יום שבת, 27 בנובמבר 2010

על הדשא 26 לנובמבר 2010


25.11.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ.האס

יום הקשיש בעמק המעיינות (משבוע שעבר)
רק משתבחים

לאחרונה נערך יום הוותיק בעמק המעיינות, במסגרת חודש האזרח הוותיק בישראל, והמוטו המרכזי של ותיקי העמק היה "אתה לא מזדקן, אתה משתבח!". הוותיקים נעו בין סדנת שירה לסדנת בישול בריא, שמעו הרצאות על ציידי הציפורים באמזונס ועל הלחימה במוצב תל א-סאקי בגולן, במלחמת יום הכיפורים, וצפו בסרט בשייביז, מופע הסיום היה "פה בארץ חמדת אבות", ובו אירחו חיים ועוזי אסנר את יהורם טהר-לב, שסיפר סיפורים משעשעים מימי יגור, ואת דורית ראובני, בת שער העמקים, שסחפה את הקהל בשיריה.
צילום: דובר צה"ל
התאומים לא בודדים
דגניה א'

רועי ועידו מזרחי, 19, אחים תאומים לא זהים, הגיעו לדגניה א' לפני יותר משנה כחיילים בודדים במסגרת גרעין צב"ר.

המבטא שלהם כמעט לא מסגיר את העובדה שמגיל תשע הם מתגוררים בארצות הברית; הם כבר לגמרי נשמעים גולנצ'יקים ומאוד מרוצים מההחלטה שעשו.

כשהיו בני תשע עזבו את הארץ עם משפחתם לארצות הברית וחזרו יחד, באוגוסט 2009, על מנת להתגייס לצה"ל. הם עלו על מדים לפני שנה בדיוק. רועי מסיים בימים אלה קורס מ"כים בגולני, עידו היה בגיבוש מטכ"ל ובסוף הגיע אף הוא לסיירת גולני, ועתיד לצאת בקרוב לקורס מ"כים.

הם השאירו בלוס אנג'לס הורים ושלושה אחים קטנים, אבל מצאו בדגניה משפחה חמה ואוהבת, קבוצת שווים וקיבוץ אכפתי.

רועי: "כל הזמן הייתה השאלה אם לחזור לארץ להתגייס, כשהיינו בסוף תיכון, חברים שלנו סיפרו לנו על חוויות שעברו בגרעין צב"ר, החלטנו ללכת, נסענו לסמינר הראשון שמתקיים בארצות הברית, וכבר אחרי הסמינר הראשון היה לי ברור שאני הולך על זה". בהכנה לתוכנית צב"ר, המתקיימת בארצוטת הברית, המיועדים עוברים חמישה סמינרים בנושאים שונים, לאחר מכן הם מגיעים כקבוצה ארצה, נקלטים בקיבוץ המאמץ ועוברים תהליכי קליטה והכנה לקראת השירות הצבאי.

עידו: "זה מאוד הקל שהגענו יחד קבוצת חברים, כולנו חיילים בודדים, כי אנחנו מרגישים חיבור, מבינים אחד את השני. כל פעם שיוצאים לשבת, מגיעים יחד לקיבוץ, עושים על האש, יוצאים לבלות, נהנים ביחד".

הם עדיין לא חושבים קדימה. מוקדם להם מדי לדבר על עלייה לארץ. עידו אומר שכרגע הוא עסוק במה שקורה איתו בצבא, ורועי יודע שאחרי הצבא הוא יחזור ללוס אנג'לס לתקופה מסוימת. "אני לא יודע איך האזרחות בארץ ובלוס אנג'לס. זה משהו שצריך לבדוק. בכל זאת ישראל זה הבית והמדינה".

בארץ יש משפחה מורחבת - סבתות, דודים ודודות - אבל ההורים המאמצים שמצאו בדגניה א', שושי ואלון הדר, הם מבחינתם "ממש כמו משפחה אמיתית". משפחת הדר מצדה מרוצה לא פחות מהשידוך. "זו פעם ראשונה שבחרנו לאמץ חיילים בודדים, התפנינו לזה עכשיו, התינוקת כבר בת שנתיים, והרגשנו שיש מקום לתת לעוד מישהו". הם אפילו מצאו קשר היסטורי בין המשפחות. "בשלב מסוים גילינו שדודה של רועי ושל עידו עשתה שנת שירות בחולית עם אלון. זה היה מרגש. סוג של סגירת מעגל".
  
לחם חוקםבית חינוך הר וגיא
מתוך וואלה/ כתב - עידן אבני

מה שפעם היה מקום מפלט עבור התלמידים הפך השנה בתיכון האזורי "הר וגיא" בגליל העליון, הממוקם בקיבוץ דפנה, לפרויקט יזמות עסקית עם מנוף חינוכי-כלכלי. במשך שנים רבות היה הקיוסק במצב לא אידיאלי, והיה צורך למצוא דרכים חדשות לתפעל אותו. עד שהתירו לתלמידים עצמם לנהל את העסק, ופתאום הכול הולך חלק מצד המערכת ומצד התלמידים - הם לומדים איך להפעיל עסק ועל הדרך גם מרוויחים כסף כיס. כך כותב עידן אבני בוואלה חדשות.

במיזם בראשית, למניעת נשירה, התלמידים לומדים שלושה ימים בשבוע, וביומיים הנותרים עובדים. אחרי שנים שבהם הקיוסק הופעל על ידי מפעיל חיצוני, והתלמידים לא חדלו מלהתלונן על איכות השירות, החליטו בבית הספר להרים את הכפפה ולהעביר את הניהול לתלמידים. רכזת המיזם ומורה בבית הספר, רווית רוזנטל-פלד, מספרת שהיו חששות בתחילה בשל העובדה שהקיוסק הוא מקום שאליו בורחים תלמידים רבים מן השיעורים ומעשנים שם; "המקום לא היה מחובר לבית הספר". מטרת הנהלת בראשית הייתה שהתלמידים ינהלו את המקום לבד, אך כרגע יש עדיין פיקוח של מנהלת במקום. התלמידים הם אלה שמארגנים הכול באופן עצמאי, החל מהזמנות מספקים ועד למכירה. גם יגאל גז, מנהל בית הספר, בטוח שזה פתח לעסק הפרטי של התלמידים, ורואה איך התלמידים ינהלו בסופו של דבר עסק קטן שבו הם ינסו את כוחם. גז אמר כי זאת הזדמנות פז להתנסות שקשה היה לקבל במקום אחר, מאחר שבית הספר נותן את הכלים המלאים האפשריים לטעות וללמוד מהן.

צילום: דוד עינב
על הבמה
יזרעאל

ערב זמר עברי, שהתמקד השנה סביב הנושא "100 שנות קיבוץ", התקיים זו שנה חמישית בחדר האוכל של קיבוץ יזרעאל, בשיתוף פעולה של בית המוזיקה האזורי, השוכן בקיבוץ יזרעאל, וועדת התרבות של הקיבוץ. בערב, המתקיים בשנים האחרונות לזכר ורד הלוי ז"ל, חברת הקיבוץ, נכח קהל של למעלה מ-500 איש, חברי המשק ואורחים מכל האזור, והשתתפו בו מעל 60 מופיעים בנגינה, בשירה ובמחול.

צילום: דוד עינב
התזמורת הייתה מורכבת רובה ככולה מילדים ומבני נוער, כשקטעי המחול והשירה בוצעו על ידי חברים וחברות חובבי זמר ותנועה, שזכו להשתתף בתהליך ההכנות המרגש שהגיע לשיא בערב המופע. בחדר האוכל, שהיה צר מלהכיל את הקהל הרב, הדהדו לאורך המופע מחיאות כפיים ושירת הקהל. המארגנים מספרים, כי מעבר לאירוע עצמו, זכה הקיבוץ בערך מוסף לא פחות חשוב, שכן במהלך השבועות האחרונים, לרגל ההכנות והחזרות המרובות, התקיים מפגש מסוג אחר בין חברים רבים בקיבוץ, שנתנו יד באופנים שונים להצלחת הערב, כך שהמפגש היווה סוג של תהליך חברתי, שתרם לאווירה חיובית בחצר הקיבוץ השיתופי. סטאס גברילוב, מנהל בית המוזיקה והמעבד המוזיקלי של המופע, הסכים לגלות לכתבת "על הדשא", כי הנושא שבו יתמקד המופע בשנה הבאה הוא שירים מתורגמים שהפכו לקלאסיקה ישראלית. בתקווה שירחיבו את חדר האוכל עד אז.

כוכבי אמת

עשרות אמנים התנדבו לשתף פעולה במיזם למען עמותת "קשת אילון" - המרכז למוזיקה וכיתות אמן לכינור - היושב בקיבוץ אילון ופועל בזכות תרומות. האמנים יצרו יצירות ייחודיות על גבי תיבות תהודה של כינורות ישנים, שיוצגו לראווה ולמכירה פומבית במוזיאון בית ראובן בתל אביב. כל ההכנסות יועברו לעמותת קשת אילון להמשך פעילותה ולהקמת כפר מוזיקה באילון.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג