יום חמישי, 13 במאי 2010

על הדשא - מנה שביעית - פסטיבל סולם יעקב - גנוסר/קדרים, שאלונצ'יק - רות


13.5.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

סיבה למסיבה. צילום: עומר ענבר
פסטיבל סולם יעקב
גנוסר/ קדרים

בקיבוץ קדרים, קלטו שיש סיבה למסיבה, כאשר הגיעו להתארח אצלם באירוח הכפרי חברי להקת הבלוזCG & The Hammer. הנהלת הקהילה וענף האירוח עשו יד אחת והרימו הופעת בלוז מקומית, שהצליחה לחלץ מהבתים רבים מהחברים ואפילו להביא כמה שכנים מהאזור. להקת הבלוז הגיעה לצפון לרגל פסטיבל "סולם יעקב", שנערך גם השנה בנוף גנוסר אשר לחוף הכנרת. לפסטיבל זרמו מאות אנשים שהאנגלית היא שפת אימם, בהם רבים מאנשי קיבוצי האזור שנהנו להתרפק על שירי העם, הפולק והמחאה שכה אהבו לשיר בילדותם ובתנועות הנוער הציוניות שבהן התחנכו.

דנים בעתיד העבר
150 ארכיונאים התכנסו בשבוע שעבר בבית התנועה הקיבוצית לכנס, שבו דנו בעתיד העבר בקיבוץ המופרט. הארכיונאים מצאו, כי רובם ככולם סובלים מקשיי תקצוב בכל הנוגע לשימור ולפיתוח תנאים הולמים בארכיון המקומי, למחשוב הארכיון ולמימון שעות עבודה והשתלמויות בנושא. ארכיונאים רבים, בפרט בקיבוצים שעברו ועוברים שינויים, דיווחו גם על זרימת מידע לקויה ממוסדות הקיבוץ לארכיון. רוחות מרעננות נשבו ממיעוט המשתתפים, אשר סיפרו על רנסאנס בהתייחסות המועצות באזורם לשימור זיכרון העבר, כגון קליטת ארכיונים של יישובים במועצה האזורית עמק יזרעאל ובזו של עמק הירדן. הגדילה לעשות המועצה האזורית עמק חפר, שהשקיעה בדיגיטציה מרוכזת של הארכיונים ביישובים.

מים ירוקים
מים ירוקים מעבר לקו הירוק 
מעברות כפר סאלם

 ד"ר ארנון גורן, בן מעברות, ד"ר לאיכות הסביבה ומומחה בהפיכת שפכים ביתיים למים לחקלאות; אורי פינקרפלד מרבדים, דורון ליבר ממצר ובומה ענבר - כולם פעילי שלום - היו ממארגני ביקורם של שמונה אנשי מועצת כפר סאלם השוכן מעבר לקו הירוק. בביקור, שהתקיים בשבת האחרונה, נחשפו מנהיגי הכפר לאפשרויות הגלומות בהשבת מי השופכין של בתי הכפר לשדות החקלאיים. הביקור החל במעברות, שם חזו האורחים במתקן להשבת מי שפכים ביתיים להשקיה בחקלאות, ונמשך בכפר אום ריחן שגם בו ראו מערכת להשבחת מים, פרי תכנונו ויוזמתו של ד"ר גורן. החבורה הירוקה התכבדה בארוחת צהריים בקיבוץ גן שמואל, לא לפני שנפגשו עם אלדד שלם, חבר מעברות וסגן ראש המועצה האזורית עמק חפר, ושוחחו על שיתופי פעולה אפשריים, כל זאת מתוך כוונה להכניס את המודל מהקיבוץ לשימוש בכפר הפלסטיני. אז מי אמר שירוק זה רק צבע?

חתן בר הצווה ומשפחתו. צילום יהודה לחיאני
זכו למצוות
סעד-עלומות

ילדי קיבוץ סעד זכו לממש משימת בר מצווה ייחודית ומשמעותית, שבמסגרתה הפעילו את קיבוצם ואת קיבוץ עלומים. הילדים יזמו חגיגת בר מצווה מרגשת לטובת ילד ממשפחה מעוטת אמצעים מיישוב שכן. ילדי כיתה ו', בבית ספר "דעת סעד" שבקיבוץ סעד, בחרו כמשימת בר מצווה לסייע לילד שאינם מכירים לחגוג את חגיגת בר המצווה, שבשל המצוקה הכלכלית שבה שרויה משפחתו נבצר ממנה לעשות זאת למענו. בני המצווה ארגנו התרמה בתוך הקיבוץ, והצליחו לגייס 10,000 שקל, וכמו כן גייסו הורים בכיתתם להעלות תרומות של שווי ערך, כגון צלמים לאירוע, תרומת חליפות לבני משפחה, תפילין לחתן השמחה והופעת תזמורת. כאשר היה צורך למצוא מקום שבו תתקיים החגיגה, נרתם קיבוץ עלומים והתיר לחוגגים להשתמש בחדר האוכל במסיבה. המלצרים באירוע היו חברי עלומים שהתנדבו למשימה. הילדים, בלוויית הוריהם, עיצבו את חדר האוכל לקראת האירוע, היו אחראים על סידורי החנייה, נתנו סיוע למלצרים במהלך האירוע ואף סייעו בחיסול ושטיפת הכלים. מרגש.

הקיבוצניק הנרגן (אחד ששואף לצדק חברתי)
אז מה אם קיבוץ שדות ים צמוד לקיסריה, זה אומר שגם הם חייבים להתעשר?
(בנוגע להנפקה הקרובה של "אבן קיסר" בשדות ים)
  
רות המואביה. מתוך איורי התנ"ך של גוסטב דורה, צרפת 1865
שאלונצ'יק

השם רות מושך אחריו שובל של אצילות ושל יושרה מאז ימי הסבתא-רבתא של דוד המלך ועד היום. כדי לבדוק מיהן הרותות המודרניות, הקפדנו לפנות לאלה המכנות עצמן "רות", ללא תוספת או כינוי, ובדקנו איתן מה יחסן לשם המיוחס שהוענק להן ודרכו לאמן הגדולה, הלא היא הגיורת הראשונה

רות גפן דותן, 85, אילת השחר
מי בחר את שמך?
אני חושבת ששני ההורים.
למה?
כי אהבו את השם. הוא היה מודרני בזמנו. אולי זה קשור לכך שהוריי מאוד אהבו תנ"ך. ברוב ימי ילדותי קראו לי רותי, ובבגרותי הייתי צריכה להילחם שיקראו לי רות.
את אוהבת את השם שלך?
מאוד. תמיד, מאחר שאני אוהבת את מגילת רות, בעיניי זה אחד הסיפורים היפים שנכתבו אי פעם. מלבד זאת, השם רות הוא בעצם "רעות" וזו דרך חיי.
מכירה עוד רות?
המוני רות. רק בשכונת בורוכוב, שבה גדלתי, היינו ברחוב שלוש רותות: הגדולה - רות, השנייה – רותה, ואנוכי- רותי.
מה שמות הילדים שלך?
יניב ואמנון.

רות סיקורסקי, 24, חצרים 
מי בחר את שמך?
קראו לי רות כי אבא אהב את השם.
למה?
כשאבא היה צעיר בארגנטינה, הייתה בחורה מאוד יפה, יותר גדולה ממנו, שקראו לה רות. כשנולדתי החליט לקרוא לי רות.
את אוהבת את השם שלך?
אני אוהבת את הסיפור על רות. המתגיירת הראשונה. אחד הסיפורים היפים בתנ"ך, ואני מבית חילוני לגמרי. לא תמיד אהבתי את שמי, חשבתי שיש בו משהו זקן. עם השנים למדתי לאהוב ולהוקיר אותו.
מכירה עוד רות?
יצא לי לפגוש אולי שתי בנות בגילי עם השם הזה. אבל רוב הרותות שאני מכירה הן סבתות.
תקראי לילדים שלך בשמות תנ"כיים?
ממש לא נראה לי.

רות זילברשטיין, 7, מנרה
מי בחר את שמך?
אימא ואבא. אימא הציעה אותו ואבא אהב.
למה?
אימא ארנה מסבירה: עבורי רות מסמלת אישה במלוא תפארתה. במקרא מופיעים הרבה צמדים של נשים שיש ביניהן קנאה, שנאה ועצב, ואילו הסיפור של רות ושל נעמי הוא על חברות יפה בין שתי נשים. אני חושבת שלא במקרה דוד המלך הוא מצאצאיה של רות.
מכירה עוד רות?
בכפר גלעדי יש כבשה בשם רות שקרויה על שמי. המעשה היה כך: יום אחד, כשהייתי קטנה, דנה ממשק החי בכפר גלעדי ביקשה את רשותי לקרוא בשמי לטליה שנולדה מעט חלשה, על מנת שתהיה חזקה ושמחה כמוני. הסכמתי.
את אוהבת את מגילת רות?
מאוד. הרבה פעמים אימא קוראת לי מהמגילה ומספרת לי על רות המואבייה.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547
 

עורך הבלוג