יום חמישי, 26 ביולי 2012

השגרירה: הם אמרו לי - את היית אחת מאיתנו


26.7.2012

  ארכיון עיתונות  


השגרירה: הם אמרו לי - את היית אחת מאיתנו
רוני מ. האס

בלה קובנר

המיזם הראשון שלה היה בקמבודיה, בנושא סחר בנערות ובילדים. אחר כך בנפאל היא ניהלה מיזם שיקום של ילדים-חיילים, בסין עבדה עם ילדים שננטשו על ידי הוריהם בגלל מוגבלויות פיזיות, ברומניה נאבקה נגד סחר בילדים צוענים, וגם באלבניה ניהלה מיזם להגנה על ילדים. "אנשים לא מבינים מה אני עושה, חושבים שאני מטיילת בעולם", אומרת בלה קובנר

בלה קובנר ,37, מדליה, נמצאת היום בארץ אחרי שמונה שנים שבהן ניהלה מיזמים בפינות הכי יפות בעולם - קמבודיה, נפאל, רומניה, סין ואלבניה. קובנר בחרה לעזוב את השפע שהציע לה ענף ההיי-טק הישראלי, והפכה בשנים האחרונות למומחית בינלאומית וללוחמת בתחום הסחר בבני אדם ועבדות ילדים.

היא הגיעה כילדה צעירה עם אימה לקיבוץ דליה. "מגיל צעיר עניין אותי איך אנשים חיים במדינות אחרות, בעיקר עניות. תמיד צפיתי מרותקת בסרטים דוקומנטריים, שבהם רואים נשים שעושות את כל עבודת הבית - מכינות אוכל בדלות איומה ומצליחות להתקיים ממה שיש". גם כנערה במוסד הרי אפרים היא מאוד אהבה שיעורי גיאוגרפיה. "המורה שלי, חנה גרינשטיין, שכתבה בעיתון 'מסע אחר' על כל מיני מקומות מרתקים ברחבי העולם, הכניסה בי את הסקרנות לחיים אחרים". היום, כשהיא כבר מכירה את שני צדי המטבע, היא מזכירה לעצמה ולכולנו, כי כאן בישראל צריך להודות עדיין יום יום, על השפע. "עד היום אני משווה וחושבת, שבזמן שאנחנו חיים את החיים הנוחים שלנו בעולם המערבי, ועסוקים בבעיות שלנו, יש מקומות באפריקה שבהם כל שלוש דקות מת ילד מתת-תזונה. אני שואלת את עצמי הרבה פעמים, איך אנחנו כאנשים נאורים מצליחים להמשיך לחיות את חיינו כשכל זה קורה. הרי כולנו חונכנו לאהבה לזולת".

2008. עם קולגה בקטמנדו

סחר בנערות בקמבודיה

בשנים הראשונות אחרי הצבא היא עדיין פסעה במסלול "מערבי" הרחק ממה שמעסיק אותה בעשר השנים האחרונות. "אחרי הצבא טיילתי באוסטרליה, בניו זילנד ובמזרח הרחוק. כשחזרתי נרשמתי ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב בגיאוגרפיה ולימודי מזרח אסיה. לא ממש ידעתי מה אני הולכת לעשות עם זה, אבל זה היה התחום שמשך את לבי. סיימתי את הלימודים ודי שמתי אותם בצד. עברתי לגור בקיבוץ געש, התחלתי לעבוד בחברת היי-טק בתחום משאבי אנוש, וחייתי חיים סטנדרטיים לחלוטין - חיים נוחים, עבודה נוחה, חבר בקיבוץ, בועת ההיי-טק הייתה אז בשיאה, המשכורות היו בשמים. לכאורה, התגשמות החיים הטובים, אבל כל הזמן הרגשתי שמשהו חסר לי, כאילו עוד לא עליתי על המסילה שלי. זאת הייתה הרגשה מאוד מתסכלת - אני יודעת שחסר משהו אבל עוד לא יודעת לאיזה כיוון לפנות.

2008. בפרובינציית בוג'-פור, נפאל. פרויקט ילדים-חיילים

"עזבתי את העבודה והחלטתי שאני נוסעת למזרח. היה טיול מדהים. בין כל החוויות נחרתו בי שתיים שהיו חוויות מכוננות בהקשר להמשך דרכי. הביקור בנפאל השאיר בי חותם אדיר. משהו באנשים, ברוחניות של המקום, אמר לי שאני חייבת לחזור לשם, אבל הפעם על מנת לעבוד. חוויה אחרת הייתה לי כשביקרתי בבורמה וגרתי באכסניה קטנה, בעיירה מאוד נידחת. היה שם ילד שעבד מהבוקר עד הלילה. באחד הימים הסתבר לי, שלמשפחה שלו היה חוב, והם פשוט מכרו אותו לבעלי האכסניה כעבד, וכך פדו את החוב שלהם. אז עוד לא הייתי מודעת לכל הנושא של זכויות ילדים ושל אמנות למען זכויות ילדים, וכל השיח הבינלאומי בנושא, אבל משהו בילד הזה ובמצב שלו נחרת בלבי".

באותה תקופה החליטה שהיא רוצה להמשיך לתואר שני בתחום פיתוח בינלאומי. אז עוד לא הייתה תוכנית כזו בארץ. " התעניינתי בכל מיני תוכניות - בהולנד, באנגליה, בארצות הברית, וידעתי שאני חייבת מלגה. לא הייתי נעולה לאן ללכת, אמרתי לעצמי, מי שיקבל אותי וייתן לי מלגה - לשם אלך".

וכך היה. היא התקבלה לאוניברסיטת ברנדייס בבוסטון לתוכנית של תואר שני בפיתוח בינלאומי. בדיעבד, גילתה כי מדובר באחת האוניברסיטאות היוקרתיות בתחום המדיניות החברתית.

2007. נפאל. פרויקט כישורי חיים לנשים אנלפביות

"ארזתי את המזוודות ונסעתי. זו הייתה תוכנית מדהימה. היינו 80 סטודנטים מכל העולם, מ-40 מדינות. כולם אנשים שמתעניינים בתחום. החברים הכי טובים שלי היו מפקיסטן, מזימבבואה, מבליז. הלימודים פתחו בפניי את כל העולם הזה, גם מבחינה חברתית - להכיר אנשים בעלי רצון זהה לשלי, למה שאני רוצה לעבוד בו. כל אחד מביא את הניסיון ואת התרבות שלו. תוך כדי הלימודים היה ברור לי, שאני רוצה לעסוק בנושא של עבדות ילדים ושל סחר בבני אדם. כל עבודה שעשיתי הייתה בתחום הזה וזה הלך והתעצב. סוף סוף הרגשתי, שכל מה שקורה סביבי מתאים למה שאני רוצה - עליתי על הדרך הנכונה".

בשנה השנייה היא הייתה צריכה לעשות התמחות במיזם במדינת עולם שלישי ולהתחיל לכתוב את התיזה. "הייתי צריכה למצוא לי ארגון. היו בכיתה כמה בנות טיבטיות שהכירו לי בחור ישראלי שהייתה לו חברה טיבטית. בסוף התברר שהבחור הזה, מייקי גינגולד, הוא גם קיבוצניק. הוא עבד בתחום, ונמנה עם מקימי ידידי טיבט בישראל. הוא סיפר לי על תוכנית בקמבודיה העובדת על מניעה של סחר בנערות, שם חיפשו בדיוק מתמחה לפרויקט וגם מישהו שיכתוב את עבודת התיזה שלו על הפרויקט. בקיץ כבר הייתי על המטוס לקמבודיה".

היא עשתה שנה בקמבודיה ולמדה מקרוב על נושא הסחר בילדים. "פעלנו בשלוש פרובינציות - הראשונה על גבול וייטנאם, המהווה מוקד של סחר בילדים בעיקר נערות מקמבודיה לוייטנאם. וייטנאם היא מדינה יחסית עשירה, ושם קונים את הילדים לעבדות; השנייה על גבול תאילנד, שם יש סחר של ילדים אל תאילנד, והשלישית - פרובינציה הקרובה לבירה נומפן".

עניין של היצע וביקוש

קובנר מבקשת להכניס לפרופורציות את התפיסה הנפוצה, הנוגעת לתעשיית המין בקרב סחר בבני אדם: "בכל הקשור לסחר בבני אדם, בעיקר בנשים וילדים, יש לנו נטייה לחשוב שזה לטובת ניצול מיני בלבד, אבל זה רק חלק אחד מכל הנושא. במדינות מסוימות נוהגים בילדים מתחת לגיל 18 פשוט כבעבדים, גם אם ילד נוסע עם דוד שלו לעיר אחרת, כי חשב שיהיה כיף, והוא עובד שם כקבצן או בחקלאות, זה נחשב לסחר".

מסתבר שיש סטנדרטים בינלאומיים שמנסים לשמור על ילדים מפני ניצול, אבל המציאות חזקה מהם. "מדובר בתעשייה שמגלגלת מיליארדים, וככל שהמשבר הכלכלי העולמי גדל, התופעה גדלה, רשתות הפשע שזה עיסוקן משכללות את שיטות הסחר, הניצול וההונאה ואנחנו תמיד שלושה צעדים מאחור. כשמדברים על סחר בבני אדם יש כמו בכל מסחר היצע וביקוש, האוכלוסייה המועדת לסחר היא אוכלוסייה פגיעה, מהשכבות הכי חלשות, ללא רכוש, משפחות חד-הוריות, אנשים שנפגעו על ידי אסונות טבע, מחלות כמו איידס, נפגעי אזורי קונפליקט פוליטי, ילדים וילדות שנושרים מבית ספר. כל עוד יש ביקוש, לא נוכל למגר את הבעיה כמו שצריך. בעצם, זה התפקיד של שלטון החוק: לטפל בצד של ה'ביקוש' - המשטרה, התביעה, משרדים ממשלתיים".

כפי שגילתה קובנר בשטח, הבעיה היא שבהרבה מקרים, במדינות שבהן עבדה, האנשים שאמורים להילחם בבעיה הופכים לחלק ממנה - הם נכנעים לתשלומי שוחד ולוקחים חלק בסחר.

"כשעבדתי בקמבודיה הייתה שם רשת של סחר בילדים. האישה שהייתה לוקחת את הילדים, הייתה נחמדה לכאורה, מגיעה למשפחות מציעה להם לתת את הילד לשנה-שנתיים, מבטיחה שכך יוכלו לצאת מהבעיות הכלכליות שלהם. ברוב המשפחות הללו זה גם פחות פה להאכיל, מקווים שיהיה לילד מזל והוא ירוויח במקום החדש.

"אלה מדינות שאין בהן שום תנאים סוציאליים, ההורים יודעים שאם חלילה יקרה להם משהו, אין אף אחד שידאג להם, הילדים הם הביטוח היחיד, אלה שידאגו להם. מקובל במקומות האלה זה לחתן את הנערות בנישואין מאורגנים, כשהן הופכות 'רכוש' של משפחת החתן, אז עדיף למכור לעבדות מאשר לחתן אותן. מוציאים את הילדה בגיל שמונה מבית ספר, כשלכאורה, הברירה היחידה לעתיד טוב זה לצאת מהכפר, ללכת לעבוד. האישה הזו מבטיחה לילדות שיוכלו לעבוד כמלצריות בתאילנד, ירוויחו כסף ויוכלו ללמוד אחר כך. הן שמחות. נשמע להן טוב".

במקרה הזה, שקובנר מספרת עליו, הסוף לא היה כל כך טוב. האישה המפתה היה אשתו של הפקיד במחלקת ההגירה. הם היו מקושרים עם השוטרים המקומיים ועם שוטר בבירה שהיה מחפה עליהם, ומכרו את הנערות לעבדות מכל מיני סוגים.

קובנר: "מה שעזר לנו היה מסמך הבנה, שנחתם בין הממשלות, שמביא לכך שברגע ששוטרים תאילנדים רואים ילדים קמבודים עובדים בבנגקוק, הם מחויבים על פי ההסכם, להחזיר את הילדים בחזרה לארץ המוצא, והם מעבירים אותם לחסות ארגונים בינלאומיים, כמו הארגון שעבדתי בו. הארגונים מקימים בתי מחסה שבהם הילדים מתגוררים, מעניקים להם שם טיפול להתגברות על הטראומה, ואז מנסים למצוא להם פתרונות סבירים להמשך החיים. לפעמים מוצאים להם משפחות אומנות, לפעמים הם נשלחים לקרובי משפחה, בהשגחת עובדים סוציאליים".

קובנר מדגישה, כי מדובר בתעשייה שמגלגלת הרבה מאוד כסף: "המון אנשים מרוויחים ממנה, בעיקר בשעת משבר. לעתים מדובר ברשתות פשע בינלאומיות מובנות ומבוססות, שחברים בהן אנשי ממשל, שוטרים, פקידי ציבור ואנשי עסקים, ולעתים מדובר בפושעים קטנים שמנסים להרוויח על חשבון החלשים מהם".

איך הסתדרת בתנאים הפיזיים במדינות האלה?
"היה קשה נפשית ופיזית, פעם הייתי חולה בזיהום טרופי, פעם הותקפתי על ידי כלב רחוב, זה חלק מהעניין. לעומת זאת, בכל מקום שעבדתי בו היה לי צוות מדהים, והעבודה הזו תמיד מביאה אותך לחשוב מחשבות פילוסופיות על החיים. היינו אומרים שעוני הוא לא דבר סקסי, לא יפה. נכון שבתי הקש נראים מרחוק נורא פסטורליים, אבל בעצם כשנכנסים לעובי הקורה ולומדים מה קורה שם בפנים, מגלים כל כך הרבה עוולות - סחר בילדים, אלימות כלפי נשים - וזה מקלקל את התמונה הפסטורלית. אפילו כשמנסים לעזור, הרבה פעמים זה נכשל, כי המציאות כל כך קשה. למשל, בכפר מסוים קיבלו תרומות לבניית בית ספר מפואר ולספרייה, אבל בסופו של דבר, הספרייה סגורה כי אין ספרים, המורים בבית הספר בתת-רמה, כי אין בכלל הכשרה להוראה ועל כל מורה יש 100 ילדים".

הילדים התנגדו לשיקום

אחרי שסיימה את השנה בקמבודיה וסיימה את התואר, נבחרה לנהל מיזם בנפאל. מבחינתה, היה מדובר בסגירת מעגל. "קיבלתי הזדמנות לחזור לנפאל. שנתיים הייתי על הקו בוסטון-קטמנדו. שם עבדתי בעיקר על פרויקטים של עבדות ילדים". אחרי שנתיים בניהול בער בה הרצון לחזור לשטח, והיא קיבלה הצעה להיכנס בנפאל לתחום של עבודה עם ילדים-חיילים. "זה חשף אותי למציאות הרבה יותר מורכבת ממה שהכרתי בעבודות הקודמות. בנפאל היו בסביבות 10,000 ילדים-חיילים. כשנחתמו הסכמי השלום ב-2006, לקח על עצמו האו"ם את שיקום הילדים האלה. הם חילקו את הפרויקט בין שלושה ארגונים, בתוכם הארגון שבו אני עבדתי.

"זו הייתה תוכנית חירום של 24 שעות, תוכנית מאוד מסובכת, עם המון רבדים והרבה מכשולים. הילדים הללו, ש-50% מהם היו בנות (!), היו קבוצה מאוד מפחידה. הם אולפו להרוג. כשהיו במסגרת המאואיסטית, היו להם הרבה זכויות. צריך לזכור, שמדובר בילדים שהגיעו מהמקומות הכי נמוכים, ופתאום התייחסו אליהם בתור שווים, כאל קולגות, ובעיקר לבנות היה הרבה מה להפסיד. רובן לא רצו לעזוב, כי היה להן ברור שברגע שיחזרו הביתה, מיד יחתנו אותן והן בשום אופן לא רצו את זה. במצב הזה היה מאוד מסובך לעבוד - כשאתה מציל ילד מעבדות, זה ברור שכולם מרוצים; כאן הילדים התנגדו לשיקום, היה להם יותר משתלם להמשיך בתור חיילים. ככל שהמאואיסטים איבדו את כוחם מול הממשלה שהלכה והתחזקה, הם השתמשו באותם ילדים כבקלפי מיקוח נגד הממשלה, הבטיחו לילדים כל מיני דברים, שבסופו דבר לא התגשמו אבל העמידו את הילדים הללו בקונפליקטים ובלחצים מכל הכיוונים, מה שהקשה עלינו לתת להם עזרה ושיקום מתאים".

נשמע שלפעמים העבודה מאוד סיזיפית.
"אנשים מחפשים לעשות דברים מעניינים, אולי כחלק מהרצון להגשמה עצמית, חיפוש רוחני. אבל יש גם כאלה שמגיעים לתחום מהסיבות הלא נכונות. מחפשים את ההילה והזוהר, ואז לא רק שאינם מקדמים הם לפעמים ממש מקלקלים. גם מבחינה נפשית מאוד קשה לפעמים וגם פיזית לא קל, הרבה פעמים זו עבודה תחת המון לחץ.

"למשל, כשחייתי בנפאל, לא היה לנו בחורף 16 שעות ביום חשמל. הייתי צריכה להגיש דוחות בזמן לוושינגטון, לניו יורק ולרומא, הייתי יושבת עם המחשב הנייד, תלויה בסוללה, עם נר לתאורה. הדרישות מאיתנו מערביות לגמרי, לא מעניין אותם התנאים של עולם שלישי שבהם אני עובדת. אני חייבת להעביר הכול עד למועד שנקבע. בקטמנדו לפעמים יש רק ארבע שעות חשמל. לפעמים זה רק בין 24:00 ל-04:00. הייתי מכוונת את השעון לארבע בבוקר, חופפת את הראש וחוזרת לישון".

אז איך שורדים את זה?
"או שלוקחים את זה ספורטיבית, צוחקים, או נכנסים לקריזה. גם ההתמודדות עם המציאות הקשה, שאליה אנחנו נחשפים במהלך העבודה, לא פשוטה בכלל. לכן חשוב לדעת לדבר עם הקולגות על מה שעולה, להתאוורר. זה אחד הדברים שאני הכי אוהבת בעבודה הזו - האנשים שעובדים איתם הם הרבה פעמים אנשים מיוחדים, לא קונבנציונליים. יש לי חברים מכל העולם, יש לנו המון במשותף".

אחרי נפאל עבדה קובנר שנה וחצי בסין, עם ילדים שננטשו על ידי הוריהם בגלל מוגבלויות פיזיות. אחר כך נסעה לרומניה, שם עבדה בפיתוח מיזמים נגד סחר בילדים צוענים. "מדובר באחד העמים שסובל מנידוי חברתי. הילדים נמצאים בסיכון גבוה. מעבידים אותם בתור קבצנים או בתור גנבים; ילדים שאין להם שום מערכת שתגן עליהם. יש ילדים שמרוויחים 500 פאונד ביום, ומעבירים את זה למעסיקים. הם מנוצלים בלי שום זכויות ובסיכון גבוה".

אחרי רומניה ניהלה באלבניה מיזם להגנה על ילדים. "מאוד אהבתי את אלבניה, אנשים לא יודעים עליה הרבה. זו מדינה מדהימה, אנשים חמים ומקסימים. למרות שמדובר באנשים שחיו שנים בתוך קומוניזם ופיתחו טראומה קולקטיבית. היה נחמד לעבוד שם, כי מצד אחד זו לא ממש מדינה מתפתחת, אבל מצד שני יש מה לעשות. כמו לעבוד בחיפה אבל בתחום שלי. היה חיבור מיידי עם האנשים".

נורא קשה לחזור

אחרי שמונה שנים שלא הייתה בארץ קיבלה הצעה לבוא ארצה ולנהל מיזם שפועל בהאיטי, בעקבות רעידת האדמה, ובמקביל להמשיך לנהל מיזמים ברומניה.

איך זה לחזור לארץ? לקיבוץ?
"אני כבר שלושה חודשים בארץ. חצי מהזמן בקיבוץ, חצי מהזמן בירושלים. זה עדיין חדש בשבילי. הרגשתי שאני צריכה להיות בארץ אחרי תקופה ארוכה ובזכות ההזדמנות המקצועית הצלחתי להגיע. אני מודה שנורא קשה לחזור. אני מרגישה חזק את הניתוק המנטלי. אנשים לא מבינים מה אני עושה. חושבים שאני מטיילת בעולם. לא מבינים שיש לי מקצוע ברמה בינלאומית, שיש בו תחרות לא פשוטה. אני מקבלת כל מיני הערות שמעידות על חוסר הבנה מוחלט בתחום שאני עוסקת בו".

למשל?
"למשל' אנשים אומרים לי שגם פה יש עניים. שגם פה יש סחר בנשים. הם לא מבינים שלהיות עני בארץ זה לא כמו להיות עני בארץ עולם שלישי".

אבל למרות החוויה הזו, קובנר רואה התקדמות בכל הקשור למודעות לנושאים הללו בישראל."יש התעוררות בארץ, מחאה חברתית, מנסים לדאוג לזכויות הפליטים; יש אפילו תוכנית לימודים בתחום לתואר שני באוניברסיטה העברית, הלימודים הם באנגלית, ומשתתפים סטודנטים מכל העולם".

ואיך התגובות בקיבוץ?
"נתתי בקיבוץ הרצאה, ודווקא הייתה הרגשה שאנשים התעניינו, שאלו שאלות. דיברתי על הערכים הבסיסיים - ואהבת לרעך כמוך, אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך. חשוב לי לתת לאנשים את הפרספקטיבה, שעם כל הקשיים, מערכות החינוך והבריאות בישראל יחסית מאוד מפותחות".

סליחה על השאלה הפולנית - מה עם חיים פרטיים, להקים משפחה?
"מובן שסוג העבודה הזו מסבכת את הנושא, אבל עדיין יש לי חברים עם ילדים, שמוצבים בכל מיני מדינות, כמו דיפלומטים. הילדים לומדים בבתי ספר בינלאומיים. יש הרבה אנשים בתחום שהם דור שני לתחום, שההורים שלהם עסקו בזה".

ואיפה את רואה את עצמך עוד עשרים שנה?
"מלמדת או עושה עבודה משרדית, אבל תמיד אהיה שייכת לתחום".

יש לך מסר שהיית רוצה להעביר?
"אחד הדברים, שחשוב לי לבקש ממי שמתעניין בתחום, זה לא לשכוח מאיפה הוא בא ולמה. לפעמים, יצא לי לפגוש חבר'ה שעבדו בפרויקטים כל כך חשובים, אבל הם ממש התנהגו בהתנשאות כלפי המקומיים; הם לא היו קשובים באמת למקומיים להם היו אמורים לעזור. אני זוכרת בחורה אחת מניו יורק שלא הייתה מוכנה לדבר עם המקומיים, רק עם הלבנים. היא עשתה בדיוק ההפך ממה שאמורים לטעמי. או למשל כאלה שמדברים למקומיים לאט וכאילו הם ילדים קטנים".

אחת המחמאות שריגשו את קובנר במיוחד הייתה, כשנפרדה מבני המקום והם לא הסתירו את התרגשותם. "הם אמרו לי, את היית אחת מאיתנו. הרגשנו שנהיית חלק מאיתנו. הבנת אותנו ישר. בשבילי זו הייתה המחמאה הכי גדולה. זו היוקרה האמיתית וזה שווה הכול בשבילי".


יום רביעי, 25 ביולי 2012

על הדשא 26 ליולי 2012



על הדשא
רוני מ. האס

צילום: אלון האס

נגנו עכשיו

יריית הפתיחה לפסטיבל "קול המוזיקה" בגליל העליון ניתנה ביום שני בערב בהופעה של להקת "תיסלם" המיתולוגית, שהתקיימה ביקב הרי גליל, קיבוץ יראון.
הם התבגרו, הקהל התבגר, וכמו כל יין טוב, זה רק השתבח עם השנים...
אח, איזה ערב בכיף..
צילום: אריאל צור

הולנד זה כאן

אינגריד קדם, ממעגן, מתנדבת ותיקה בחפירות הארכיאולוגיות בסוסיתא, הופתעה לגלות השנה, כי בין המתנדבים בחפירות נמצא גם יאן סבסטיאן ון ליסום, פוליטיקאי הולנדי, המשמש בשש השנים האחרונות חבר מועצת העיר אמסטרדם מטעם המפלגה הליברלית וכן כיועץ ראש ממשלת הולנד לענייני המזרח התיכון. אינגריד, הולנדית במוצאה, שמחה להחליף מילים בשפת האם עם המנהיג הצעיר שהתגלה כחופר מלא מרץ ואהדה, שהתחבב בקלות על החופרות במקום וניאות בשמחה להצטלם עם המתנדבת ההולנדית לשעבר והדגל ההולנדי.

יומה מוזס

העיקר קיבוץ

שדה אליהו/דן

יומה מוזס, 21, עלתה לפני שנה וחצי מהודו לישראל. היא הגיעה לקיבוץ הדתי שדה אליהו, שם עשתה באולפן המקומי את צעדיה הראשונים בעברית ובהיסטוריה של ארץ ישראל. תוך חצי שנה התגייסה לצה"ל כשהעברית השגורה בפיה הולכת ומשתפרת מיום ליום. לפני שלושה חודשים הצטרפה לגדוד הקרקל, והגשימה את חלומה להיות חיילת קרבית בצבא ההגנה לישראל. "כשביקרתי בארץ, לפני העלייה, במסגרת תוכנית 'תגלית', התרשמתי מכל החיילים והחיילות שראיתי, והחלטתי שאני גם רוצה. התחלתי כחיילת במחווה אלון, שם יש תוכניות לעולים חדשים, אבל היה לי ברור שאני רוצה להיות חיילת קרבית".
גם מהחיים בקיבוץ היא מאוד התלהבה. בשדה אליהו היא נחשפה לגרעין צב"ר, ופנתה לצופים בבקשה להצטרף כחיילת בודדת לגרעין וכך קרה: עם גיוסה נשלחה לקיבוץ דן, לשם היא מגיעה לחופשות מהבסיס הדרומי הרחוק. "אני אוהבת את החיים בקיבוץ, גם בשדה אליהו וגם בדן קיבלתי משפחות מדהימות, שאימצו אותי ומתנהגות אליי כאילו הייתי ילדה שלהם". בצבא היא התקבלה לגדוד קרקל, שבו היא משרתת כעת באימון מתקדם.
והמשפחה? "ההורים היו בהתחלה בשוק כשסיפרתי להם שהחלטתי לעלות לישראל. בינתיים, אחי הגדול התלהב מהרעיון וגם עלה לאחרונה לארץ. ההורים עדיין בהודו, מתגעגעים".
תוכניות לעתיד? "בכל מקרה אני רוצה לחיות כל החיים בקיבוץ".
דתי או חילוני? "עדיין לא ברור לי, העיקר קיבוץ!"

ד"ר אלון גן

אי כישלון למופת
כפר בלום/ מוא"ז גליל עליון

זו ודאי לא תהיה האסיפה האחרונה של אהרון ולנסי, שהודיע בשבוע שעבר על פרישתו מראשות המועצה האזורית גליל עליון, אבל בטוח שרב-השיח "האסיפה האחרונה", שבו ייקח חלק בשבוע הבא בפסטיבל היהודי-ישראלי "לא בשמים", כפר בלום, לצד ד"ר אלון גן, חוקר התנועה הקיבוצית, ראש החוג להיסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים ומרצה באוניברסיטת תל אביב, ענת זלצר יוצרת הקולנוע שיצרה לאחרונה את הסדרה התיעודית "קיבוץ", וישראל עוז, מחבר הספר "האסיפה האחרונה", ירעידו לא מעט מיתרים נוסטלגיים ואחרים בקרב משתתפי הפסטיבל. רב-השיח, שיתקיים בפסטיבל ביום רביעי הקרוב, יתייחס לשינויים הכואבים העוברים על הקיבוץ המתחדש. לדברי מנחה השיח, ד"ר גן, בן קיבוץ כפר מסריק, מטרת השיח תהיה לבחון את "יסודות הקיום הקיבוצי" הן דרך פרספקטיבה היסטורית המבקשת לקשר בין עבר, הווה ועתיד, ובעיקר דרך דיון על הדילמות והנושאים הנגזרים מתהליכי השינוי שעוברים על אותה תנועה, שמרטין בובר ביקש להגדירה כ"אי כישלון למופת". 
אוהלים בקציעות

דרום
אגף המשימות

ביום שישי האחרון יצאה משלחת מאגף המשימות של התק"צ לסיור לאורך הגבול המצרי, לאורך גדר הענק ההולכת ונבנית באזור. משתתפי הסיור נאלצו להיווכח שוב, כיצד הגבול, שעד לפני שנתיים התקיימו בו מסעות האופניים של בני י"ב מהתנועה הקיבוצית, הפך לכביש סגור לתנועה ולאזור שבו כף רגלם של הישראלים מנועה מלדרוך. המשלחת בחרה בהזדמנות זו לבדוק את אחד ממאהלי הענק המוקמים באזור, לא למען חיילי צה"ל או מטיילים שוחרי מדבר, כי אם לצורך הקמת מחנה מעצר בקציעות עבור אלפי פליטים שישוכנו בהם בתנאי מעצר. יואל מרשק מספר: "ללא שילוט והכוונה ורחוק מהכביש ומהעין, מצאנו מחנה עצום של אוהלים שנבנה במקום, וכנראה בקרוב יקלוט את אלפי הפליטים. לחשוב על החום הנורא, שבו אנשים ייעצרו במחנה של אוהלים, קשה להאמין שכך נוהגת מדינת ישראל". אגף המשימות מתכנן להביא למחנה המעצר מתנדבים, שיעבדו בהעסקת בני הנוער בפעילות חינוכית וספורטיבית. משב רוח רענן?

עורך הבלוג