יום חמישי, 4 באוגוסט 2011

על הדשא - צדק חברתי


4.8.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  

על הדשא - צדק חברתי

רוני מ. האס

עמק הירדן
רוק חברתי

להקת ה"סלינקיז", המורכבת מבוגרי י"ב מיישובי עמק הירדן, פתחה את עצרת המחאה שנערכה בשבת האחרונה בחיפה, ובה השתתפו עוד עשרות מחבריהם שהגיעו לעיר האדומה לציון תמיכתם במאבק הציבורי. ה"סלינקיז" הם חלק מקבוצת יוצרים רוק חברתי, קבוצה המורכבת מנגנים ומזמרים אשר פועלים בהנחיה משותפת במהלך השנה כחלק מפעילות הנוער בעמק הירדן.

מבצע עץ. צילום: אדי ישראל

מבצע עץ זית עד הבית

בית ניר

התפרסם לראשונה ב"מעריב" על ידי יובל גורן ורונן דמארי

עמית חיימוביץ', בית ניר, התקשה להשלים עם החלטת קיבוצו לעקור 3,000 עצי זית בגלל מחסור במים. במשך שנים נודעו שמן הזית המופק בקיבוץ בית ניר בדרום ובית הבד הממוקם בו כבעלי מוניטין בענף שמן הזית בישראל. אולם בשנה האחרונה כמויות הגשם היו מועטות באזור הקיבוץ, ועובדה זו לצד עלויות המים הגבוהות והגבלת המכסות, הביאו את מנהלי המטע להחלטה כואבת - ויתור על 3,000 עצי זית, מתוך 15 אלף העצים במטע, והפסקת השקייתם והטיפול בהם. "בלית ברירה הקיבוץ החליט להוריד את העצים האלה ולמכור אותם להסקה, אבל כשראיתי איך כורתים ומנסרים את העצים היפהפיים והאציליים האלה... ממש כאב הלב", סיפר חיימוביץ'. הוא פנה למרכז המשק בקיבוץ, וביקש ממנו לקנות את 3,000 העצים שיועדו להימכר להסקה ולנסות למכור אותם במחירים סמליים לאזרחים ברחבי הארץ. בקיבוץ הסכימו מיד לרעיון, וחיימוביץ' יחד עם שותפו, גנן במקצועו, החלו בניסיונות לשווק את העצים לכל דורש.
"מישהו ששמע על זה שלח איזה מייל קבוצתי, וככה התחילה השמועה על המבצע להצלת העצים לרוץ. התחלנו להעתיק את העצים מהמטע לחצרות הבתים של אנשים שיצרו איתנו קשר, ואנחנו גם מסייעים להם בשתילה. לא מזמן שלחנו 120 עצים למושבים ליד אילת, ולפני חודש הובלנו שישה עצים לתושב מטולה שגילה עניין. גם מועצות מקומיות לקחו כמה עצים", מדווח חיימוביץ'. מחצית מהעצים כבר זכו בבית חדש במחיר סמלי. "המלחמה שלנו היא נגד הזמן ומזג האוויר שפועל נגדם". להצלת עץ זית במחיר כזית: 0507232980.

הרופא שלנו חברה'מן
רביבים/טללים/משאבי שדה

בדרך צפונה למילואים, עבר בתחילת השבוע, ד"ר אסי סיקורל, 39, רופא משפחה מרביבים, דרך ירושלים, על מנת להצטרף להפגנת הסתדרות הרופאים בגן הורדים. "בזכות המילואים הצלחתי להגיע להפגנה", הוא צוחק. שכן, כרופא החי בקיבוץ רביבים, עובד בשלוש מרפאות קיבוציות, בנוסף לייעוץ טלפוני לאחיות 24 שעות ביממה, ד"ר סיקורל מלמד בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, מטפל בהתנדבות בחסרי מעמד בפזורה הבדואית באזור הנגב ובזמן הפנוי שאין לו אף חולק דעותיו בבלוג שלו באתר "רשימות" ובאתר קופ"ח כללית, אין לו הרבה הזדמנויות לקפוץ לירושלים להפגין.
"אין מספיק תמריץ לרופאים להגיע לפריפריה, שירותי בריאות כללית היא הארגון היחידי שמשרת באמת את הפריפריה הדרומית ויש לו נוכחות בנקודות הכי נידחות. בכללית מתאמצים לתקן את הפערים אבל בלי תיקון יסודי לא יחול שינוי אמיתי". הוא מספר כי כשמשווים השקעה כספית למטופל על פי בסיס אזורי, המטופל הדרומי מופלה לרעה. "פרופ' דב צ'רניחובסקי מאוניברסיטת בן גוריון, עשה את החישוב שלו היו משווים עלויות, היו מקבלים בנגב עוד 2.2 מליארד לשנה לצרכי רפואה".
ויש לו מסר לאומה- "כל אחד צריך לקום בבקר ולהגיד איפה אני יכול לעשות את העולם טוב יותר. בעידן שבו רב העולם רעב ואנחנו חיים בקודקוד של הפירמידה, זה בא עם מחוייבות לחשוב איך אנחנו יכולים לתת ולשנות. בהזדמנות זו אני מאחל גם לתנועה הקיבוצית שתדע להתחבר לצד המואר של המאבק החברתי".

חברים לדרך
חברים לדרך
אוסלו/ משמר העמק/ גבעת חביבה

לידיה אייזנברג, 65, חברת משמר העמק, עיתונאית ומדריכה בגבעת חביבה, לא שכחה את ידידה, סוון סווי ((Svein Sevje, בעברו מתנדב במשמר העמק, היום שגריר נורבגיה בישראל, בשעתו הקשה בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית על חפים מפשע בנורבגיה, לפני שבועיים, שבה נרצחו 91 חפים מפשע, רובם בני נוער. היא שיגרה לשגרירות מכתב תנחומים בשם גבעת חביבה, ובו ציינה: "גבעת חביבה שולחת את תנחומיה לעם הנורבגי ולממשלתו, בעקבות ההתקפות המחרידות באוסלו ובאוטויה. כמו מיליוני אנשים ברחבי העולם, גם אנחנו בהלם עמוק, אבלים על החיים שאבדו בהתקפות חסרות הטעם כלפי אנשים חפים מפשע שהיו בדרך לעבודת יומם או במחנה קיץ לנוער. רבים בישראל מעלים במחשבותיהם ובתפילותיהם את העם הנורבגי. אנחנו מכבדים ומעריכים את החלק שלקחה נורבגיה במהלך השנים במאמץ להפסיק שפיכות דמים כזו באזורנו, ומבקשים לשלוח את תקוותינו ואת משאלותינו לעתיד של שלום לעם במדינה שלך". השגריר ואנשיו, שהמחווה נגעה ללבם, העבירו את המסר הישראלי לקולגות בנורבגיה, בתקווה שבשני הצדדים יידעו ימים טובים יותר.

אהרון ולנסי
כוכב אמת

גם בגליל העליון מקשיבים לזעקת העם. ראש המועצה האזורית גליל עליון, אהרון ולנסי, לא המתין הרבה ושלח מסר לכל הקברניטים של 29 קיבוצי הגליל העליון, בבקשה שיתגייסו למאבק הציבורי המתרחב וישמרו על רמת מחירים סבירה, שתאפשר לסטודנטים הרבים, השוכרים חדרים צנועים בקיבוצים, לקיים עצמם בכבוד.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג