית במהלך חופשת הסוכות, ותרמה לתיאטרון "מראה" הגליליפסטיבל הצגות ילדים, שיתקיים במהלך חופשת הסוכות בעלויות סמליות בלבד.


להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג