מוזיקה של המאה העשרים
לאחר הצבא עברה לחיות ביישוב בצפון הארץ, והקימה משפחה. פרג עסקה בעיקר בהוראת חליל, והופיעה מעט בעצמה ובהרכבים קאמריים שונים, בייחוד באזור הצפון. לפני ארבע שנים חל משבר במשפחתה, הקשר בין השניים התפרק, ופרג עברה עם שני ילדיה להתגורר בראש פינה. "עברתי תקופה מאוד קשה, הרגשתי שאני חייבת לחזור לעשות דברים שאני אוהבת, שעושים לי טוב, ועלה בי הרצון לחזור לנגן בצורה מקצועית, אבל גיליתי שזה לא כל כך פשוט. בעקבות זאת, החלטתי להוציא דיסק יחד עם סווטלנה פחטר הפסנתרנית, שאיתה עבדתי והופעתי בשנים האחרונות, אף היא מלמדת במרכז קלור. מרגע שהרעיון הזה עלה, הוא נראה לי יותר ויותר נכון, ויחד גיבשנו את הבחירה שלנו - מוזיקה של המאה העשרים".
זאת מוזיקה קשה יותר לקליטה ממוזיקה קלאסית.
"כן, ומאחר שמדובר ביצירות מודרניסטיות, לא קומוניקטיביות, השתדלנו לבחור בכל זאת ביצירות הליריות שבתחום הזה, כאלה שאפשר להתחבר אליהן. אני הפכתי למפיקה של הדיסק. ההפקה והביצוע לקחו כחצי שנה, תקופה מאוד לחוצה שכללה נגינה מאומצת וחזרות מרובות. סיימנו להקליט בספטמבר 2007".
מתי התחלת להרגיש את תסמיני המחלה?
"במהלך תהליך העריכה של הדיסק, הופיע לי מעל השפה פצע מסוג הרפס. זו הייתה תופעה שהכרתי, אבל שמתי לב שהפעם זה מפריע לי לנגן. בתוך שבועיים מהופעת הפצע המצב התדרדר במהירות, ובכל פעם שהנחתי את שפתיי על החליל, השפה העליונה הייתה מתעוותת באופן כזה שנוצר רווח. לא יכולתי לשלוט בכך, וזה לא אפשר לי לנשוף לתוך החליל. הדבר המוזר הוא, שמלבד העניין הזה לא היו שום תופעות אחרות".
עווית נושפים
מה עשית?
"פניתי לרופאים מכל מיני התחומים. רופאת עור, שבדקה את פצע ההרפס ועד כמה הוא קשור לתופעה; רופא פה ולסת ואפילו לנוירולוגים. במהלך הבדיקות העלו את ההשערה, שלפצע ההרפס יש קשר, ואולי הוא הסב נזק עצבי-תחושתי לשפתיים. ערכו לי בדיקות שונות, כולל הדמיה של המוח (MRI), אך לא מצאו כלום. הנוירולוג האחרון שאצלו ביקרתי לא הצליח לאבחן במה מדובר, ורק יום למחרת הוא התקשר וסיפר לי שבדק בספרות המקצועית, ומצא שיש תופעה נדירה בשם Embouchure Dystonya, 'עווית נושפים', פגיעה בעצבים ובשרירים הקשורים לפעולת הנשיפה. "מסתבר, שיש לתופעה זו מקבילות בתחומים נוספים: בעולם הכתיבה - 'עווית סופרים', עולם הספורט עווית בקרב שחקני גולף או טניס, ובעולם המוזיקה עווית בקרב נגני כלי מיתר ופסנתר, בעיקר. מדובר בתופעה, שהרפואה עדיין לא מצאה לה הסבר, שלא לדבר על מרפא; תופעה שהמכנה המשותף שלה הוא פעולות חוזרות ונשנות, שאנשים עושים תוך מאמץ גדול לאורך שנים רבות, וכרוכות בפעילות מורכבת של הגוף. בשלב מסוים חל אצלם שיבוש, בדומה לחדירת וירוס למחשב, והם לא מסוגלים לחזור שוב על התנועה המאוד ספציפית, שנדרשת לביצוע הפעולה המסוימת, שביצעו בהצלחה לאורך זמן רב".
מה תעשי עכשיו?
"אני לא אומרת נואש. אני נמצאת בבדיקות וטיפולים מסוגים שונים, בעיקר הוליסטיים. כרגע עומד על הפרק פתרון מתחום הרפואה הקונבנציונלית - הזרקת בוטוקס אל השריר המתעוות. זה חומר הידוע כמרפה ומחליש שרירים, והכוונה היא שעל ידי התערבות זו יוחלש אותו שריר סרבן, כך שלא יוכל להתעוות בשעת הנגינה. כל מחשבה על מה שקרה עושה אותי יותר עצובה. אני לא יכולה לחשוב על כך שלא אמצא פתרון לבעיה. אני לא רואה את עצמי לא מנגנת". בינתיים, מתוך הצורך למלא את הריק שנפער בה מאז שאינה יכולה לנגן, החליטה פרג לחזור לשיר. במקביל, היא ממשיכה ללמד במרכז קלור. פרג היא מורה לחליל מזה שנים, מנחה הרכבים ומלמדת את תורת המוזיקה. אך היא עושה זאת כעת בלי יכולת להדגים לתלמידיה. היא מספרת, שמורים רבים מלמדים כך, וכעת, בלית ברירה, גם היא מלמדת באופן כזה.
מול הקלישאה שהמשבר הקשה שתפס אותה יכול להוות הזדמנות חדשה לשינוי כיוון היא מרגישה שבשלב זה היא עדיין לא בשלה לכך ואינה מסוגלת לאמץ גישה כזאת. השוק הוא קשה ועצוב. "אולי בעוד ארבעים שנה, במבט לאחור, אוכל להבין יותר את מה שקורה היום", היא מחייכת בכאב. כשנפרדנו עם סיום השיחה, הגיעה תלמידה לשיעור חליל. פרג ממשיכה לנהל את שגרת יומה, וספק אם תלמידיה יודעים על הדרמה המתחוללת מאחורי הקלעים של מורתם.