יום רביעי, 16 בפברואר 2011

על הדשא 17 לפברואר


17.2.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

חוגגים 100. צילום: דוד עינב
תמונה
בשבוע שעבר חגגו בקיבוץ בית אלפא יום הולדת 100 ליהושע בן דוד. בן דוד, שעד לפני ארבע שנים חי בזוגיות ארוכת שנים, הינו האיש הזקן ביותר בקיבוץ. שתי בנותיו, שמונת נכדיו ונכדותיו ועשרים ניניו ונינותיו באו לשמוח איתו ביום ההולדת.
קרקס במכללה
זרוק כדור ותהיה לי בריא
מכללת אורנים/בית השיטה

כשגלי נצר, 44, מטפל בתנועה ומומחה בג'אגלינג, החליט עם אשתו שעוברים לגור בהרחבה בקיבוץ שבו היא גדלה, בית השיטה, הוא התחיל לחפש מקומות עבודה באזור. במסגרת החיפושים שמע על המרכז לתלמידים מחוננים במכללת אורנים, ועל כך שבאורנים פתחו את הדלת גם ללימודים לא שגרתיים, כמו לימודי קרקס. נצר, שבמקצועו הוא מטפל בתנועה, ומתמחה בטיפול בילדים ובבני נוער - שלהם בעיות רגשיות, נפשיות והתנהגותיות, קשיי קשב וקשיי למידה - הציע את כישורי הלהטוטנות למרכז, והפך למורה האהוד שמלמד את המחוננים את רזי אומנות הקרקס. נצר מספר, כי הילדים המחוננים מרוויחים הרבה מהמפגש עם עולם הקרקס: "הילדים המחוננים צריכים להתמודד פתאום עם למידה פחות מובנת מאליה, שלא באה להם בקלות כמו למידות אחרות. חלק מהעבודה איתם קשורה לאתגר הרגשי הטמון בלמידה שכזו. אני רואה איך הילדים המחוננים מרוויחים הרבה הנאה, מחד, והתמודדות עם אתגרים תנועתיים-גופניים, שאינם תמיד הצד החזק שלהם, מאידך.

נצר עצמו, הגיע לתחום הג'אגלינג ושאר להטוטים רק בגיל 30, כשפגש חבר שמשחק בשלושה כדורים. "התלהבתי. גרתי אז בתל אביב, קפצתי לרחוב שינקין ורכשתי לעצמי כדורי ג'אגלינג מקצועיים וספר עב כרס ללימוד בחנות ג'אגלינג היחידה שהייתה קיימת אז בארץ. בדיוק אז תכננתי לצאת לטיול ארוך במזרח, ארזתי את הכדורים, ושם היה לי הרבה זמן להתאמן ולהתמחות בתחום". הוא לא עצר בכדורים, אלא המשיך להתפתח ולהתמחות באבזרים נוספים מעולם הקרקס - כמו מקלות, סרטים, צלחות סיניות מוטות ואלות. כשחזר לארץ המשיך לעסוק בג'אגלינג כתחביב, התחבר לקהילת הלהטוטנים הפועלת בארץ, ובמקביל התחיל להעביר חוגי להטוטנות לילדים. אם מאוד רוצים, אפשר למצוא בסיפור האישי שלו סוג של מהפך, שאולי אפילו מתחבר לחבר'ה המחוננים שהוא מלמד כיום. את התואר הראשון, שהשלים לפני הנסיעה הגדולה לחו"ל, עשה בכלל במינהל עסקים. " כשחזרתי לארץ, עברתי מהפך. אפשר לומר שעברתי את משבר גיל הארבעים בגיל שלושים. החלטתי לשנות כיוון, השלמתי לימודים בתחום מדעי החברה וההתנהגות ובתנועה ונרשמתי ללימודי טיפול בתנועה".

כמובן, הג'אגלינג השתלב באופן טבעי בלימודים, את עבודת המאסטר עשה בנושא "שימוש בג'אגלינג במסגרת טיפול קבוצתי בתנועה במתבגרים עם קשיים רגשיים", והיום גם בחדר הטיפולים בקיבוץ, ב"התחנה" - מרכז טיפולי של המועצה האזורית עמק הירדן ובמסגרות של חינוך מיוחד במשרד החינוך, הוא לא מהסס לשלב את הג'אגלינג תוך כדי הטיפול, ובעזרת זה לחזק במטופליו הצעירים את הדימוי העצמי. אולי עדיף לזרוק כדורים מאשר לבלוע אותם.

פסטיבל דרום
סופי שבוע מהאגדות
מועצה אזורית אשכול

פסטיבל דרום אדום, שנפתח בסוף השבוע האחרון ברחבי חבל הבשור ויימשך במהלך שלושת סופי השבוע הקרובים, קיבל את פני משתתפיו בכלניות ראשונות, מה שהבהיר לבאים, כי הצבע האדום הפעם נובע מיופיו של הטבע ולא מכיעורו של העימות הביטחוני.

אבל לא רק הכלניות התכוננו לקראת הבאים; המשתתפים, שהגיעו לחגוג ברחבי חבל אשכול, התמוגגו לגלות כי ביניהם מהלכות דמויות שונות מהאגדות, שהנעימו את זמן לילדים הנפעמים ולהוריהם המנוחמים לא פחות, במהלך הפסטיבל; כיפה אדומה, רובין הוד, שלגיה ושבעת הגמדים, פיטר פן ואפילו אברהם אבינו מחדשים ימיהם כקדם וממתינים למשתתפים, כשבאמתחתו של כל אחד פעילות המחברת את המבקרים לאתרים השונים בחבל הבשור.

תוכנית עבת כרס תוכננה לטובת הפסטיבל, ובה ניתן לעיין באתר-http://www.habsor.co.il/menu/tcnia_ldrom_adom_2011.pdf

הגשם המבורך העיב על חלק מהתוכניות, אך המארגנים יודעים לספר לנו כי רוב התוכניות לא ייפגעו בעקבות גשמים.

גם תלמידים יכולים לחפור
ברקאי

ילדי כיתות א'-ו' מבית החינוך 'אננדה', הממוקם בקיבוץ ברקאי, הוכיחו בשבוע שעבר שגם תלמידים יכולים לחפור. הם יצאו בלוויית מדריכה מטעם רשות העתיקות ליום חפירות ארכיאולוגיות ביערות הסובבים את היישוב חריש. לאחר הסברים ראשוניים, יצאו הילדים לחפירות. בחפירות נתגלו ממצאים ראשוניים רבים - טראסות, מתקנים חקלאיים עתיקים, בור מים מהתקופה הרומית, גתות עתיקות, מטבעות מהתקופה הערבית ואפילו שרידים של אתרים לייצור כלים מאבני צור מהתקופה הפרה-היסטורית.

נטלי, מורה בבית הספר ותושבת חריש: "רצינו לעלות לחריש ולסייע בחפירות, כי זוהי הזדמנות נפלאה להפגיש את הילדים מהאזור עם ערכי טבע, נוף והיסטוריה רבת שנים של האזור הזה. נמצאו פה ממצאים מלפני אלפי שנים, תרבויות עתיקות, ממש נכס היסטורי. אנחנו רוצים שתושבי האזור יהיו ערים לממצאים האלה ויפעלו כדי לשמר אותם; חשוב לנו לפתח אצל הילדים מודעות סביבתית וליצור קשר וזיקה לטבע ולאזור שבו הם גדלים, וזוהי הזדמנות נפלאה לשתף אותם בחפירה ארכיאולוגית".

מרשות העתיקות נמסר, כי בשטח מתבצעת חפירת בדיקה שמגמתה איתור ותיחום העתיקות. עם תום הבדיקה יעלה בידי הרשות להמציא ליזם את עמדתה, את התייחסותה ואת הנחיותיה.

הפגנה. צילום: יואל מרשק
מפגינים לא רק בפייסבוק

חברי תנועות הנוער, פעילי ארגונים חברתיים, נהגי המוניות והמשאיות וכמה סטודנטים אמיצים נוספו אל המוחים נגד העליות במחירי הדלק. שמונים מהם יצאו להפגין בזמן ישיבת שרי ישראל, בעידודו של אגף המשימות, בטענה כי "ביבי מחלק את העם לעשירים ולעניים".
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג