יום שישי, 14 בינואר 2011

על הדשא - 13 לינואר 2011



13.1.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

מעמק הססגון
התקדמות במאבק למען עמק ססגון
קיבוצי הערבה - פארק תמנע

כמעט שלוש שנים ניטש מאבקם של פעילים ירוקים מקיבוצי הערבה להצלת עמק ססגון שבפארק תמנע. ועד הפעולה דורש שינוי בתוכנית להקמת מתחם מלונות ואטרקציות בעמק ססגון שבצפונה של בקעת תמנע. למאבק שותפות גם עמותת "אדם טבע ודין", החברה להגנת הטבע והשדולה הסביבתית-חברתית בכנסת. מדובר בתוכנית של היזם יואב איגרא, אשר במקורה הייתה אמורה להיבנות בלב עמק ססגון, בתוואי של שביל ישראל, ולמעשה, לפגוע בשמורת הטבע הייחודית אשר בה הרי אבן חול נובית הגדולים בארץ. בשבוע שעבר הוגשו מסקנות צוות מומחים, שמינתה הוועדה המחוזית דרום, לאחר שבחנו במשך מספר חודשים את ההשפעה הסביבתית הצפויה של תוכנית המלונאות בעמק ססגון, וכן אתרים חלופיים להקמתה במרחב תמנע. מסקנות הצוות גורסות, כי תהיה זו טעות חמורה להמשיך בהליך האישור של התוכנית באתר המקורי, וזאת בשל פגיעה בנוף נדיר ברמה הלאומית באזור ששלוותו טרם הופרה על ידי פעילות אנושית, ביופי של הסביבה הייחודית וכן בשל הפגיעה בשביל ישראל. מחברי המסמך ממליצים להפסיק את הטיפול בתוכנית האתר המקורי ולפנות להמשך קידום התוכנית במקום אחר, מצומצם בגודלו. "ברור לנו כי אין הדבר מיידי, ודורש איסוף כוחות ורצונות מצדדים רבים, בראשם מגיש התוכנית אשר הקדיש ממרצו ומהונו", נכתב בדוח הוועדה. להערכת חבריה, אם תימצא חלופה, שלגביה תושג הסכמה של רוב הגופים המעורבים, יהיה ניתן לקדמה במהירות יחסית.
בין שאר הפעילויות שביצע הוועד הציבורי להצלת עמק ססגון, הם הצליחו להפיץ עצומה מקוונת, שעליה חתמו עד כה 38,581 חובבי טבע. עצומה זו תובעת להגן על העמק מפני התוכנית לבניית מתחם התיירות המתוכנן, וממליצה תוך קריאה ליזם, יואב איגרא, ולראש המועצה האזורית חבל אילות, אודי גת, לנקוט צעדים מיידים כדי למנוע נזק בלתי הפיך לעמק ססגון, ולהקים את המתחם במיקום סמוך, תוך הקטנת הפגיעה בשטחי טבע בלתי מופרים.

דפנה
שאלון בנושא אלימות מינית בקיבוצים
מועצה אזורית גליל עליון

בשבועיים האחרונים קיבלו תושבי 29 קיבוצי הגליל העליון, לתיבת הדואר האלקטרוני שלהם, בקשה למילוי שאלון באופן אנונימי בנושא הטרדה מינית בקיבוץ. דפנה אברהמס, מנהלת המחלקה לקידום מעמד האישה במועצה, מספרת כי במקור הסקר הוא פרי יוזמה של אחת הממונות למניעת הטרדה מינית בקיבוצים, ליבי רוני, מקיבוץ קדרים, אשר הפך לחלק ממיזם חברתי שלם, שנועד להביא להעלאת המודעות, הידע והטיפול בנושא ההטרדה והאלימות המינית בקיבוצי האזור, מחד, ולמדוד בעזרת ממלאי הסקר, את גודל התופעה בקיבוצי הגליל העליון, מאידך.
אברהמס: "ככל שפרויקט הממונות התפתח, למדנו מהשטח, בדיוק כפי שהשותפות שלנו במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית גליל-גולן דואגות לציין, כי פגיעה מינית מתרחשת בכל מקום, ללא הבדל בסוגי אוכלוסייה. אנו יודעות שהסטטיסטיקות בחברה הקיבוצית צריכות להיות דומות לסטטיסטיקות בחברה הכללית, מה שעניין אותנו לדעת, האם העובדה, שמדובר בקהילות סגורות, גרמה לאנשים יותר מבדרך כלל לנצור את דבר הפגיעה ולא לחשוף אותה". עד כה מילאו את השאלון כ-400 תושבי/ות המועצה, ויוזמות הסקר מאמינות שבשבועות הקרובים יגיעו לכאלף משיבים/ות. השאלון פותח במשותף על ידי קבוצת חברות וחברים מקיבוצי המועצה אזורית גליל העליון, ממונות/ים על נושא הטרדה המינית בקיבוצי הגליל העליון וד"ר אביגיל מור, פסיכולוגית קלינית וראש התוכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית תל-חי. הוא מתבצע בתמיכת מחלקת החברה והקהילה של המועצה אזורית גליל העליון והמרכז סיוע לנפגעות ולנפגעים של תקיפה מינית גליל -גולן. 

שומרים
שומרים על הביטחון ועל הכושר
מועצה אזורית עמק הירדן

אלי עמוס, 36, חבר שער הגולן, נשוי +2, מונה לאחרונה למפקד יחידת התנדבות על אופניים במג"ב עמק הירדן. עמוס מספר על עצמו, כי הוא ספורטאי המתעסק בטריאטלון ועובד למחייתו בחנות אופניים "מצמן את מרוץ" שבקיבוץ כנרת. "אני מתנדב הרבה שנים במשטרת ישראל, התחלתי ביחידת יח"מ - יחידת מתנדבים המטפלת בפשיעה, במחוז חיפה, במשטרת זבולון. עם הזמן, לאור המעבר לשער הגולן, עברתי להתנדב במשטרה הכחולה בעמק הירדן. לפני שנתיים עברתי למשמר הגבול, כסגן יחידת המתנדבים בעמק הירדן, ובנוסף התגייסתי למשטרה כמתנדב במטרה להקים את יחידת האופניים". יחידת האופניים אמורה לעסוק באירועים המתרחשים במקומות, שאליהם לא ניתן להגיע ברכב. היחידה, שבימים הקרובים אמורה להתחיל לפעול ביישובי עמק הירדן, מונה 22 מתנדבים, שכולם היו צריכים, בין השאר, לעבור קורס הכשרה בשליטה באופניים, וכן מבחני מאמץ על מנת להתקבל לשורות המתנדבים המדוושים. "אנחנו נשמח לקבל פניות ממתנדבים נוספים. בסך הכול תופסים פה שתי ציפורים במכה אחת - גם נותנים יד בשמירה על השקט באזור וגם עושים עוד קצת כושר על האופניים".

מחפשים מידע על חלל צה"ל משנת 48'

ענף איתור נעדרים בצה"ל מחפש אנשים שהכירו את זלמן (זיגפריד) רוזנפלד, שהיה חבר תנועת השומר הצעיר, יליד 1920, בעיר צ'נסטוחובה בפולין, ניצול מחנה דכאו/ בית החולים סנט אוטיליין, אשר הפליג ב-1946 בספינה "לטרון" מצרפת לישראל, וגורש על ידי הבריטים, עם שאר המעפילים, לקפריסין. עלה לישראל ב-15.8.47 ונשלח למועצת פועלי ראשון לציון. ביולי 48' גויס לעבודות ביצורים, ונהרג בגזרת באר טוביה/באר דראס. הוכרז לאחר מותו כחלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. כל מידע בנוגע אליו, באחת מהתחנות המוזכרות לעיל, יתקבל בתודה בטלפון 03-6756362 או בדואר אלקטרוני miaunit73@gmail.com

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג