יום רביעי, 16 במאי 2012

על הדשא 17 למאי 2012



17.5.2012

ארכיון עיתונות  


על הדשא
רוני מ. האס

צילום: ליאור חרש

סיפורי סבתא


אפרת עשירי ומרקו קפלי, תובל, מנהלים בשנים האחרונות את בית הספר "שילובים בגליל" לתיאטרון פלייבק (תיאטרון אימפרוביזציה קהילתי-חברתי). כחלק מההכשרה מגיעים התלמידים בהתנדבות, למופעים בקהילות שונות בגליל. ביום שישי האחרון התייצבו שחקני שנה ב', בבית טורקיז, מועדון גיל הזהב בעמיעד, והמחיזו באימפרוביזציה את הסיפורים שהביא הקהל. אומרים שהפסדנו שלא באנו.

צילום: ינאי שפרון

זורם טבעי
כפר גלעדי

צפריר שפרון, (53) כפר גלעדי, חובש מספר כובעים. אחד מהם הוא הכובע של החינוך הביתי. הוא אב ל-7 ילדים, שגודלו בשיטת החינוך הביתי וסוג של "גורו" בתחום. שפרון מחובר לטבע בדרכים נוספות - אחרי שהתמחה במגזר העסקי בתחום הביטוחי, נחשף לפני כעשרים שנה לתורתו של ד"ר באך (פרחי באך), ולאחר שחקר בעצמו את הנושא ולמד על בשרו שהכלי החומרי של תמציות צמחים אכן יכול לעשות שינוי בנפש וברוח האדם, התמסר לפיתוחים עצמאיים בתחום. ב-15 השנים האחרונות הוא חקר את נושא השפעת חומרים שונים על איכותם של המים אותם אנו שותים, מחקר שהוביל לפיתוח התקן שנועד בהתחלה לשימוש ביתי ולחברים, ולאחרונה יצא להפצה מסחרית. ההתקן ששמו- אקוואליזר (aqualizer), משביח את המים הזורמים בצינור, שמאבדים במהלך מסעם עד לברז הביתי הרבה מאד מחיוניותם. ההשבחה נעשית באמצעות העשרה אנרגטית המשלבת תהודות של אנרגיית החיים, מקורות מים טהורים בארץ ובחו"ל וצמחים מטהרי מים כמו הקנה והבמבוק.
נזרום איתו? http://aquanity.co.il/


על כרובים ומלאכים
חצרים

בחלקת הכרוב הסמוכה לגדר ההיקפית בתוך קיבוץ חצרים, ערכה מחלקת הפיתוח של נטפים מחקר השקיה. המחקר הסתיים בהצלחה ועובדי נטפים מצאו עצמם עם חלקה פורייה ובה כ-14,000 ראשי כרוב גדולים מוכנים למאכל. מאחר ובנטפים אוהבים לחשוב חברתית, החליטו לתעל את הרווח המשני הזה לכדי תרומה, ובתחילת השבוע שעבר, יצאו לעת בוקר, עובדות ועובדי נטפים לחלקת השדה לקטוף את הכרוב. הם צירפו לשורותיהם נערות ונערים העובדים באתר נטפים במסגרת התוכנית "הזנק לתעשייה", ולקינוח שיתפו בקטיף את ילדות וילדי גן חצב, גן רקפת, גנון כלנית והפעוטון שהגיעו לשדה, לקחו חלק במבצע ושמעו אודות חשיבות העזרה לזולת מהגננות והמטפלות. לסיום פנו לעמותת "לקט ישראל" ובעזרתם הפיצו את הכרובים המיטיבים לטובת ביטחונם התזונתי של נזקקים בכל האזור. פשוט מלאכים.

ילדי בית זרע בזמן הפינוי במלחמת השחרור. 1048

התפנו לשחזר
בית זרע

דבורה גל (63), בית זרע, עוד לא הייתה בקיבוץ כשכל ילדי עמק הירדן פונו בשל הפגזות הסורים. אבל היא זוכרת לאורך כל ילדותה את הדיבורים על הפינוי, התמונות, בייחוד זו המיתולוגית של ילדי הקיבוץ על מדרגות ביה"ס הריאלי הישן, המוסד שאימץ את ילדי בית זרע למשך 3 חודשים, בזמן ששהו בחיפה.
לאחרונה שוחחה גל על הפינוי עם כמה חברות בקיבוץ ופתאום הבינה שבעצם היא ורבים אחרים לא באמת יודעים איזו דרך עשו ילדי בית זרע בכדי להגיע לחיפה. "מעולם לא חשבתי על כך, שלמעשה צומת צמח הייתה חסומה ובכלל היו צריכים למצוא דרך חלופית, על כך שילדים הופרדו מאימותיהם בחלק מהמקרים, על כך שהתינוקות הושארו מאחור, בכנרת, כשחיכו לשעת כושר בטוחה מספיק להסיע אותם לחיפה, על אמותיהם שהמתינו להם בקוצר רוח ולפתע הם לא הגיעו - בלי שום הסבר או מידע היכן הם".
כך החל למעשה להירקם הרעיון של שיחזור מסע הפינוי, כשביום שישי האחרון יצאו לדרך כ-80 חברי וחברות בית זרע להיזכר ברגעים ההם. שיאו של השחזור היה טקס שקיימו בשיתוף ביה"ס הריאלי, שמשתתפיו היו מאד נרגשים לשמוע על החלק של ביה"ס בפינוי ילדי עמק הירדן. גל: "חשוב לי שאנשים ידעו ויזכרו את התקופה ההרואית הזו, כשאנשים פתחו את הלב, הושיטו יד בלב רחב, החיפאים התנדבו להדריך את הילדים, הביאו להם בגדים, סייעו בהרבה דרכים. העובדה שהם עצמם חיו בצמצום ובקשיים משלהם לא פגמה ביכולת הנתינה". השחזור המוצלח עשה לו כנפיים ועכשיו כבר מבקשים עוד אחד, הפעם לדור הצעיר. עם הצלחה לא מתווכחים.


מחפשים כוכבי אמת -

לסדרה דוקומנטרית חדשה של יס דוקו הבוחנת את התופעה של מסעות הורים לחו"ל אל ילדיהם שיצאו אחרי השירות הצבאי ל"טיול הגדול", מחפשים צעירים שיוצאים לטיול או כבר מטיילים וחושבים להזמין את אחד ההורים שלהם או את שניהם להצטרף אליהם לחלק מהמסע או הורים שחושבים לנסוע לפגוש את הילדים שלהם בחו"ל ומוכנים לתיעוד הטיול המשותף. אנא צרו קשר - רינה שתיל, 052-4686988, rinashatil@012.net.il


להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג