יום שישי, 15 באוקטובר 2010

על הדשא - 14 לאוקטובר 2010


14.10.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ.האס

אור יקרות )ק' בסגול) - 75 שנה להתיישבות הייקית

בימים אלה יוצאת לדרך שנת ה-75 להתיישבות הייקית בארץ. במסגרת זאת נערך ארגון יוצאי מרכז אירופה (ארגון הייקים) למגוון פעילויות ארציות ויישוביות לציון חלקם של יוצאי מרכז אירופה במפעל ההתיישבותי בארץ ישראל בקרב הציבור הישראלי ובתפוצות.

דבורה הברפלד, מנכ"לית הארגון, מפרטת כי בכוונת הארגון לתמוך ביישובים שקמו במסגרת העלייה הייקית, למצוא דרכים לתיעוד ולהנצחה של המורשת הייקית ביישוב, וכן לעודד איסוף חומרים תיעודיים שונים ולהפיצם באמצעות אתר האינטרנט של הארגון http://www.irgun-jeckes.org/לשם כך פרסם הארגון בקשה דרך האתר וביישובים השונים, להעביר לארגון תמונות וקטעי וידאו מראשית ההתיישבות וסיפורים ייקים על ימי ראשית ההתיישבות כדי לשלבם במבצע ההנצחה. הברפלד מספרת כי "אור יקרות" (ק' בסגול) נועד להאיר באור יקרות את פועלם ההתיישבותי והחלוצי של עולים אלה. מפעל ההנצחה הוא הזדמנות להביא את סיפורי המתיישבים הייקים ברבים. עוד מספרת הברפלד, כי בארץ אין מודעות לעובדה שעשרות יישובים חקלאיים - קיבוצים ומושבים - הוקמו על ידי גרעינים של ייקים. בתנועה הקיבוצית לבדה יש לפחות 36 יישובים שכאלה. "בייקים דבק הדימוי הבורגני המודרני, אך חלוצים רבים התיישבו והקימו את קיבוצי הארץ בעבודה קשה, כמו שייקים יודעים - תוך דבקות, חריצות ובלי לעגל פינות.." מסיפורים שכבר החלו להיאסף מתוארים החלוצים הייקים, שלצד העבודה הקשה הצליחו להעלות אופרה על הגורן (הזורע) או קונצרט לעת ליל (בית יצחק), כשבין לבין הקפידו על קריאת ספרים.

במהלך השנה הקרובה, יערכו סדרת מפעלי הנצחה, אירועים וימי עיון בין השאר מתוכנן כנס מערכות הרווחה בישראל וכנס התעשייה והחינוך הטכנולוגיה בהם תצוין תרומתם של העולים הייקים לפיתוח התחומים הללו בישראל, הנצחה אינטרנטית לכל אחד מיישובי הייקים, "לוחות מורשת" ביישובים ובשכונות יוצאי מרכז אירופה, מילון בשפה ה"ייקית" ועוד .

את האירועים לציון 75 שנה להתיישבות עולי מרכז אירופה - "אור יקרות" יחתום הארגון באירוע מרשים וחגיגי שיתקיים בצפון הארץ.

בים לבן קבוצת חברים צילום רן פרץ
בים לבן קבוצת חברים עובדת
מזרע

ענף הכותנה, העובר משבר קשה בשנים האחרונות, איננו מהענפים הפופולריים ברוב המשקים הקיבוציים. דווקא בקיבוץ מזרע התעקשו כל השנים לשמור אמונים לגידול הלבן-לבן הזה, ואף על פי שגם כאן נאלצו לצמצמו, עדיין מתגאים ב-1,600 דונם של ים לבן. שיא העונה ממש מאחורינו, כשבימים אלה ממש עוסקים חקלאי מזרע בעקירת שיחי הכותנה, לאחר תום הקטיף, והכנת השדות לזריעת החורף. בענף עובדים שבעה חברי הקיבוץ, גילאי 32 עד 76, בתוכם ארבעה בני אותה כיתה. הם מדווחים על יבולים טובים - כ-1,000 טון יבול של בין 640-720 ק"ג לדונם. הכותנה, שעוברת למנפטת העמק, להפרדת הגרעינים מהסיבים, נשלחת לבורסת הכותנה העולמית, אשר מוקירה את הכותנה הישראלית שנחשבת לכותנה איכותית עם אחוז סיבים גבוה. חקלאי מזרע שמחים לבשר, כי לאחרונה ניכרת התאוששות בענף הכותנה העולמי, והם מקווים ליציאה ממשבר הכותנה בשנים הקרובות. בינתיים, הם יודעים לספר כי אחת החולשות של הגידול היא צריכת מים מרובה, שעליה התגברו בעזרת מי ביוב, המגיעים לשדות ממתקני טיהור השפכים האזוריים.

גם עבודה עברית. גם סביבתיים. גם נאמנים. גם רב-דוריים. ארבע פעמים "אהבתי" (like).

שרים את אברהם חלפ. צילום זיו שחר
שרים אברהם חלפי
גבעת חיים איחוד

בגבעת חיים איחוד ממשיכים זו שנה רביעית במסורת של העלאת מופע שירה על טהרת הכוחות המקומיים. הערב המוזיקלי, שהתקיים באולם הקיבוץ הנוסטלגי, משך אליו קהל של כ-500 איש ואישה, ויוחד לשירי המשורר אברהם חלפי. זאת בהתאם למגמה שהותוותה באירועים הקודמים, שבהם זכו לציון שיריהם של גדולי המשוררים - אלכסנדר פן, ביאליק ונתן אלתרמן. חברי הקיבוץ, ותושביו, חלקם לשעברניקים, חלקם הגיעו מהניכר (!) לטובת האירוע, נתנו יד בכל מישור אפשרי - הפקה, הנחיה, תפאורה, קריינות, נגינה, צילום האירוע, וכמובן - שירה. יוזם הערב והמנחה היה חבר הקיבוץ, ד"ר מוטי זעירא, בהפקתו המוזיקלית של חובב בן סעדיה, שכן קרוב. את הערב ליוותה מצגת שבה שולבו מילות השירים בתמונות מחייו של אברהם חלפי, כשהתזמורת שמנתה מעל עשרה נגנים ליוותה עשרה זמרים וזמרות שנתנו קולם בשירה כשכולם, כולם נתנו ידם לטובת האירוע המרגש, איך לא, בהתנדבות מלאה.
  
הקיבוצניק הנרגן. צילום יגאל לוי
הקיבוצניק הנרגן

"אני לא מאמינה שפספסתי את חגיגות ה-100 בדגניה! עכשיו אני צריכה לחכות 100 שנה לחגיגות הבאות? מה אני? היפהפייה הנרדמת??!"
(קיבוצניקית שהפסידה חגיגה חינמית בדגניה א').

כוכבי אמת

קיבוץ להבות הבשן חגג לחמישה חברים ותיקים, בני 90, יום הולדת משותף. בין השאר, דווח על עוגת יום הולדת משותפת, על ברכות משותפות ועל הרבה רגשות משותפים. לא סתם אומרים על להבות הבשן, שלמרות שהם מופרטים הם נורא שיתופיים, או כפי שסיכמו זאת חתני וכלות השמחה "מה נאמר? יש קיבו !!!ץ"

עורך הבלוג