יום חמישי, 8 באפריל 2010

על הדשא - מנה שנייה - אשרת קוטלר עולה צפונה, מכת גניבות - הקופים הבריחו את הגנבים








8.4.2010



על הדשא
רוני מ. האס, יבל ברקאי, משה אביר - עין השופט

השומר הצעיר בסטשנוב התרפ"ע

שאלונצ'יק

סרט דוקומנטרי למציאת קבר אחים "אבודים בניז'ני"

סרט דוקומנטרי, המופק על ידי אב ובנו מכפר בלום - דני ששון, 65, (הפקה) ועומר ששון, 28, (בימוי וצילום) - יעסוק בחיפושם אחר גורלו של קבר אחים בעיירה הפולנית ניז'ני, שבו טמונים 740 מיהודי העיירה הפולנית סטשוב, שנרצחו במהלך צעדת מוות בדרכם למחנה הריכוז בלזץ, ביניהם עשרות מקרוביה של משפחת ששון.
במהלך התחקיר לקראת הסרט, מצאו בני משפחת ששון, כי בסטשוב, הממוקמת כשעתיים נסיעה מקרקוב, פעל סניף גדול של השומר הצעיר. רבים מבני העיירה, שהספיקו לעלות לישראל לפני מלחמת העולם השנייה, התיישבו בקיבוצי השומר הצעיר, בהם קיבוץ יד מרדכי. אחד הידועים שבהם היה אשר שילוני ז"ל, במשך שנים רבות כתב "על המשמר".
במסגרת התחקיר שלהם פגשו הששונים את פיטר זדרזדיל, נוצרי פולני, לשעבר בן העיירה וכיום תושב לונדון, המקדיש את חייו לחקר יהודי סטשוב שנכחדו ברובם בשואה. הוא אף הקים אתר אינטרנט, ובו מידע על יהודי העיירה - www.staszow.co.uk
זדרזדיל הצטרף למסעם של דני ושל עומר ששון כצלע שלישית, בניסיון לאתר את קבר האחים, ובכך נוסף לסרט עוד ממד, ודני, יהודי ישראלי חילוני, ופיטר, נוצרי מאמין פולני, שאבותיהם גרו שני דורות קודם לכן באותה שכונה בעיירה, מצאו את עצמם שותפים במסע למציאת קבר האחים, והכירו זה את זה על השונה ועל המשותף ביניהם.
במסע הצילומים הראשון בסטשוב, שהתקיים בקיץ שעבר, הם הצליחו לראיין 15 מתושבי המקום, שב-1942 היו עדים לצעדת המוות, שבה הובלו תושבי העיירה היהודים אל מותם. במהלך גביית הריאיונות, הם קיבלו תמונה מצמררת בנוגע להתרחשויות ביום הרצח, שקירבה אותם לפענוח תעלומת קבר האחים.
חשוב לציין, שרבים מתושבי סטשוב התגייסו לעזור לקומץ יהודי העיר, שהצליחו להתחבא ביער.
דני ששון, שמפיק את המיזם באופן עצמאי, אומר: "לא ייתכן שצורת חיים, שהתקיימה 400 שנה, נעלמה פתאום ואיש לא זוכר את קיומה: חוזק ועמידות העץ כחוזק השורשים".
בחודשים הקרובים יקיים ששון מפגש של יוצאי סטשוב לדורותיהם. כל המעוניין להשתתף במפגש מוזמן ליצור קשר - dannysasson@gmail.com טל' 0547948482
בנוסף, תשמח משפחת ששון לקבל כל מידע חדש שיהיה בו כדי להאיר את עיניהם בנוגע לקבר האחים בניז'ני.
ניתן לצפות בקדימון מתוך הסרט באתר youtube לפי הכותרתlost in niziny


מכת גניבות (1)

יבל ברקאי

משמר העמק


בשני לילות נפרדים, לפני חג הפסח, פלשו גנבים ל-14 דירות במשמר העמק. לדברי מזכירת הקיבוץ, יעל מס, על פי הסימנים שנותרו בשטח, נעזרו הגנבים בילדים קטנים, שהשתחלו בין השאר דרך חלונות קטנים אל הדירות, וגנבו מכל הבא ליד: מצלמות, לפטופים, מכשירי טלפון ניידים וכסף מזומן. מס אמרה, כי הגנבים הגיעו אל כל רחבי המשק ופלשו לכל שכונות הקיבוץ. "כמעט אף שכונה לא קופחה".
הנהלת הקיבוץ התארגנה במהירות, כדי לתת תשובות לכל המשפחות שנפגעו, בתקווה שגם הביטוח יחזיר משהו. בנוסף, חודשו הסיורים בלילות, שבהם שותפים גם ותיקים על קלנועיות.
התוכי שלא נגנב. צילום: רוני מ. האס

מכת גניבות (2)
בית זרע

בליל הסדר החליטו שלושה פורצים אמיצים, לכאורה, לנסות את מזלם ב"ג'ונגל כיף", משק החי שבקיבוץ בית זרע. השלושה חדרו לעת ליל למשק החי, והחלו לגנוב כלוב של תוכי יקר ערך מסוג קקדו. לרוע מזלם, באותה שעה שוטטו במרחבי משק החי מספר קופים שפעלו כקופי שמירה, והחלו להתקיף את הפורצים ולצווח כנגדם. אליהם הצטרפו התוכים בצווחות רמות, וההמולה הגדולה לא הותירה ברירה בידי הפולשים, אשר החזירו את הכלוב למקומו וברחו כל עוד נפשם בם. את תיעוד המקרה ראו עובדי המקום בזכות מצלמות האבטחה, שעשו עבודתן נאמנה ויסייעו למשטרה לתפוס את רכי הלבב.

הצבע האינפראדום ניצח

מגן


בסוף שבוע האחרון, במהלך המופע "אינפראדום" של להקת המחול הקיבוצית בקיבוץ מגן, הנמנה עם יישובי אשכול, נשמעו מספר פעמים אזעקות "צבע אדום", להתריע מפני נפילת קסאמים. הלהקה המשיכה את ההופעה כסדרה, והרקדנים זכו לתשואות ולמחיאות כפיים סוערות מצד קהל של מאות צופים ותושבים מהאזור.
מסתבר, כי ציונות זורמת להם בדם, לחברי הלהקה, המתגוררים ופועלים בבסיס האם, בכפר המחול שבקיבוץ געתון, כאשר במהלך השנה, מלבד לאימונים, הם מקדישים את זמנם גם לקליטת רקדנים יהודים מחו"ל ולשילובם בארץ למטרות עלייה כחלק ממיזם "מסע" של הסוכנות היהודית.

הרזיה והשמנה בחצר ראשונים

דגניה א'

עשרות תושבי עמק הירדן נאלצו להתנזר מפעילות כושר גופני והרזיה, בשל טקס ההכרזה על פתיחת אירועי שנת המאה לקיבוץ. בפאתי החצר המיתולוגית, ב"תגמיר" (מחסן הבגדים בדיאלקט הדגניאי) לשעבר, הוקם לפני כחצי שנה מועדון להרזיה ולקיום אורח חיים בריא, העונה לשם ספינ-דן. מנהל המועדון, יותם בארי, 31, בן אשדות יעקב איחוד, החליט ש-700 אורחים עלולים להרתיע את לקוחותיו, ובחר לסגור את המועדון במהלך האירוע. כפועל יוצא החמיצו נשיא המדינה ושאר אורחי הכבוד את המחזה המרהיב של חובבי הכושר מדוושים על אופני הספינינג במועדון ועוסקים בשאר פעילויות ספורט. למען קוראינו המודאגים בדקנו ומצאנו, כי עם תום האירוע שבו לנטוף אגלי זיעה בחצר הראשונים; ההתיישבות העובדת חזרה להתעמל ולפעום.
אנחנו דווקא התלהבנו מהקפה ומאפה שהוגשו על ידי הדס ורדי, 49, דגנייאית אותנטית, ושותפתה גילי לביא, הפותחות מחדש את "קפה ראשונים", שכולל תפריט חלבי מעורר תיאבון, אשר יוגש במבנה האורווה לשעבר, שהפך למתפרה לשעבר בחצר הראשונים. מערכת "על הדשא" קבלה הבטחה, שהקפה יהיה פתוח לקהל הרחב כבר במהלך חידון התנ"ך העולמי, שיתקיים בשבוע הבא בחצר רבת הפנים.
ישראל האמיתי. צילום: משה פרידן לע"מ

הקיבוצניק הנרגן

משה אביר מעין השופט

אבנר ברזילי, מנכ"ל ניר שיתופי, מתעורר בוקר אחד ומגלה שהוא בנו של קדיש לוז יו"ר הכנסת. איך קורה הדבר? האס מלהזכיר. ככה זה, כשכתבת מתייחסת לדברים שקרו טרם לידתה.
אני מחנך את ילדיי לא להאמין לכל הכתוב בדף הירוק, על אף הלבוש החדש.
(בתגובה על הפספוס של המערכת בהצגת תמונה של קדיש לוז במקום של ישראל ברזילי, בגיליון ה-25.3).


אושרת קוטלר עולה צפונה

יישובי גליל-גולן

נשות הגליל והגולן נרגשות לקראת המפגש, הצפוי להתקיים ביום חמישי הבא, עם אושיית התקשורת, אושרת קוטלר- בנגל. העיתונאית המוערכת החליטה להיענות להזמנתן של בנות הכפר הפריפריאלי, למרות לו"ז היסטרי, ולשתף אותן בחוויותיה לרגל האירוע השנתי של יום האישה הבינלאומי, שנערך אפעס, באיחור קל.
קוטלר עושה זאת בהתנדבות, לאחר ששמעה מיוזמות האירוע, דפנה אברהמס ודפנה שלמן, מהמועצות האזוריות הגליל העליון והגולן, כי הכנסות האירוע יועברו למרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית של הגליל והגולן. על הדשא התקנא לגלות, כי בנוסף להרצאה, ייהנו בנות הגליל והגולן במהלך האירוע מבירות כיד המלך ומארוחת ערב "הכול כלול", בניצוחה של מבשלת קסם הגולן. 
סבתא טובה מירון

כוכב אמת/ הקמע של נערות ג"ע

שמיר

סבתא טובה מירון, 72, משמיר, מתכוונת להגיע בשבוע הבא למשחקי הגמר של אליפות ישראל בכדור סל לנערות, ולצפות במשחק בין גליל עליון להפועל חולון, כשבעקבותיה חמולת מעודדים. בעל הדשא חקרו ומצאו, כי בכל המשחקים שאליהם הגיעה סבתא טובה לעודד, ניצחו בנות גליל עליון, ובפרט הצטיינה באותם המשחקים הרכזת המוכשרת מיה מירון, 16, הלא היא נכדתה האהובה. אנחנו מחזיקים אצבעות (כסוסות).

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג