יום חמישי, 6 באוקטובר 2011


עד המיסק האחרון
רוני האס צלחה את כל הדרך לנצרת וגילתה את מיסק - מסעדה קוסמופוליטית שמאגדת בתוכה בליל של שפות וטעמים שלא יורדים מהשפתיים
עד המיסק האחרון
D.N.A
מיסק היא מסעדה קוסמופוליטית. צעירים וצעירות יפים, מודרניים, מנומסים, בליל שפות מתנגן בשקט סביב השולחנות - ערבית, עברית ואנגלית. המוזיקה גם היא מתנגנת בשלל שפות ותרבויות. יש במקום חדר נפרד ל-D.j ומערכות שמע מושקעות, אפילו במטבח ובשירותים יש רמקולים ובערבי שישי מזמינים מוזיקאי שמנעים את האווירה.
מנה מנצחת
המנה האחרונה 'קינוח מיסק' (30 ₪) הייתה נבחרת כמנה המנצחת אלמלא האספרסו היה כל כך חזק ומנוגד באמירה שלו לכוס בה הוגש, גימיק היסטרי - כוס אכילה העשויה מוופל של גלידה מצופה שוקולד. מדובר באספרסו חזק במיוחד שהוגש לא פחות ולא יותר בכוסות מאכל, דמויות וופל גלידה שצופה מבפנים בציפוי שוקולד. אתגר שהצליח לסבך אותנו כשלא התאפקנו והתחלנו לנגוס בכוס טרם נגמר הקפה. זכרו שקודם כל יש לסיים את כל הקפה בכוס או שבעצם, להפך? המגוון והצבעוניות שבמנה - שתי כוסות אספרסו חזקות בגביעי גלידה, שני כדורי גלידה בתוך גביעים דומים, פאי שוקולד ואגוזים ותלולית קצפת ורודה וחלומית הלכו בד בבד עם מינון וגיוון מדויקים וטעם משובח.
אוסובוקו (119 ₪) מהביל שהוגש בקדירה קרמית אישית בתוכה התגלה נתח טלה שבושל בישול איטי לצד התוספת המצוינת שבחרנו - עדשים, מבושלים ברוטב סמיך עם גזר, בצל וצנוברים, היה יכול לזכות בתואר המנה המנצחת בזכות המרקם הרך וההומוגני אבל הוא לא הצליח לעורר בנו את סעיף המקוריות.
למקום הראשון שלנו הגיעה מנת 'שלל פטריות' (49 ₪) אותה לא הצלחנו להפסיק לזלול - חבורת שמפיניון, פורטובלו וירדן מוקפצות במחבת, כשמעליהן פזורות חתיכות קטנות של אווז מעושן, מוגשות על פירה הבית המשובח, כשממעל מנצח הבזק פרמזן וחופן של צנוברים. זה פשוט יצא להם מעבר למילים. כל ביס מוסס את נשמתנו המתמוגגת.
האיש שלנו
הישאם (משמעות השם בערבית 'מי שנותן הרבה', נדיב), בן 25, מטופח ומלא אנרגיות, בן למשפחה מוסלמית מנצרת, הוא יזם בנשמתו. למד (כלכלה ומינהל עסקים) ועבד בחיפה כשכיר בכל מקום אפשרי, הרבה שנים עבד כמלצר, כאיש שטח של פלאפון ובבנק וכל העבודות הללו החדירו בו את ההכרה שהוא לעולם לא יהיה שכיר. "למרות שכל המשפחה שלי הם שכירים, בעמדות ניהול, אני הבנתי שהתחום שלי יהיה עסקים, אני לא פוחד לקחת סיכונים" ונראה שהוא אפילו די אוהב את זה. כשהוא מדבר העיניים הענקיות שלו כמעט ולא ממצמצות, אין ספק שהאיש חולם חלומות ברמה אקסקלוסיבית אבל יודע גם לנהל וגם לבצע. הישאם אסף סביבו צוות מנצח; כשהקים את המסעדה נעזר בארט-דירקטורית של סרטים, במטבח שלו עובד שף דרגה 5, אחיו, שמסיים לימודי משפטים ובאמתחתו עוד כמה תארים, עוזר לו בניהול העסק והברמן הוא מהשורה הראשונה. יש לו קשרים במקומות הנכונים ובעיקר הרבה אמביציה וקסם אישי. "אנחנו לא מתפשרים על טעם רגיל, כל האוכל מיוצר במטבח המסעדה וכך השם שלנו עובד מפה לאוזן. חשוב לי להיות מיוחד ולכן המסעדה שלנו היא א-לה-כרט, התפריט משתנה כל הזמן. המוטו שלי הוא שאם עסק נשאר יציב יותר משבע שנים, זה אומר שהוא בעצם בירידה. גיוון ושינוי הכרחיים בשביל שהעסק יצמח". ואולי הם גם הכרחיים לנשמתו היצירתית והססגונית, שמייצרת עוד הרבה דברים, כמו כתיבת שירים כשהוא לא עסוק ביזמויות חדשות.
היה היה
לפני כשנתיים החליט הישאם שהוא רוצה להקים מסעדה בנצרת. הענף כבר החל להתפתח, הוא ידע שהוא נכנס לתחרות והבין שאם הוא רוצה להצליח הוא חייב להיות מיוחד. בחיפושיו איתר בניין שלפני כעשר שנים שימש כמסעדה שנדמה אחרי שנה. הבעלים של הבניין, השופט הערבי הראשון בבג"צ, בחר שלא לעשות מאז שימוש בבניין. הישאם החליט לפנות אליו. בפגישה עבר סוג של חקירה נגדית, השופט רצה לתהות היטב על קנקנו אבל הקסם של הישאם פעל. השופט הסיר התנגדותו ושחרר את הבניין לעשר שנות השכרה.
עיצוב ואווירה
רק כשהדלת נסגרה מאחורינו הבנו שיצאנו עכשיו מסרט. זו בדיוק הייתה ההרגשה. הקסם התפוגג אל תוך הרחוב האפרורי ובתוכנו הדהד שעות ארוכות ניחוח של מיסק בתערובת הוליוודית של ימים אחרים. מאחורי דלת הכניסה הכבדה, קומת כניסה המעוצבת כטרקלין מימי הבריטים, כורסאות ישיבה אדומות ומדפי ספרים, שירותים מעומעמי אור וריח המיסק נישא באוויר. הגישה למסעדה עצמה במעלה המדרגות, מובילה אל חלונות זכוכית גבוהים, למעשה זהו קיר זכוכית, שמשקיף אל נוף מקומי, אשר בפרט בשעת השקיעה מייצר אווירה מנצחת. בחדר המרכזי סביב בר גדול פזורים שולחנות אוכל, עליהם פזורים נרות קטנים ומהתקרה תלויות נברשות מהודרות בסגנון אירופאי המפיקות תאורה רכה לצד ספוטים קטנים, ופרוג'קטורים צבעוניים מהמאה ה-21. בחדר נוסף בימה ולצידה פסנתר, שולחנות, כסאות מרופדים בצבעי בורדו וירוק וחדר סאונד מאובזר במיטב הציוד.
חשבון בבקשה
פתיחה - לחם הבית, כרובית בטחינה עם צנובר, קישוא ברוטב פיקנטי וחצילים בטחינה ושמן זית. (על חשבון הבית לסועדים במקום), כוס לימונענע - לימונדה סחוטה (לא במקום) עם תוספת נענע טרייה (במקום) - 12 ₪, סלט פיקנטי - עגבניות שרי בשלושה צבעים מגובים בשלושה כדורי לבנה (חריף מעט), מעוטרים על ידי צנוברים, נענע, קרוטונים ושמן זית - 42 ₪, שרימפס ים תיכוני - צלחת שרימפס (כ-12 חתיכות) עשויים במחבת ברוטב לימון, שום ויין לבן, בתוספת אורז לבן - 89  ₪, אוסובוקו - נתח טלה בתוספת לבחירה, מבושל בציר עם גזר, בצל וצנוברים - 119 ₪, שלל פטריות - פטריות שמפיניון, פורטובלו וירדן מוקפצות במחבת, בתוספת חתיכות אווז מעושן, מוגשות על פירה, מעוטרות בפרמזן וצנוברים - 49  ₪, קינוח מיסק - צלחת מגוונת ובה שתי כוסות אספרסו חזקות בגביעי גלידה, שני כדורי גלידה בתוך גביעים דומים, חתיכות פאי שוקולד ואגוזים ותלולית קצפת ורודה - 30 ₪. סה"כ - 341 ₪.

* הכותבת הייתה אורחת המקום.

יום רביעי, 5 באוקטובר 2011

על הדשא - לתת ולקבל


6.10.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא - לתת ולקבל
רוני מ. האס

צילום: דוד עינב
בית אלפא
שרשראות כאורך הגלות

ילדי קיבוץ בית אלפא מתמחים בהכנת קישוטי סוכה היישר משבעת המינים - שזירת תמרים לכדי שרשראות כאורך הגלות. זה כנראה לציון השיבה לארץ ישראל מהגלות הארוכה בארץ מצרים. חג שמח!

טעם מחודש בחדר האוכל
הסוללים

מרכז קהילתי חדש, שנחנך בקיבוץ הסוללים, הוקם במבנה חדר האוכל הישן ששודרג ושופץ וישמש לפעילות קהילתית, חברתית ותרבותית לחברי היישוב. המבנה נמצא במרכז היישוב ונבנה כחלק מתוכנית חומש, במימון משותף של המועצה האזורית עמק יזרעאל והיישוב. מיכאל עובדיה, מזכיר יישוב הסוללים סיפר: "במרכז הקהילתי יש חללי תצוגה לתערוכות אמנים מתחלפות. כרגע מוצגות תערוכות של אמני הסוללים. פתיחת המרכז הקהילתי החזירה לחיים את חדר האוכל הישן, ואני מקווה שיהפוך שוב ללב התרבותי של היישוב". בקיבוץ הסוללים מתגוררים כיום 857 תושבים מתוכם 409 חברי אגודה. לפני כעשר שנים בוצעה ביישוב הרחבה בהיקף של 115 משפחות, כשבימים אלה נמצא הקיבוץ בעיצומה של הרחבת בנים ממשיכים, שהתחילה בעקבות שיוך דירות. יהיה מי שייהנה מהמרכז הקהילתי.

מכריזים על הקמת מדינת פריפריה
מחוז אצבע הגליל

מנהיגי מאהל המחאה של יישובי הגליל העליון, הממוקם בקריית שמונה, לא מתקפלים ואפילו מעלים את רף המחאה למחוזות חדשים.
מנהיגי המאהל החליטו, כי לנוכח אכזבתם מהמלצות ועדת טרכטנברג ובהמשך לחוסר ההתייחסות המתמשך של גופים ציבוריים לפריפריה ולצרכיה המיוחדים, הצעד המחאתי היחיד שנותר להם הוא הכרזה על הגליל העליון כ"מדינת הפריפריה". בשבת האחרונה התבצעה חלוקת דרכונים של המדינה שזה אך קמה על אדמות מדינת ישראל הצפונית לשעבר. הדרכונים חולקו בצומת הגומא, בואך קריית שמונה, וזכו לאהדה רבה ושיתוף פעולה מקרב הציבור. לאור הביקוש הרב, מדפיסים מנהיגי המאהל דרכונים נוספים, ובכוונתם להמשיך בחלוקתם בשבועות הקרובים. כל עוד בלבב.

צילום: דוד עינב
בקצב הלב
בית אורן

גורן רודיטי, 33, בית אורן, הוא מורה במקצועו ומתופף בנשמתו. אחרי השריפה הגדולה בכרמל הרגיש שחייבים לעשות משהו לרומם את רוח החברים. "אחרי האסון בכרמל הייתה הירתמות מדהימה של המון אנשים מכל רחבי המדינה ואפילו מהעולם, לעזור לאנשי חוף הכרמל בכלל ולאנשי בית אורן בפרט, להתאקלם מחדש ולעכל את מה שקרה. כשבוע לאחר השריפה הרגשתי שגם אני חייב לתרום מכישוריי, וערכתי ערב שירה ותופים בקיבוץ, ששיפר את מצב הרוח של החברים וכמובן גם את שלי". רודיטי מאמין גדול באימרה, "לתת זה לקבל", שאותה הוא מיישם גם בעבודתו כמורה לחינוך מיוחד בקרב בני נוער בבית חולים פסיכיאטרי. אחת התובנות שלו, שאפשר לרומם את הרוח בעזרת קצב התופים, נובעת מניסיון חייו כילד. "את מערכת התופים הראשונה שלי רכשתי בכוחות עצמי כבר בגיל עשר, ואז גם גיליתי וחוויתי את עוצמתו של התיפוף כריפוי. כאשר אחי הקטן בן השנתיים חלה במחלת הסרטן, משפחתי עברה משבר קשה, ואמי נאלצה לעבור למשך שלוש שנים יחד עם אחי לבית חולים הדסה לטיפולים כימותרפיים. התופים היוו עבורי סוג של תרפיה ודרך טובה להשכיח את הדאגה ואת מצבי הרוח". בלימודי התואר הראשון חנך בני נוער בפנימיית נוער בסיכון, וגם כאן נכנס התוף לפעולה ככלי להתחבר ולתקשר. "התיפוף היה לנו לשפה משותפת ואמצעי ליצירת אמון, חיבור, קשר והתמודדות חיובית עם הקשיים". כיום, בנוסף לעבודתו עם בני נוער בבית החולים, בחר רודיטי להרחיב את אהבתו לעוד חזיתות, והוא יוצא לתופף ולעשות שמח באירועים שונים. אם צריך, הוא גם מתנדב כמובן.
צילום: רן פרץ
כוכב אמת

באולם הספורט בקיבוץ דליה נשבר שיא גינס בנסיעה בחד-אופן על בקבוקי בירה במהלך כנס חד אופן הארצי. לרוכב, לוץ אישהולץ מגרמניה, ולבקבוקים שלום.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג