יום רביעי, 9 בפברואר 2011

הזמן הירוק (שם חדש של הדף הירוק)


 
על הדשא
רוני מ. האס

צילום דודני שוורץ
אספן בעל ידי זהב
מגן

בקיבוץ מגן מספרים על פיקו אגמי, 57, אספן נוסטלגי, שהוא נשמה טובה, כזה שכל קיבוץ מייחל לו - נאמן תרבות, בעל ידי זהב, מנהל האחזקה והחשמלאי של הקיבוץ, שמסייע בכל אירוע, בכל חג. בנוסף, מספרים, מדובר באדם בעל נפש אמנותית ויצר אספנות נוסטלגי בלתי נלאה, שהפך במהלך השנים בעל אוסף פריטים היסטוריים ארץ ישראלים בסדר גודל מכובד ביותר.

איך התחיל תחביב האספנות שלך?
"אבא שלי עבד בנמל יפו, וכילד נהגתי להסתובב ביפו העתיקה, הסתובבתי עם אבא הרבה בשוק הפשפשים, ככה גיליתי את האהבה לענתיקות".

האהבה הזו המשיכה גם בבגרותו; כחניך השומר הצעיר בחולון, הצטרף לגרעין נח"ל במגן, שם הכיר את אשתו ואם ילדיו, ענת, והקים את ביתו. מאז, במשך כל השנים המשיך לבקר מדי כמה שבועות בשוק הפשפשים ביפו, כשעיניו תרות אחר חפצים הקשורים לילדות שלו.

איך אתה מתכנן את הביקורים הללו?
כשאני מגיע לשוק, אני לא בא עם תוכנית מראש, פתאום אני מגלה רדיו ישן, פרימוס. מה שמעורר בי את הגעגועים, אני לוקח".

האישה שאיתו אישרה לו לייעד את המרפסת לעניין, ובה אחסן במהלך השנים את כל האוצרות שאסף, חלקם אף בחו"ל - עשרות מכשירי רדיו ישנים, פרקולטורים של שנות ה-40, מטחנות קפה, מכונות תפירה ישנות, שעוני קפיץ, פרימוסים למיניהם, פתיליות, מכונות לטחינת בשר, סמוברים, מכשירי טלפון של פעם, מגהץ גחלים, משקלים, סיפולוקסים ועוד מיני עתיקות.

"את קרביו של אחד ממכשירי הרדיו הישנים שמצאתי תיקנתי והתקנתי בתוך אקווריום זכוכית, כך שניתן לראות אותו בשעת פעולה, כולל "העין הירוקה" - הוא אפילו קולט גלי צה"ל", הוא מספר בגאווה כבושה.

כל שנה, בשבועות, הוא מציג תערוכה בגלריה המקומית. בתערוכה האחרונה הציג סנדלרייה של פעם. אוצרת הגלריה, מריאנה שלייפר, מספרת כי הצליח להחיות את הסנדלרייה עד לקופסאות הדבק והפריטים הכי קטנים.

בשנים האחרונות החל לפסל חיות מסכו"ם ישן שאסף: "לפני חמש שנים מישהי חזרה מאנגליה עם מובייל ממזלגות ישנים, שמצאה בשוק באנגליה. התלהבתי מהצליל המתכתי שהפיק המובייל, שאפילו נחשב חיוני מבחינת תורת הפנג שואי. יצרתי מובייל אחד, כשתוך כדי העבודה ראיתי שאני יכול ליצור כל מיני חיות מהסכו"ם הזה, בהתחלה כופפתי מזלג לצורת ברבור, ולאט לאט גיליתי איך ליצור ינשוף, חתול, עקרב ועוד מיני חיות".

כך הוא יוצר פסלונים קטנים, רובם ארוזים בקרטונים בבית, חלקם מוצגים לראווה. האיש הצנוע הזה לא ידע לספר לנו את מה שרכז התרבות של הקיבוץ גילה לנו: ידי הזהב של אגמי תרמו לקיבוץ שני אתרי בילוי, שאפילו קרויים על שמו - "פיקולנד" - מגרש משחקים שבנה במקור לילדיו הפרטיים, וכשהללו בגרו העביר אותם לטובת ילדי הקיבוץ; "פיקודאנס" - הפאב של הקיבוץ שאגמי נמנה עם מייסדיו. גאווה מקומית.

נטפים בחצר
שדה עולה
נטפים חצרים/ מרכז קליטה באר שבע

ביוזמת עמותת "שבועת האדמה", ובשיתוף מחלקת השיחול של נטפים אתר חצרים, הקימה הקהילה האתיופית בשכונה ג' בבאר שבע שדה צבעוני, פורח ומשגשג, והפכה את השטח המוזנח והמזוהם, מאחורי מרכז הקליטה המקומי, ממפגע סביבתי לאתר לפעילות חקלאית וחברתית.

יוזמי הפעילות מדווחים כי המיזם נחל הצלחה מבחינות רבות - הוא משמש כמרכז לפעילות חקלאית וחברתית שמנביטה ירקות מסוגים שונים, מהווה מוקד לפעילות המשלבת את עולי אתיופיה הוותיקים והחדשים עם תושבים מקומיים מהשכונה ומהעיר, תורם להעלאת המודעות לבעיות הסביבה ברמה המקומית והאזורית, תוך הצגת מודל חלופי בר-קיימא, ומעבר לכל אלה הוא משמש כריאה ירוקה בלב העיר, המספקת ירקות ופרחים לתושבים, וכמובן תורם לקליטת העלייה על ידי העצמת העולים, אשר ברובם הגיעו מאזורים חקלאיים באתיופיה בעלי מורשת חקלאית, ומצליח לסייע להם להתגבר על משבר ההגירה, מעצם לקיחת האחריות על השדה ויצירת גאווה בשכונה ובסביבה.

התנדבות בית ירח
מסכמים בנתינה
תיכון בית ירח/ עמק הירדן

מועצת שכבת י' בתיכון בית ירח, עמק הירדן, בחרה לסכם את סמסטר א' ביום התנדבות לקהילה ולסביבה. הדבר היה לפני כחודש. השכבה התחלקה לשש קבוצות, וכל קבוצה בחרה משימת התנדבות אחרת. שתי קבוצות החליטו לחגוג את ט"ו בשבט לוותיקי עמק הירדן: קבוצה אחת פעלה במחלקה השיקומית בבית חולחים פורייה, הם ערכו שירה בציבור וחילקו עציצים לאנשי המחלקה. הקבוצה השנייה ניקתה את חלונות מרכז היום של עמותת המייסדים, ועזרה בהפעלת הזקנים. קבוצה נוספת הדרימה לבית שאן, שם פעלו התלמידים בבית ספר לחינוך מיוחד, גולני. קבוצה רביעית עבדה במטעי קיבוץ דגניה, והתלמידים קטפו לקט אשכוליות. קבוצה חמישית עבדה במטעי שער הגולן, שם קטפו התלמידים אבוקדו. הקבוצה האחרונה סייעה לניקוי שביל סובב כנרת. התלמידים ומחנכיהם מדווחים על סיפוק רב, וברחבי המועצה ידעו לדווח על הרבה לקוחות מרוצים.

הקיבוצניק הנרגן (מתוך עלון של אחד השיתופיים)
ממחסן הבגדים

בשם 40 חברים שהחולצה/סוודר שלהם נהרסו ללא תקנה - אני רוצה להודות לכל מי שקשה לו כל כך להקדיש דקה מזמנו ולהוציא מכיסיו עטים ושאר מרעין בישין, לפני זריקה לכביסה.

אולי בפעם הבאה תהייה/תהיי מודע/ת לנזק הרב שנגרם לכל כך הרבה אנשים כתוצאה מחוסר תשומת לב (שלא לומר זלזול).
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547
 

עורך הבלוג