יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

על הדשא


11.8.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

צילום: דוד עינב
כחלק מההכנות בתל יוסף לקראת ציון שנת ה-90 לעלייתם לקרקע, החליטו בקיבוץ להחזיר עטרה ליושנה ולשחזר את פסלי הגן היפהפיים מעשה ידיו של הפסל דוד פאולס, שהוצבו לפני כמעט 70 שנה בלב המשק. את עבודת הליטוש והשחזור הפקידו בידיו של הפסל ידידיה מור, ששחזר בעבר פסל אחר של פאולס - הפסל דוד בקיבוץ רמת דוד. השחזור ארך כחודש ימים כשרבים מוותיקי הקיבוץ ראו לנכון להודות באופן אישי לפסל על כך כי שחזר לא רק את פסליו של פאולס כי אם גם קורטוב מילדותם שלהם.
צילום יגאל לוי
דייג אוהב דגים
עין גב

את מנחם לב מקיבוץ עין גב מכנים "הדייג המיתולוגי של הכינרת". לב, במקצוע כבר 32 שנה, מנהל את ענף הדייג של הקיבוץ, עובד כמדריך דייג בינלאומי ואף נסע להדריך בקניה, פקיסטן ולאוס.
"אני מגדיר את עצמי צייד בנשמה, אבל דווקא מאמין שאנשי הים הם רומנטיקניים ולא טיפוסים קשוחים כמו שנהוג לחשוב", אומר לב בחיוך. את דג הקרפיון שבתמונה ששוקל 24 ק"ג (ונחשב לממוצע), תפס לב ביום שיגרתי עם חמישה אנשי הצוות שלו על סירת הדייג הגדולה "גיל".
"הסירה הזאת כבר בת 52 ועברה לא מעט בחיים - השתתפה בקרבות עם הסורים, בחיפוש מטוסים שנפלו ובחילוצם מהכינרת. "לפי הקילומטראז' של הסירה אפשר להגיד שלה אני נשוי ואילו אשתי האמיתית היא הפילגש", צוחק מנחם.
ללב ארבעה ילדים. "שניים מהם שייטי קיאק מקצועיים", הוא מתגאה ומוסיף: "אמרו על המשפחה שלי שרק בטעות נולדנו בלי זימים". לאחרונה התחיל לערוך חוויית דייג "דייגים ליום אחד", במהלך אותו יום מצטרפת לסירה שלו קבוצה שעובדת וחשה את עולם הדייג.
את הדגים שהוא דג, שנחשבים איכותיים וטבעיים, לב מוכר למשווקים מובחרים ברחבי הארץ, אבל נהנה גם לבשל אותם בעצמו. "הטיפ שלי לבישול דגים הוא לתבל כמה שפחות, ולעולם לא להוסיף לימון לפני הבישול" הוא מסכם.
פורסם במגזין של מעריב/ יגאל לוי
חוזרים למדורת השבט
מצר

זו שנה שנייה שבקיבוץ מצר חוגגים את יום הילד, מתוך יוזמה מקומית ומעורבות קהילתית גבוהה, שהחלה על ידי קבוצת הורים צעירים שהתגעגעו לימי הילד של ילדותם והחליטו להפיק את יום הילד בקיבוץ תוך דגש על חוויות של פעם והימנעות מהפעלות מסחריות ומיובאות מבחוץ. האירועים נפתחו בארוחת ערב שבת חגיגית בחדר האוכל, אשר בחודשים האחרונים יודע עדנה בזכות פתיחתן מחדש של ארוחות ליל שבת וארוחות בקר שבת. הארוחה שהתקיימה בשני מחזורים בשל הביקוש הרב, הסתיימה כשהקהל הוזמן למופע מקומי "סיפורים כשהייתי קטן ועגול", אותו כתבו יוצרים מקומיים ובו שירי ילדים אותם גם הלחינו וביצעו בפני הקהל האוהד. את השבת פתחו בבריכה בשלל פעילויות שכללו משימות אתגריות, פינות יצירה ומשחקי דעת, הכל על טהרת הפעלה מקומית.
בקיבוץ מצר חלו בשנים האחרונות תמורות רבות בתחום התרבות, הקיבוץ בחר להשקיע בציוד תאורה ובמה, חדר האוכל, המסובסד על ידי הקהילה ומופעל על ידי מפעיל מכפר מיסר השכן, תופס תאוצה בשנה האחרונה ופותח שעריו פעמיים בחודש לארוחות ערב ובקר שבת, שאליהן מגיעים יותר ויותר חברים המעידים על כך כי תחושת הביחד המתחדשת היא המביאה אותם לשערי ההיכל הגסטרונומי. אגב- היין והאווירה על חשבון הבית. מחיר - 25 ₪ לסועד בוגר. השבט אמר את דברו.

פרלמנט הגליל
כפר הנשיא/ ישובי דרום הגליל העליון

לפני כשנה נקלטו אורי גנני, 67, ואשתו בהרחבה של קיבוץ כפר הנשיא. עם המעבר לגליל יצא גנני לגמלאות והחל לחפש ערוצי התחברות לפעילות תרבותית-חברתית מקומית. באחד הימים נחשף ל"פרלמנט העמק" המתקיים בקיבוץ יפעת והחליט כי גם לישובי דרום הגליל העליון, מגיע פרלמנט משל עצמם. הוא יצר קשר עם אילן כץ, מושבניק ומוזיקאי מקומי ויחדיו יזמו פתיחתו של "הפרלמנט הגלילי". הפרלמנט נפגש אחת לחודשיים ב"גבעת אורן", בסמוך לקיבוץ מחניים ואליו מגיעים אוהבי שירה מכל האזור, אשר שרים, מתכבדים בתקרובת קלה ויין תוצרת יקב מייסטר שבעליו, תושבי ראש פינה, הם המארחים, ואף מתבשמים מסיפורי הגליל וארץ ישראל הטובה. גנני, בעל עבר התיישבותי מכובד - הוריו ממקימי עין חרוד וכפר ויתקין, והוא עצמו תושב כפר תבור וירושלמי בעברו, מספר כי אחד העקרונות של הפרלמנט הינו שיתוף תושבי כל ישובי האזור - קיבוצים, מושבים, עיירות וכו' מתוך ראיה אזורית וללא הבחנה יישובית. הוא מקווה כי כאשר הרשויות באזור יבחינו בפריחה התרבותית המלבלבת הן יתנו ידם תוך איחוד כוחות אזורי למען כל תושבי האזור. ואנחנו מצביעים like לתפיסה הפוסט-שיתופית-אזורית המתחדשת.

כוכבי אמת

חניכי השומר הצעיר העולמי שהגיעו מאירופה וצפון אמריקה לסמינר ציוני וחינוכי בארץ, הצטרפו ביום ראשון השבוע למאהל המחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב תוך תמיכה שומרית בערכי האחווה והסוציאליזם המתחדשים ברחבי ישראל.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג