יום חמישי, 14 ביוני 2012

על הדשא - 14 ליוני 2012



14.6.2012

ארכיון עיתונות  


על הדשא
רוני מ. האס

צילום הגר ונתן לוי קיבוץ להבות הבשן

עדות אישית
רוני.מ.האס

יום חמישי. שעת ערב. השמים חשוכים. ישבתי באוטו, ממתינה לשער הקיבוץ שייפתח. פתאום אחת הבנות אומרת -"תראו, תראו כוכב נופל", מולנו, בשמים הנקיים, נראה משהו בוער נופל במהירות מהשמים. פתאום הוא שינה כיוון ולרגע הייתי בטוחה שהוא עומד להתרסק עלינו, אבל שנייה לפני שהעברתי להילוך אחורי, הוא פשוט התפוגג ובמקומו הופיע ענן גדול של אבק שהסתובב סביב עצמו בצורת ספירלה. מדהים. ומה אכפת לי מה זה היה. היה מרהיב.

צילום דר מוטי צ'רטר

קינון חוצה גבולות
עמק המעיינות/ ירדן

קובי מירום, ניר דוד, גילה לאחרונה, כי לתנשמות אין גבולות כמו לשאר בעלי הכנף. במסגרת ניטור קינוני של תנשמות, שביצע כחלק ממיזם ארצי, הפועל בארץ זו השנה החמישית, כאשר הוציא תנשמת נקבה מתיבת הקינון בשדות קיבוץ מעוז חיים בתחילת חודש מאי, גילה כי היא עונדת טבעת ירדנית, המעידה עליה כי היא ילידת ירדן משנת 2010; בן זוגה הצעיר, שאותו הכירה בארץ הקודש, הינו יליד שנת 2011 ובן מעוז חיים. המידע על בני הזוג בא בעקבות הטבעות שעל רגליהם. הזוג הציוני התברך במצוות פרו ורבו ומגדל במשפחה הדו-לאומית שבעה גוזלי שלום.
אחרי בדיקה הסתבר, כי המרחק שעשתה ''הירדנית'' עד לתיבת הקינון היה שבעה קילומטרים.
מירום מספר, כי מאחר שבמקביל לפעילות בארץ לשימוש בתנשמות כאמצעי עזר להדברת מכרסמים בשדות, קיימים מיזמים דומים במדינות השכנות לנו, "זו לא פעם ראשונה שאנו מארחים תנשמות בעלות אזרחות שכנה. באחת הפעמים הגיעה אלינו תנשמת ילידת דרעה, סוריה, העיר שבה החלו המהומות לראשונה. "שנת הניטור 2012 מסתמנת כהמשך ישיר לשתי השנים הקודמות כמוצלחת מאוד, בתפיסת תנשמות לקינון למטרת ההדברה על ידי החקלאים, וכן בהישרדות הגוזלים הבוקעים בתיבות. נכון להיום רק בצפון טובעו 1,950 גוזלי תנשמת. ועוד כ-400 בוגרים שבהם מעל 50% הם מטובעים מהשנים הקודמות".
מרום מבקש, כי אם מסיבה זו או אחרת אנחנו מעוניינים לפנות תיבת קינון של תנשמת, חשוב להציב תיבת קינון חלופית בגובה מתאים ועד 30 מטר מרחק, ולשים בתוכה את הגוזלים. בתנאים כאלה יוכלו ההורים לאתר את גוזליהם ולהמשיך לקיימם. גידול אישי ושחרור מאוחר יותר חורץ את דינם של הצעירים למוות, כי גם כשהם בגודל שמאפשר להם תעופה, הם חייבים ליווי הורים לתקופה בת חודש לקבלת מזון. סוג של נהג צעיר.


למנצחת שיר מזמור
עמק יזרעאל / כפר תקווה

מדי שנה מתקיים בעמק יזרעאל, בחג השבועות, פסטיבל "חלב ודבש", שאחת מגולות הכותרת שלו היא כנס של מיטב חבורות הזמר של עמק יזרעאל.
השנה הוזמנה להופיע בפסטיבל חבורת הזמר "פינה בכפר" מכפר תקווה, שבו מתגוררים חברי קיבוצים בעלי צרכים מיוחדים. מנצחת החבורה היא בתיה אביר, מעין השופט, העוסקת בחינוך מוזיקלי קרוב ליובל שנים בקיבוצה ומחוצה לו. במהלך הערב שרה החבורה ארבעה שירים: צל ומי באר, ים השיבולים, חופשי ומאושר ואת המנון הכפר. הופעתם הייתה מוצלחת מאוד וריגשה את כל הנוכחים. מברכים הגיעו מכל עבר, ביניהם עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, איתן ברושי מגבת, שבירך את הלהקה בחום רב וריגש את הקהל. ההצלחה הייתה גדולה שבעתיים לנוכח העובדה, שיתר הלהקות פרשו את מילות השירים, כמקובל, על רצפת במת האולם ביפעת, ואילו חברי להקת פינה בכפר המתקשים לקרוא תווים ומתקשים לקרוא בכלל, למדו בעל פה את כל השירים וביצעו אותם ללא דופי, בסיוע שרביטה של המנצחת בתיה אביר. נושפים בעורף הגבעטרון...?

בדרך ערך במגידו אלוף משנה רונית לב

אחת משלנו
מוא"ז מגידו / צה"ל

בשנים האחרונות מקדם צה"ל מיזם העונה לשם "דרך ערך", שמטרתו לקרב את תלמידי הכיתות הגבוהות לצה"ל, לחזק את הקשר והשיח עם מערכת החינוך, וליצור קשר בין מערכות החינוך התיכוניות לצה"ל, כך שההכנה לקראת הצבא תהיה טובה יותר. לצורך זה הגיעו השבוע למפגש שנמשך כמה שעות עם צוות מורי בית ספר תיכון מגידו, כעשרה קצינים, בליווי אלוף משנה רונית לב, ראש מחלקת משאבי אנוש של פיקוד אכ"א, וסגן אלוף סמדר בראון, קצינת פניות הציבור. במליאה שפתחה את המפגש הסבירו כוחות הביטחון את התפיסה ואת מטרת ההיערכות של צה"ל. בהמשך התקיימו סדנאות בנושאים: התפיסה של בית הספר לגבי תפקיד הבוגרים בצבא, שיתופי פעולה במוכנות וליווי תוכניות עבודה לקראת הגיוס לצה"ל של חניכי מגידו. מוא"ז מגידו היא מהרשויות המובילות בארץ בנתוני גיוס ובאחוז גבוה של לוחמים ולוחמות בצבא, הרבה מעבר לממוצע הארצי. ואכן, תיכון מגידו משקיע רבות בהכנה לצבא בקורסים ייחודיים, המתקיימים במערכות הבלתי פורמליות ומקדמים את התלמידים ואת התלמידות לקראת הגיבושים ליחידות הנבחרות. אגב, אחת הקצינות שהשתתפה במפגש הייתה בוגרת בית הספר, סג"מ ירדן לוי מגבעת עוז. אחת משלנו.

עורך הבלוג