יום שישי, 25 בפברואר 2011

על הדשא 24 לפברואר 2011


24.2.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

צילום: דוד עינב
הפרה "עילן", בת 13, מקיבוץ חפציבה, זכתה בתואר "הפרה עם תנובת החיים הגדולה בישראל לשנת 2010". מאחוריה 162,783 ליטר חלב ועשר המלטות,והיא סבתא-רבתא גאה לדור חמישי ברפת הקיבוץ.

יפות וחנונים
יפות וחנונים התארחו בקיבוץ
שער הגולן

התגובות (רתיעה או משיכה) בשער הגולן חלוקות בשבוע האחרון, בעקבות הקרנת הפרק בסדרת ערוץ 10 "היפה והחנון", שצולם בקיבוץ. אבל עם תוצאות בשטח אי אפשר להתווכח: מבול של טלפונים ירד עליהם מרגע שידור התוכנית, ומינף את ההתעניינות באירוח הכפרי, בייחוד בחדרים שבהם ישנו הידוענים, ובסתם טיולים בקיבוץ המוריק.

נורית קצירי, מנהלת האירוח הכפרי, מספרת: "הכול החל כאשר התבקשנו על ידי בת הקיבוץ, העובדת בערוץ 10, לארח את צוות ההפקה ומשתתפי התוכנית "היפה והחנון" לשלושה ימים לצילום פרק מיוחד על הקבוץ. אני הסכמתי וראיתי בזה הזדמנות להיחשף ולהיראות בטלוויזיה. גם חברי הקיבוץ ובני משפחותיהם בארץ התכוננו בסקרנות ובגאווה לצפות בתוכנית. מכיוון שרבים מהם היו שותפים בצילומים במקומות העבודה השונים בקיבוץ, הציפיות היו גבוהות".

אך מסתבר שכגודל הציפיות גודל האכזבות; מיד לאחר שהתוכנית שודרה, החלו להגיע אל קצירי הרבה טלפונים מצד חברי הקיבוץ, שככל הנראה, ציפו להרבה וקיבלו מעט, וחשו מאוכזבים. דווקא בני משק צעירים התקשרו לומר עד כמה נהנו ועד כמה צחקו, ואיזה פרסום זה עשה לקיבוץ.

מסקנות?

צריך להבין, שבשביל התקשורת אנחנו סוג של שמורת טבע - דינוזאורים שחיים כמו פעם, בקיבוץ שלא מעוניין בשינוי וצרותיו הן צרות של מאושרים.

התקשורת של תוכניות הריאליטי לא מעוניינת להראות את הדברים הרגילים, היפים, הטובים - זה לא מוכר, מה שכן מעניין זה דווקא השונה, המוזר וקצת זבל של פרות. הערכים שעליהם אנו חיים יקרי מציאות, אבל אותם אין שום עניין להראות.

מתברר, ששיא האבסורד הופגן בשיחת טלפון, שהגיעה למזכירת הקיבוץ עוד ביום ההקרנה: משפחה עם שלושה ילדים מהדרום התעניינה איך ניתן להצטרף לקיבוץ. הם צפו בתוכנית והתלהבו מיפי המקום, מהכנסת האורחים ומחברי הקיבוץ.

אז ככה שהשאלה, אם היפה והחנון היא תוכנית ריאליטי אינפנטילית, והקרנת הפרק בשער הגולן חיזק את התחושה הזאת או לא, נשארה תלויה באוויר. לנו יש ניחוש מה התשובה הנכונה, אבל לא נגלה לכם.

מצדדים במצדה
מועצה אזורית תמר

כל צמרת תעשיית התיירות בישראל נכחה, כאשר שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, העניק את פרס התיירות לראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, חבר עין גדי, על פועלו בתחום התיירות בשנת 2010. הסיבה? גולת הכותרת בפועלו התיירותי של ליטבינוף בשנה החולפת היא החזרת תיירות התרבות לישראל במהלך 2010 והבאת כ-3,000 תיירים למופעי האופרה "נבוקו" במצדה.

כזכור, התקיימו מופעי האופרה נבוקו למרגלות המצדה במהלך יוני 2010, במלאת 25 שנה לאופרה הישראלית, והם נחשבים להפקה הגדולה ביותר של האופרה הישראלית ואחת ההפקות הגדולות שהועלו אי פעם בישראל בתחום התרבות.

כתודה על קבלת הפרס אמר ליטבינוף, כי המועצה בראשותו מתאמצת זה שנים להביא את ים המלח למלוא המימוש של הפוטנציאל התיירותי שלו. כבר עתה נקרא המקום בפי כול "היכל התרבות של הטבע". בתוך כך ציין ליטבינוף, כי המועצה והמוסדות לידה פועלים במרץ להעלאת המודעות למצבו המתכלה של ים המלח. ים המלח, "המקום הכי נמוך בעולם", הסובל ממצוקות מעציבות עד מאוד לנוכח השימוש הבזבזני במשאביו, והסכנות האמיתיות להמשך קיומו, נמצא בתחרות על הצטרפות לרשימה היוקרתית של אחד משבעת פלאי עולם. התחרות תסתיים בנובמבר 2011, ואז יכריזו על הזוכים. "אמשיך לפעול במרץ, כדי להעלות את ים המלח למפת התיירות העולמית ולייצג את מדינת ישראל כחלק משבעת פלאי עולם", אמר ליטבינוף.

השב"ס מתארח בכרמל
מועצה אזורית חוף הכרמל

במסגרת יום השתלמות של השב"ס השתתפו 70 סוהרים מכלא כרמל בסיור שלאחר השריפה הגדולה, בניר עציון ובעין הוד, כשעל הסיור מנצח מאיר בן סירא, 50, רב"ש ניר עציון וסגן קב"ט המועצה האזורית חוף הכרמל, אשר היה בין לוחמי השריפה המקומיים.

"עשינו סיור בקיבוץ, היה לנו מפגש עם ילדי הגנים, ערכנו נטיעות לשיקום נזקי השריפה, ולאחר מכן ירדנו ברגל לעין הוד, שבה סיירנו וראינו את צלקות השריפה".

בן סירא היה לפני שנתיים מיוזמי שיתוף פעולה ייחודי בין מועצה אזורית חוף הכרמל ובין שלושת בתי הכלא שבתחומה - כרמל, כלא 6 ודמון - כך שבשעת מצוקה יוכלו להתקשר בעזרת לחצן מצוקה למוקד החירום של המועצה האזורית.

בן סירא, שהיה בין התושבים שנשארו להגן על היישוב מפני האש, מספר כי את הלקח למדו בשריפה שפקדה את היישוב 12 שנה קודם לכן - "בזמן השריפה פינינו את הנשים, את הילדים ואת המבוגרים, אבל למרות שהמשטרה רצתה שכולם יתפנו, נשארנו קבוצת גברים להילחם באש. למדנו את הלקח - יישוב בוער לא עוזבים".

מי שמע מי ידע?

ישראל זיסק, ממושב משואות יצחק, מנסה להתחקות אחר גורלה של חוות אשכולות, או בשמה האחר חוות נטיעות, שהוקמה ליד קיבוץ ניצנים בשנת 1951 על ידי שמחה אמבש ז"ל, סבו מצד אמו של השר לשעבר, יצחק הרצוג. מנהל החווה היה איש ההגנה, משה הרמתי, ובה גידלו ענבים ללא חרצנים ואף ייצרו בה צימוקים. לבעלי מידע בנוגע לחווה או למשה הרמתי ניתן ליצור קשר עם זיסק בטלפון 050-7230064.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג