יום חמישי, 1 בדצמבר 2011

על הדשא - העצמה נשית



1.12.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  

על הדשא - העצמה נשית

רוני מ. האס
עולים עליה לישראל

התחזקו והתאמצו
תנועת השומר הצעיר העולמית / תנועת הבוגרים

הם עדיין מתראיינים באנגלית, אבל קרן אוגיקס, 25 ודניאל רוס, 30, שהיו בשש השנים האחרונות חלק מקבוצת עורב שפעלה והובילה עד השנה את הפעילות של השומר הצעיר בניו יורק, הגיעו החודש על מנת לעשות עלייה ולהגשים בדיוק כמו שחונכו בשומר הצעיר בקנדה, שם גדלו והתחנכו. הם פורצי דרך ואף מקווים לשמש דוגמה לבאים אחריהם, שכן כמעט 20 שנה לא עלו חברים מהתנועה בצפון אמריקה לארץ. יש להם גם כוונה להצטרף לעשייה של תנועת הבוגרים בארץ. "בשבילנו העלייה לארץ זו הגשמה. חונכנו בשומר הצעיר, והגשמנו בכל שלב בחיינו בצורה שראינו לנכון לנו באותה תקופה". כחלק מהעשייה המשמעותית שלהם, הם מזכירים את השנה שעשו בארץ ובתוכה הפרויקט החינוכי בו לקחו חלק, שחיבר בינם לבני נוער יהודים וערבים, את מיזם הדגל שלהם בניו יורק - הקמת "ללא חומות", תנועה ללימוד ערכי חברתי בארצות הברית, שעוסקת בלימודי אזרחות לחיזוק ערכי הדמוקרטיה - ואת מיזם ההדרכה של חברי קבוצות בוגרות, במטרה להקים תנועת בוגרים עולמית. בארץ הם מתכוונים להתעסק בנושא היהודי-ערבי ולנסות לגבש צירי קשר עם הפלסטינים. "הנושא הזה חשוב לנו, ואנחנו רוצים לקחת חלק בניסיון למצוא פתרונות וכיווני התקדמות". הידד לחזקים והאמיצים.

רבט שלי בן דוד וקרין אביב

דברים שרואות מכאן
מלכיה - צה"ל

ההורים, הישראלים לשעבר, של רב"ט שלי בן דוד, 21, ורב"ט קרין אביב, 20, שהגיעו מלוס אנג'לס לארץ כחיילות בודדות ומשרתות באותו בסיס כמפקדות על חיילים עולים חדשים, הם החברים הכי טובים. זו הסיבה שהן מכירות מגיל אפס, וכך קרה שכאשר שלי שמעה שקרין מתכוונת להצטרף לתוכנית צב"ר ולהתגייס לצה"ל, היא ביקרה בארץ לבדוק שיש היתכנות לגביה, חזרה הביתה, ארזה את חפציה והצטרפה אף היא לתוכנית. בשנה האחרונה הן מתגוררות כחיילות בודדות במלכיה, שתיים מתוך קבוצה של 23 כמותן, מפקדות על חיילים עולים חדשים בבסיס צפוני ומתנסות בחוויות שונות בהרבה מהחיים שהכירו עד כה בלוס אנג'לס הרחוקה. קרין: "אני למדתי בבית ספר יהודי שבו כל שנה מתגייסים לפחות שלושה חבר'ה לצה"ל. העובדה ששלי ואני משרתות בבסיס של עולים חדשים מאוד משמעותית בשבילי, וממש נלחמנו כדי להגיע לכאן, כי מהניסיון שלנו אנחנו מבינות אותם - את האתגרים, המרחק מהבית, איך זה ללמוד מה זה צבא ואת המנטליות הישראלית". למנטליות הקיבוצניקית, היא לא ממש מתחברת. "זה מאוד שונה מהחיים בלוס אנג'לס, אבל כן למדתי להעריך את השקט ואת השלווה שמאפשרים לברוח מכל הבלגן, מקום קטן ומגניב שכולם מכירים אחד את השני". בן דוד דווקא אוהבת את החיים בקיבוץ ומתחברת אל הקיבוצניקים: "יש לי חברים טובים ממלכיה שאני בקשר איתם". היא גם מתכוונת אחרי הצבא לחפש עבודה מועדפת, רצוי בקיבוץ, ואז להירשם ללימודים, "כנראה בכיוון של הוראה, ההדרכה גרמה לי לרצות להתמחות בתחום הזה". וההורים? אם קרין תחליט לעלות, בטח אימא שלה תנסה לשכנע את אבא שלה להצטרף אליה ולחזור לארץ. שלי מאמינה שאם תחליט לעלות זה יהיה מספיק משכנע כדי שהוריה יבואו אחריה, בפרט שאחותה הקטנה דניאל, בת תשע, כבר ממש רוצה להתגייס לצה"ל.

סקר אלימות נגד נשים

הם פוגעים גם בקיבוצים
מוא"ז גליל עליון

כשדפנה אברהמס, מנהלת המחלקה לקידום מעמד האישה במועצה האזורית הגליל העליון, החלה לפני ארבע שנים במיזם להכשרת ממונות למניעת הטרדה מינית בקיבוצי המועצה האזורית הגליל העליון, בליווי ובשיתוף של מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ואונס גליל גולן והאגף לשירותים חברתיים במועצה, היא לא שיערה שהמיזם הזה יהיה הטריגר לסקר ראשון מסוגו, שיבדוק בקרב 29 קיבוצי המועצה את עמדות הציבור בנושא אלימות מינית. יום העיון השנתי, המטפל בנושא המאבק למניעת אלימות כנגד נשים, הוקדש בשבוע שעבר בגליל העליון לחשיפת תוצאות הסקר, שנערך על ידי ד"ר אביגיל מור, פסיכולוגית וחוקרת העומדת בראש החוג ללימודי מגדר במכללה האקדמית תל חי. סרטון שהוכן על ידי ליבי רוני, קדרים, ממונה למניעת הטרדה מינית בקיבוצה ויוזמת הסקר, פתח את הכנס. בהמשך חשפה ד"ר מור את הנתונים ואת משמעותם בנוגע לחברה הקיבוצית. מנהלת המחלקה לקידום מעמד האישה, דפנה אברהמס: "תוצאות הסקר לא הפתיעו אותנו. אנו יודעות כי בקיבוצים קיימות כל השנים פגיעות מיניות, וכי דפוס ההשתקה חזק במיוחד בחברה הקיבוצית האינטימית. התפיסה שמובילה אותנו בעבודה היומיומית בכלל, וביום הזה בפרט, היא שאיננו מפחדות להודות שפגיעה מינית קיימת גם אצלנו בבית. היכולת של כולנו לדבר ולהודות בעובדות מובילה להישגים עצומים בטיפול במקרים של נפגעות ונפגעים ובעיקר במניעה. הקמנו מנגנון שפועל תוך שיתוף פעולה, ומסוגל לספק מענה גם לנפגע/ת הבודד/ת וגם ברמת היישוב, כטיפול מערכתי המשלב את אנשי הקהילה והרווחה ביישוב".
המחלקה לקידום מעמד האישה הגליל העליון - 046816361.
מרכז סיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית ואונס - קו חירום 24 שעות ביממה: 1202.


(מחפשים) כוכבי אמת

בערוץ 2 מפיקים סדרה תיעודית חדשה, שתעסוק בזוגיות ובאהבה בגיל הזהב. יוצרי הסדרה מעוניינים לאתר חברי קיבוץ ותיקים, שלהם סיפור אישי מיוחד, דילמות מהותיות בזוגיות, פרק חדש, התאהבויות או פרידות ועוד, הכול בגיל הזהב. למעוניינים - אורית פוקס, תחקירנית: 0545888780



להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג