יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

על הדשא 16 לדצמבר 2010


16.12.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ.האס

בקיבוץ אורטל קיבלו את השלג במצב רוח מיסטי, שלא הפריע לילדים להשתובב בשלג ביום החופש החורפי שהם זוכים לו מדי שנה

השומר הצעיר
זה נוגע לכולנו
השומר הצעיר/ מרצ

הגשם והרוחות לא הפחידו את נושאי הדגל האדום. נציגי תנועת השומר הצעיר, בשיתוף סיעת מרצ בהסתדרות, התייצבו גם השנה למשמרת מחאה ולהפגנה מול ועידת העסקים השנתית.

המפגינים, שמנו השנה כמה עשרות בודדים, נשאו את הסיסמה "זה לא נוגע רק לי - זה נוגע לכולנו". הם התייצבו מול הכניסה למלון אינטר-קונטיננטל בתל אביב, שבו התקיימה ועידת העסקים, נשאו את דגל ישראל ואת הדגל האדום, ומחו בעזרת אמצעי הגברה כנגד הקשר המסוכן, לטענתם, בין הון לשלטון וכנגד האינטרס של בעלי ההון, לשחוק את מעמד הביניים ולחזק על גבם את העשירון העליון.

נציגי המשמרת ציינו, כי היום זעקתם רלוונטית במיוחד, כאשר ועידת העסקים מתקיימת, ובחצר הפוליטית ניטשים ויכוחים וניסיונות להטיל אשמה ולהימנע מלקיחת אחריות על מחדלי השריפה הקשה שהתחוללה בכרמל.

ועידת העסקים מתקיימת מדי שנה בחודש דצמבר, שבו מקיימים בתנועת השומר הצעיר תהליכי למידה והעמקה בנושאי חברה וכלכלה, כאשר שיאו של התהליך בא לידי ביטוי ביציאת חברי התנועה להפגנת מחאה מול משתתפי הוועידה. בין השאר, הם סיפרו כי "מטרת הפוליטיקאים והכלכלנים, שנפגשים בוועידת העסקים, הינה לקבוע את עתידה של מדינת ישראל. "אנחנו מגיעים לשם כדי לזעוק נגד 
התערבות בעלי ההון בניהול המדינה". הם קראו לנוכחים להתייחס בכובד ראש לדוח העוני האחרון, שבו מתפרסמים נתונים בלתי הפיכים, בין היתר, העובדה כי יותר משפחות הנחשבות כמעמד הביניים, ובהן שני ההורים יוצאים להתפרנס, ירדו בשנה האחרונה אל מתחת לקו העוני, מה שנקרא "העניים החדשים". מזכ"ל תנועת השומר הצעיר, אייל רייז, אמר: "למרות הסערה, הגיעו לכאן הרבה חבר'ה צעירים, כי אכפת להם מאיך שמנהלים את המדינה שלנו, בייחוד אחרי חשיפת המחדלים האחרונים. כל מי שחלם על בית לעם היהודי, לא תיאר לעצמו שפוליטיקאים מושחתים ובעלי הון, בעלי אינטרסים מעמדיים, ינהלו לנו את המדינה מאחורי גבנו". כמו כן, ציין רייז, כי הוא בטוח שרוב העם, ובפרט חברי התנועה הקיבוצית, מתנגדים לקשר בין הון לשלטון ולשחיקת כוחו של מעמד הביניים.

יצחק אורן. צילום: דוד עינב
גבורה על שלושה גלגלים
אילת השחר

איציק אורן, 67, מאילת השחר, במקור בן קיבוץ אילון, הוא ספורטאי בלתי נלאה, שלמרות 67 שנותיו והעובדה כי במלחמת יום כיפור איבד את שתי רגליו וכמעט לחלוטין את מאור עיניו, עוסק בשחייה וברכיבה על אופניים באופן קבוע, ואף משתתף בתחרויות שונות ברחבי הארץ. "גם כנער עסקתי בספורט, אהבתי לרוץ למרחקים בינוניים וארוכים, גם כשהגעתי כבוגר לאילת השחר, הייתי יוצא לריצות בשטח לשמור על הכושר". אחרי הפציעה, עסק בעיקר בשחייה, כולל צליחות בכנרת ובים סוף. "בסופו של דבר, הפיזיותרפיסט שלי כבר התעייף, כיוון שאחרי כל מאמץ כזה הייתי זקוק להרבה מאד טיפולים בידיים. הוא המליץ לי להפסיק להשתתף במשחים הארוכים". לפני כשנתיים הצטרף לחוג רכיבה באופני ידיים, שנפתח בסיועו של מזכיר ארגון נכי צה"ל, חיים בר, שגייס לטובת הרוכבים הגליליים עשרה זוגות אופניים המותאמים לנסיעה בעזרת הידיים, שעליהם רוכבים בשטח אגמון החולה לחילופין כ-15 נכי צה"ל. בשבת האחרונה יצא אורן עם שלושה3 מחבריו לתחרות המיני-מרתון בעמק המעיינות, שבה דוושו בעזרת הידיים לאורך 21 קילומטר, בשעה ששאר המשתתפים, כ-2,500 איש ואישה, עשו את המרחק הזה בריצה. כפי שהיה צפוי מראש, המנצחת הבלתי מעורערת במירוץ הייתה רוח הגבורה האנושית.

קיבוץ כפר בלום: השמיניסטים הדריכו את שכבת ט'

לימור דומב

בבית הספר עמק החולה, בכפר בלום, החליטו מורי המגמה לגיאוגרפיה והרכז יעקב לוי להכשיר את תלמידיהם כמדריכים וכמלווים של חטיבת הביניים. כך הם חסכו בהוצאות ההדרכה, ועל הדרך גם אפשרו לתלמידי המגמה לטייל יותר. על כך קראנו בעיתון המורים, "שיעור חופשי", של משרד החינוך. למשל, בתחילת אוקטובר הדריכו השמיניסטים של מגמת הגיאוגרפיה את טיול שכבת ט' לנחל ג'ילבון ולכפר דבורה.

לפני הטיול עברו השמיניסטים הכשרה בת יום, עם מחנכי הכיתות, שהעביר לוי. "ביום הזה עשינו את המסלול אחד לאחד", מספר לוי, "ועסקנו בשטח בנושאים שונים שקשורים בטיול. כל תלמיד קיבל תיק הדרכה, ובו החומר הדרוש ליום הטיול". ביום הטיול עצמו נחלקו המדריכים הצעירים לקבוצות קטנות, וכל קבוצה כזאת הדריכה כיתה אחת משש כיתות ט'. כל קבוצה העבירה, בהתאם לנקודות העצירה, סיפורים עם מוסר השכל, אגדות וחידוני טריוויה בנושא חי וצומח, מידע על התיישבות יהודית בתקופת המשנה ועוד.

יעקב לוי מסביר, עד כמה חשובים הטיולים, ועל כך שלא היה מוכן לוותר עליהם. בתוך כך נהנו הילדים מהמיומנויות שרכשו כמדריכים. "אנחנו עוסקים רבות באיכות הסביבה, ויוצאים למבצעי ניקיון שהם מובילים", סיפר לוי, "המסורת הזאת העלתה מאוד את המודעות לאיכות הסביבה ולאהבת הארץ".

כוכבי אמת

במועצה האזורית שער הנגב החליטו להקים יחידת מתנדבים על ג'יפים, אשר תטפל באירועי איתור נעדרים ולחימה בפשיעה.

מתנדבים בעלי רכב 4X4 מוזמנים לפנות למרכז שיטור קהילתי שער הנגב בטלפונים: מפקד בסיס המתנדבים, חי מייזלס, 050-6276225; מש"ק שער הנגב, בשארי יהודה, 050-7643117; משרד -08-6898245

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547
 

עורך הבלוג