יום רביעי, 15 בפברואר 2012

על הדשא - השמיים הם הגבול 16 לפברואר 2012


על הדשא - השמים הם הגבול
רוני מ. האס

הקיבוצניקים מימין לשמאל לירון תמיר שחר גיל. צילום: דובר צה"ל
המ"פים והמג"דים הבאים של צה"ל

בשבוע שעבר הסתיים קורס מפקדי פלוגות וקורס מפקדי גדודים בצה"ל. אורכו של הקורס כתשעה שבועות ויש בו למידה עיונית ומעשית. מסיימי הקורס עתידים להיות המ"פים והמג"דים הבאים של צה"ל. בין המסיימים עשרה קיבוצניקים. ארבעה מהם בתמונה: סרן לירון פוקס, סרן תמיר שלמן, סרן שחר שערבני וסרן גיל פירת.

האחות מאיילת השחר צילום מוש הראל
מישהי לסמוך עליה
אילת השחר

חנה מירובסקי, 69, אילת השחר, סיימה 48 שנות עבודה כאחות במרפאה הקיבוצית. "דווקא כשהגעתי לקיבוץ, לא היה מקום במרפאה והתחלתי לעבוד במטבח ובחינוך. רגע לפני שיצאתי לעבוד בקריית שמונה ביקשו ממני בכל זאת להיכנס לעבוד במרפאה, ומאז הייתי שם. עבדנו ארבע אחיות על 800 נפש. קיבוץ גדול. היינו יוצאות עם פנקס לביקורי בית, כולל לדברים הכי בנליים לא היו אז טלפונים, כך שעל מנת לבדוק מה נשמע, היינו חייבות להיכנס לביקור. כל צורך באחות הוביל לכך, שקרובי המשפחה היו מוקפצים לקרוא לאחות התורנית. בשנים האחרונות הקיבוץ שלנו, כמו הרבה קיבוצים אחרים, התחבר לשירותי שר"פ שנותנים מענה בשעת חירום בשעות שבהן המרפאה סגורה, מה שהוריד את הצורך באחות התורנית ושיפר באופן מסוים את איכות החיים שלנו כאחיות קיבוציות. היום יש השקעה רבה ברפואה מונעת, אבל אצלנו, עוד לפני שקופת חולים הציבה דרישות שכאלה, הפכנו להיות מאוד מסודרות ולהזמין חברים וחברות לבדיקות יזומות".
מאז שיצאה לגמלאות, החלה מירובסקי להשתתף בחוגים ולבלות, למרות שעדיין היא משמשת כתובת לחברים ולמוסדות הקיבוץ בענייני בריאות. "רוב הקיבוצים לא מוכנים לוותר על המרפאה המקומית, ואני באמת חושבת שאין תחליף ליחס האישי ולהיכרות הרב-דורית של האחיות עם הציבור בקיבוץ, עובדה שסייעה לנו הרבה פעמים לזהות או למנוע מחלות, ואפילו להציל חיים של בן משפחה בזכות איתור מוקדם של נטיות גופניות למחלות במשפחה".

מתנדבים מהונדורס. צילום: אביב לשם
מתנדבים לחקלאות
מחלקת מתנדבי חו"ל

19 צעירים ממדינות בדרום אמריקה הגיעו אלינו לתקופת התנדבות בקיבוץ והיכרות עם החקלאות הישראלית. הסטודנטים למקצועות החקלאות ובעלי החיים מאוניברסיטה בהונדורס מגיעים ממגוון מדינות - גואטמלה, אל סלוואדור, בוליביה, ניקרגואה, פנמה, הונדורס, ארצות הברית ואחד מגרמניה. איה שגיא, מנהלת מחלקת מתנדבי חו"ל מטעם התנועה, מספרת שהקבוצה באה לתקופת התנדבות ולמידה מהשטח למשך שלושה חודשים: "שיבצנו אותם בשבעה קיבוצים, בעיקר באזור הנגב. על פי החיוכים אפשר לראות שהם הגיעו במצב רוח מצוין, ומתכוונים להמשיך וליהנות אצלנו. הסטודנטים ישהו בארץ במסגרת פרויקט, המתקיים בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת ז'ומראנו שבהונדורס, במימון עצמי שלהם. אנחנו השתדלנו להתאים את תחום התעניינותם של הסטודנטים לענף החקלאי שבו הם מתנסים בקיבוץ, בין אם גידולי חקלאות, תעשייה בשירות החקלאות או בעלי חיים. הקשר עם האוניברסיטה נוצר לפני שנים רבות דרך פרופסור המלמד באוניברסיטה, ומדי שנה אנחנו קולטים מספר סטודנטים. השנה הגיעה קבוצה גדולה במיוחד - חבר'ה בשנות העשרים המוקדמות שלהם, שמאוד אוהבים את ישראל ומעריצים את הטכנולוגיה שלנו בחקלאות".

טקס מקוה חנתון צילום גן מיידנברג
טובלות ברוח פלורליסטית
חנתון

בקיבוץ המתחדש חנתון שבגליל התחתון, ישוב דתי-חברתי מתקדם, מאפשרים לקיים טקסים יהודיים על פי האמונה והנטייה האישית של האדם. בשנה האחרונה התפתחה מסורת מתחדשת של קיום מעגל נשים במקווה המקומי עבור כל יולדת, שבועות אחדים טרם מועד הלידה. "אנו מוקירות תודה על כך שמיקמנו בקיבוצנו מקווה ייחודי בסצנה הישראלית, מקווה חינוכי רוחני בגליל, היכן שכל אחד - גבר או אישה, דתי או חילוני, אורתודוקסי או לא אורתודוקסי, נשוי או רווק, נמשך למין שלו או למין השני - יכול לבוא על מנת לטבול לכל מטרה שהיא, עם הדרכה או בלעדיה, בפרטיות או בליווי. כך, מסורת עתיקה של נשים, אשר נהגו לטבול במקווה בטרם הלידה, הפכה בחנתון להתכנסות טקסית שאליה יכולות להתחבר הנשים המודרניות הפרוגרסיביות של קיבוצנו הקטן", מספרת הרבה ד"ר חביבה נר-דוד, 43, חנתון,רבה פלורליסטית שאינה שייכת לזרם יהודי מסוים, ומנהלת את המקווה הפלורליסטי בנוסף למרכז "רעות" המקומי, שבו היא מקיימת סדנאות הכנה וטקסי נישואין יהודיים מודרניים. בטקס הטבילה משלבות העומדות ללדת, על פי רצונן, יצירת תבנית גבס דמוית בטנן ההריונית, שמצטרפת לתצוגה של תבניות גבס דומות המוצגות במקום, עיצוב שרשראות נצרים מעגליות לתלייה בפתח הדלת של חדר המקווה כסמל למעגל החיים ולשרשרת הזהב של המסורת, אכילה ובילוי בחברותא וגם לימוד קצר אודות המסורת של טבילה קדם-לידתית. (לכתבה המלאה - דוגרינט, עיתון אינטרנט קהילתי בגלילhttp://dugrinet.co.il/13534/blog/2012/february/12)

כוכבי אמת

דניאל עובד, חוקוק, ואילן קצ'קה, נצר סירני, מתופפים, מנחי מעגלי תופים וקולגות משני קצוות ארץ, חברו בשבוע שעבר לתרפיסטים בהבעה ויצירה מגונן, עמיעד, אילת השחר ועוד, לטובת סדנאות לעובדי בנק הפועלים. בעקבות השביתה, שהשביתה את מלאכתם- הם נותרו וחצי תאוותם בידם. מועד חדש לסדנאות נקבע מיד עם תום השביתה לשביעות רצון האמנותיים מההתיישבות העובדת.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג