יום חמישי, 25 בדצמבר 2008

על טיפטוף ועל מטר

על טפטוף ועל מטר

רוני מ. האס

מחירי המים עלו, מפלס הכנרת ממשיך לרדת, ואנחנו יצאנו לבדוק איך כל זה משפיע על בעלי הגינות. מצאנו אוהבי נוי, משוגעים לדבר, חולי גינות מושבעים, שמכלכלים את כמויות המים הזולגות בגינותיהם, בעיקר בשל הכנרת המצטמקת ופחות בשל שאלות כספיות, רובם יסכימו לוותר על חפיסת שוקולד אם צריך, אבל לא על בת טיפוחם הירוקה (בנתיים)

מאיר שמיל

חבר להבות הבשן, בן 60

עיצוב הגינה: הגינה כוללת כ-100 עציצים בגדלים שונים, הממוקמים בכל מיני מקומות סביב הבית. כמו כן, יש דשא בקדמת הבית.

ותק: הקמת הממלכה החלה לפני מספר שנים, כאשר אני ואשתי מטפחים אותה בשותפות. אניה"אגרונום" והיא "אדריכלית הנוף". הגינה כל הזמן משתנה ומתעצבת על ידינו, ועתידה עוד לפניה.

שיטת השקיה: בכל עציץ יש טפטפת בהתאם לגודלו, והדשא מושקה בממטרות.כמה זמן עובדים בגינה: בממוצע, שעה ביום.

עלויות מים: בכל מקרה משתדלים לחשוב על דרכים לחיסכון במים, לא בגלל העלויות, מה גםששעוני המים עדיין לא פועלים, ולכן לא יודע מה העלויות לאשורן. בתור חקלאי אני יודע מהחשיבותה של כל טיפה, בפרט שאני מרכז את ענף המדגה.

השקיה: בכל עציץ יש טפטפת בהתאם לגודלו, והדשא מושקה בממטרות.

כמה זמן עובדים בגינה: בממוצע, שעה ביום.

עלויות מים: בכל מקרה משתדלים לחשוב על דרכים לחיסכון במים, לא בגלל העלויות, מה גם ששעוני המים עדיין לא פועלים, ולכן לא יודע מה העלויות לאשורן. בתור חקלאי אני יודע מה חשיבותה של כל טיפה, בפרט שאני מרכז את ענף המדגה.

נוהלי השקיה: בקיץ פותחים את הטפטפות 10-15 דקות ביום, כ-60 ליטר ביום. רוב העציציםממוקמים בצל ולא מאבדים הרבה מים. בחורף - רק אם הרבה זמן לא יורד גשם, משקה אתהעציצים ואת הדשא.

האם יש כוונה לשנות הרגלי השקיה? אם יהיו עלויות גבוהות של המים, נוותר על דברים אחרים, ולא על הגינה.

בנימה אישית: טוב מראה עיניים ממס שפתיים: צריך לבוא ולהתרשם מחזותו של הנוי שלנו, כיוון שקשה לתאר זאת במילים.

אמנון כהן

נחשונים, בן 57

עיצוב הגינה: יש לנו שטח של כ-100 מ"ר; דשא, פרחים, שיחים ועצים.

ותק: מאז שנכנסתי לגור בבית אני מטפל בגינה.

שיטת השקיה:הדשא בהמטרה, הפרחים והשיחים בטפטוף. פעם בשבוע.כמה זמן עובדים בגינה: שעה בשבוע.

עלויות מים: יש בקיבוץ של בעיה מכסות מים, ולכן הפסקנו להשקות את הדשאים. מעבר לכך, עוד לא התקינו מדי מים אצל כולנו, ולכן עדיין לא מחייבים לפי שימוש.

נוהלי השקיה: מפעיל את הטפטפות מדי יום לעשר דקות, ובעיקר שומר על החד עונתיים.האם יש כוונה לשנות הרגלי השקיה? גם ככה אני משקה רק איך שאפשר ולא איך שהייתי רוצה.

בנימה אישית: אמנון הוא גם רכז הנוי של הקיבוץ בעשר השנים האחרונות, והנימה האישית היאגם מניפסט על מצב הנוי בקיבוץ: נחשונים הוא קיבוץ עם נוי מטופח, מה שמוסיף לאיכות החייםשלנו כאן. אני נהנה מתגובות ההתפעלות של אורחים המגיעים לבקר. לצערי הרב, בגלל בעיהבמכסות המים לקיבוץ, החלטנו בסביבות אוגוסט להפסיק להשקות את הדשאים, ורובם כברצהובים. אני מרגיש חור בלב בשל העובדה שלא ניתן להשקות. בלי קשר לעבודה, אחת ההנאותשלי זה לטייל אחר הצהריים בקיבוץ וליהנות מהנוי. אני חייב לבטא את הכעס שיש לי כלפיממשלת ישראל, שלא מוצאת לנכון לפתור את בעיית המים, ולהקים מתקנים להתפלת מים. אנייודע שיש מה לעשות אבל לא עושים, וכל שנת בצורת הסיפור של מחסור במים חוזר על עצמו".

נחום ידיד

גבעת חיים, בן 70

עיצוב הגינה: 200 מ"ר גינה, הרבה שרכים ודקלים. שטח דשא קטן, כ-50 מ"ר.

ותק: מיום שנישאתי ונכנסתי לבית לפני 35 שנים.

שיטת השקיה: הכול בטפטוף עם ברמדים. יש לי שמונה ברמדים, אחד בכל אזור. אני פותח בעצמי ומכוון אותם לסגירה אוטומטית.

כמה זמן עובדים בגינה: בממוצע, חצי שעה ביום.

עלויות מים: אנחנו משלמים 25 שקל לחודש עבור המים.

נוהלי השקיה: הרעיון הוא להשקות הרבה ומעט. כל יום, מעט זמן כעשר דקות. כך לא מתבזבזים מים אל מי התהום. אני משתדל לחסוך ככל שניתן, בעיקר בגלל מצוקת המים ולא בגלל עלויות. מנסה לצבור מי גשמים ולעשות בהם שימוש, ובנוסף, משתמש מדי יום במים הקרים שמזרים לתוך דליים, כשממתין למים במקלחת שיתחממו.

האם יש כוונה לשנות הרגלי השקיה? כבר עכשיו אני משתדל לחסוך. לא מאמין שיהיו שינוייםרציניים בעתיד בהרגלי ההשקיה שלי.

בנימה אישית: אוהב את העבודה בגינה, מטפח אותה שנים רבות, בעיקר את השרכים.

אורנה סוסק וצבי ניר

חוקוק, בני 36

עיצוב הגינה: גינת ירק: אפונה, ברוקולי, רוקט, פטרוזיליה, סלק, חסה, מנגולד (גידולי חורף).טיפוח הדדי ומשפחתי.

ותק: מתחילת השנה, מאז שהגענו לחוקוק.

שיטת השקיה: מעט מאוד בטפטפות. בעיקר, בשימוש חוזר במי הכביסה (לא משתמשים בסבוןכביסה, דטרגנט), או במי האמבטיה של גומא, צעיר המשפחה, מה שנקרא, מים אפורים.

כמה זמן עובדים בגינה: תלוי בעונה. בעונות המעבר יכול להגיע לשעה-שעתיים ביום. עכשיו,בעיקר קטיף, כמה דקות ביום. האדמה בחוקוק פורייה בטירוף, הכול צומח בשמחה ובמהירות.

עלויות מים: כל הגן לוקח מים כמו שני מטרים של דשא. טרם שילמנו חשבון. גן הירק למאכל,ולכן צריך להבין שבמים שנתנו בגינת הירק בעצם חסכנו במים שהיו נדרשים להשקיית שדהחקלאי במקום כלשהו בארץ.

נוהלי השקיה: לפי הצורך. לאחר שהירקות נקלטו, עשר דקות בשבוע בעונה הזו. בקיץ - שעה עד שעה וחצי השקיה בשבוע.

האם יש כוונה לשנות הרגלי ההשקיה? מאחר שאורנה ואני עוסקים בתכנון סביבה בת קיימא(פרמקלצ'ר), הרי שאנחנו מתכוונים להרחיב את השימוש הבטוח במים אפורים ולהרחיב אתהשימוש בצמחייה יובשנית, שלא דורשת הרבה מים בניגוד לצמחייה טרופית, האהובה מאוד עלהישראלים.

בנימה אישית: את החיסכון הטוב ביותר במים נותנת אדמה, שאינה חשופה אלא מחופה. הגינההנקייה והחשופה לא שומרת על הקרקע, ומביאה לאובדן מים. באדמה מחופה - כמו בטבע עליםיבשים, כסחת דשא, אבנים, טוף - יש חיסכון של עד 50% בצריכת המים. זאת משום שהחיפוי מונע אידוי של המים מהאדמה והמלחת פני הקרקע, תורם לוויסות של טמפרטורת הקרקע, מונע צריבת חומרים אורגניים על ידי השמש וסחף של קרקע עלית, נותן מסתור לבעלי חיים זעירים, התורמים לקרקע; בסופו של דבר יהפוך כל זה לדשן אורגני, שיעשיר את הקרקע. בנוסף לכך, השמירה על הדשן הטבעי, כמו שלכת העץ, במקום איסוף והשלכה למזבלה, מונעת גם את ייצור הגזים הרעילים הנובע מתהליך הפירוק ללא חמצן שנגרם בערימות זבל גדולות.וטיפ אחרון - דשא אינו הכרחי; אפשר לצמצם את כמות הדשא, ואם מחפשים ירוק בעין ניתן לשתול צמחיה רב תכליתית, הכוללת פריחה ואפילו פרי. כך הגינה יותר בריאה, מגוונת, נעימה ובסופו של דבר יותר חסכונית בכלכלה אקולוגית.

נאוה שמואלי

צרעה, בת 72

עיצוב הגינה: גינה קטנה ובה פרחים, שיחים ועץ לימון. הדשא בטיפול הקיבוץ.

ותק: 41 שנים, מאז שנכנסנו לבית.

איך משקים: את העץ בעזרת מי המזגן: חיברנו צינור שמעביר את המים מהמזגן אל העץ, ואת שאר הצמחים בעזרת ממטרות עם חורים קטנים, המופעלות על ידי שעון.

כמה זמן עובדים בגינה: שעתיים-שלוש בשבוע. בדרך כלל, בשבת בבוקר, אז יש לי הספקים.

עלויות מים: עדיין לא משלמים על המים.

נוהלי השקיה: כשהיה מותר להשקות, פעם בשבוע, כשעה בזמן הלילה. עכשיו לא משקה בכלל. קיבלנו הוראה שלא להשקות. הגינה מאוד סובלת, וחבל.

האם יש כוונה לשנות הרגלי השקיה? מאוד מקווה שאוכל לשוב ולהשקות. לא חושבת שמבזבזת מים בהרגלי ההשקיה שהיו עד כה.

בנימה אישית: מקווה שמישהו במדינה יטפל ברצינות בנושא המים, התפלת מים וכדומה, שלאניקלע כל הזמן למצוקת מים.

עורך הבלוג