יום חמישי, 23 במאי 2013

על הדשא 23 למאי 2013

על הדשא
רוני מ. האס

לומדים את הקונפליקט
יעקב לזר

המטה הקיבוצי במרצ ממשיך במסורת הסיורים ללימוד הקונפליקט. הפעם סיירו חברי המטה בהדרכתה המסורה של חגית עופרן, ראש צוות מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו", בהתנחלויות באזור ירושלים. גדר ההפרדה, כבישים שבהם נוסעים רק ישראלים וכבישים שבהם נוסעים רק פלסטינים (הכביש המיועד לפלסטינים נקרא: "כביש מרקם חיים"), שערי מעבר לחקלאים, העיר החרדית מודיעין עילית והעיר הפלסטינית החדשה המוקמת בימים אלה רוואבי. את הסיור ארגן יורי קנדל מהמחלקה הרעיונית פוליטית של מרצ בתק"צ. בתמונה: תצפית מנבי סמואל, עופרן מסבירה איך נראה השטח על המפה

גשר של נשים
מוא"ז גליל עליון / מטה בנימין

עשר שנים חלפו מאז המפגש הראשון, שהתקיים בין נשות קיבוצי הגליל העליון לנשות מטה בנימין, עובדה שצוינה השבוע במפגש משותף וחגיגי שהתקיים בקיבוץ מרחביה. מספרת דפנה אברהמס, מנהלת המחלקה לקידום מעמד האישה במועצה האזורית גליל עליון, מהאימהות ההוגות והמטפחות של המפגשים, יחד עם אורנה מקוב ממטה בנימין: "קבוצת הנשים קמה לפני עשור, בשיתוף עם נשות מטה בנימין, מתוך הכאב והתקווה לאחות את השסע שנפער בעם לאחר רצח רבין. נפגשנו במשך השנים, בישראל כמו בישראל, גם בימי מלחמת לבנון השנייה וגם בימי ההתנתקות; עברנו מפגשים לא פשוטים, הנשים בקבוצה מחזיקות בדעות מקצות הקשת הפוליטית, אבל השורה התחתונה הייתה, שכולנו כאן כי אין לנו ארץ אחרת, ואם נמשיך לפחוד אחת מהשנייה, וגרוע מכך, לא להכיר אחת בשנייה, זה רק יחליש את כולנו. לא קלה לנו ההבנה, שיש חתך שלם באוכלוסייה, שמאמין בהתיישבות מעבר לקו הירוק, אבל למדנו להבין שלציונות פנים רבות. אנחנו מכבדות כל אישה על דעותיה הפוליטיות, גם אם הן מנוגדות לגמרי לאמונתנו אנו. כל חברות הקבוצה מאמינות בשמירה על החוק ועל הדמוקרטיה, ועוסקות ביצירת גשרים וקשרים בתוך העם שלנו". הפעם הבאה שהנשים ייפגשו תהיה בפסטיבל "לא בשמים" של המועצה האזורית גליל עליון, העוסק בלימוד ותרבות יהודית-ישראלית; שם תפתח הקבוצה בפעם הראשונה מושב לימודי פתוח לקהל בנושא יישוב סכסוכים. שלא במקרה, המושב יתקיים בערב ט"ו באב. כי רק האהבה תנצח.

נוטעים באום אל קוטוף. צילום ראוף אבו פנא
תיקון מחירגבעת חביבה / אום אל קוטוף

יניב שגיא, 49, מעין השופט, מנכ"ל גבעת חביבה, היה בין האנשים שהבינו שחייבים לעשות מעשה, כששמע על פעילות "תג מחיר", שבמהלכה שרפו שלוש מכוניות וריססו כתובות נאצה על קירות המסגד בכפר אום אל קוטוף. "אום אל קוטוף הוא שכן של גבעת חביבה, רבים מתושביו עובדים בגבעת חביבה, וברגע ששמעתי על מה שקרה, פניתי לראש ועד הכפר, הבעתי בפניו את סלידתי מהמעשים שנעשו, שמהווים פגיעה בבסיסה של הדמוקרטיה הישראלית, והצעתי לעשות משהו לאות סולידריות ומחאה. היה נראה לי נכון, שבמקום שבאו יהודים לקלקל אנחנו נעשה תיקון. קבענו שנגיע לכפר בבוקר שבועות, וכן הגענו עם חברי השומר הצעיר, אנשי מרצ, חברי קיבוצים מהאזור, מנכ"ל חבצלת שהגיע עם עצי זית מוכנים לשתילה ונציגי חריש הירוקה השכנים, בסך הכול 150 משתתפים". אחרי טקס קצר, נטעו יחדיו השכנים היהודים והערבים, שדרה של עצי זית כסמל להמשך שכנות טובה, שלום ואחריות הדדית. תיקון שבועות.

שירלי התזונאית מהרמה
מועדון ארוחת הְבּרְָנצ'
שער הגולן

לפני שנתיים הצטרפה שירלי קמינגס, 32, עם בעלה, לקיבוץ הולדתו, שער הגולן. קמינגס, שעובדת בקיבוץ כתזונאית טבעית, בנוסף להיותה מרצה בשלוחת רידמן במכללת כנרת ומלוות קבוצות בחוות האלומות באלומות, שמה לב שהרבה אנשים חוששים מהחשיפה לאוכל בריא. "אנשים מעירים לי הערות כמו, 'מעכשיו אני אצטרך לאכול רק חסה?'" מאחר שהיא עצמה חובבת בישול ולא פחות מזה, חובבת אכילה, החליטה להפיץ את הבשורה, שאוכל בריא יכול להיות גם טעים. "לפני חצי שנה החלטתי לקיים מפגשים, שבהם אדגים למשתתפים איך להכין אוכל שהוא גם בריא וגם טעים. קראתי לזה 'מועדון ארוחת הְבּרְָנץ''" מאז היא נערכת, פעם בחודש, לארח בחצר ביתה, שם היא גם מגדלת ירקות וצמחי מרפא. "אני מבקשת מהמשתתפים להביא מהבית מאכל אחד שהוא בריא. במהלך המפגש אני מדגימה הכנה של מאכלים קלים להכנה, בריאים, טעימים ואפילו יפים למראה, ואז אנחנו מתיישבים לסעודה משותפת". ומה הקשר ליופי? "אני תמיד אומרת, שהאיבר הראשון במערכת העיכול זה העיניים, ולכן אני מלמדת עד כמה משמעותי שהמאכל גם ייראה אסתטי ומזמין". מאחר שהמועדון מתקיים בחצר הבית, בעמק הירדן, הוא יחזור לפעול רק אחרי חום יולי אוגוסט, עם בוא הנחליאלי הראשון. לפחות הוא יגיע מוכן עם סינור.

תמי הלוי נחל עוז. צילום מיכל שבן-קוצר
כוכבת אמת

תמי הלוי, ממייסדות נחל עוז, אשת חינוך ופעילה בקהילה, זכתה בהוקרה מטעם ארגון "ליונס", על פעילות רבת שנים למען עשיית הטוב בישראל.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג