יום רביעי, 17 ביולי 2013

על הדשא - 18 ליוני 2013

על הדשא

רוני מ. האס, הזמן הירוק
18/7/2013

אמנית לחיים
עמיעד
   
נגה שיבצקי, 62, עמיעד, אמנית יוצרת ומורה לציור ופיסול, תציג החל מהשבת הקרובה את תערוכת הציורים "רגשות - Feelings" בגלריה בקיבוץ מחניים. חוץ מכישרון מסתבר שהרגש הוא אחד המניעים החזקים בדרכה: "הייתי מורה לאמנות במשך 18 שנה בבית הספר האזורי, בהמשך לימדתי במכללת תל חי נערים שנפלטו ממערכת החינוך, תחום שפתח בפניי צוהר לאפשרויות הטיפול באמצעות האמנות. בשלב מסויים החלטתי לפרוש והקמתי בעמיעד מרכז אזורי להעשרה ולתרבות הפנאי לגיל השלישי". במרכז שנוהל במשך 8 שנים ע"י שיבצקי, היא כמובן המשיכה לעסוק באהבתה הגדולה, לימוד ציור ופיסול, כשהפעם תלמידיה הם ותיקי האזור. אבל החיידק של עבודה עם בעלי צרכים מיוחדים לא עזב אותה ולאחר 8 שנים עברה לעבוד בבית "יחד"- בית לאנשים בעלי צרכים מיוחדים, בקיבוץ מחניים. בשנים האחרונות פתחה בית ספר לאמנות - "כיתת אמן", שבו היא מלמדת צעירים ומבוגרים לימודי ציור ופיסול. בשבת הקרובה יחברו כישוריה לאחר כשבתערוכה "רגשות", יוצגו עבודותיה במשך חודש ימים, ובגלריה הקטנה, יוצגו גם עבודות של תלמידיה מ"כיתת אמן". מורת דרך.
  
חביבה וקהילתית
גבים
  אורית הררי, 47, חיה בקיבוץ גבים בו גדלה, בעבר כתושבת והיום כחברה, ובו היא מגדלת את ארבעת ילדיה. לפני כשנתיים עלה בה הרעיון להקים גינה קהילתית לאחר שאחת מחברותיה לעבודה סיפרה לה שהיא חברה בפרויקט כזה בתל אביב. "חשבתי לעצמי אם אפשר במקום עירוני, על אחת כמה וכמה ניתן לעשות זאת בקיבוץ. היות וחונכתי על ערכי החקלאות, ונותרו בי הרבה זיכרונות מתוקים של גיוסים בשדות לעישובים, קטיף בפרדס או איסוף תפוחי אדמה, רציתי להעניק לילדים שלי את אותה תחושה מופלאה, של גידול, אחריות, צפייה ושותפות בתהליך החקלאי. חשבתי שקבוצה שתטפל בגינה תתגבש סביב העיסוק ותעצים את החברות והערבות ההדדית שלשמן אנו גרים בקיבוץ."
הררי רתמה לפרויקט אנשים שהביעו עניין ותשוקה להפוך את החלום למציאות ולאט לאט בכוחות משותפים, בעזרת הרבה התלהבות ונכונות, הקימו גינה לתפארת. "הלכו והולכים איתי לאורך כל הדרך, יובל ,שרה ואיציק מהקיבוץ, ביחד הכנו תוכנית שלב אחר שלב, מה יש לעשות וכמה זה עולה, קיבלנו את הסכום שביקשנו מהקיבוץ ויצאנו לדרך."
בגינה שותפות כיום 25 משפחות, כל משפחה אחראית לערוגה שלה, הן לרכישת שתילים והן לגידולם. "הגינה היום משגשגת ומצליחה, גדלים בה קישואים, עגבניות, פלפלים, אבטיחים, מלונים ועוד... אני גאה ומעריכה את כולם על המאמץ וההשקעה. ובעיקר שמחה שיש לנו מקום מפגש עם ערך מוסף אדיר." להררי וחבריה נותרו עוד כמה חלומות להגשים כמו שיקום הפרגולה וסידור תשתיות מים וחשמל במקום, שיוכל להוות מקום מפגש חברתי לילדים ולמבוגרים. חוזרים לשורשים.

  
Her-story
הבימאית מיכל אביעד

עין חרוד
  
החודש יצא לסינמטקים סרטה של הבימאית מיכל אביעד "החלוצות". הסרט עוסק בתיעוד חייהן של חמש ממקימות קיבוץ עין חרוד - ליליה בסביץ’, יוכבד בת רחל, שרה נוימן, אווה טבנקין ונחק’ה אברונין ובגורלן של החלוצות בכלל, שהגיעו ארצה בתחילת המאה הקודמת, מלאות רוח מהפכנית ונאלצו להתמודד בסופו של יום עם מציאות אחרת מזו לה פיללו. החומרים לסרט הופקו מתוך יומנים ומכתבים שכתבו נשות עין חרוד ובהם תיעדו את חוויותיהן והדרך אותה עברו כשותפות במהפכה הציונית. "מדובר בנשים שלפני מאה שנה הגיעו ארצה כחלוצות לבנות בפלסטינה חברה חדשה ובתוכה ליצור את האישה החדשה, שתהא שווה בדרכה ובעצמאותה לגברים. נשים שנאבקו על שוויון עם הגברים, מחו על ששתקו והושתקו, נאבקו בכבליו של העולם המסורתי ממנו באו, ובפרשנות הגברים לעולם שיצרו." הסרט מוביל לתובנה כי אותן נשים נאלצו לוותר על מאבק השחרור שלהן כנשים על מנת להיאבק על החלום המשותף להם ולגברים, החלום הלאומי - ציוני. עוד ארוכה הדרך?..
  
כוכבי אמת

בשישי הקרוב, 19.7, ימלאו מי הירדן בנשים גליליות, זאת כחלק מיוזמה של קייאקי כפר בלום לטובת בוקר שכולו על טהרת הנשיות והכנסותיו קודש למרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ואונס גליל גולן. בתוכנית- מופע בידור של שרה שמיר מכפר סאלד, שיט בקייאקים ונשנושים נשיים. דמי השתתפות- 30 ₪ בלבד ובלבד שהינך אישה...
לפרטים - 0522394445

עורך הבלוג