יום שישי, 26 באפריל 2013

על הדשא 25 לאפריל 2013


25.4.2013
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  


על הדשא
רוני מ. האס

שרה אורן

100 שירים לסבתא שרה
אילון

שרה אורן, אילון, חוגגת יום הולדת 100. היא נולדה לפני 100 שנה באוסטרינה, פולין. בגיל 13 הצטרפה לקן השומר הצעיר בעיירה ובגיל 25, לאחר שעברה הכשרה, עלתה לישראל היישר לתקופת חומה ומגדל. אחרי יומיים בקיבוץ עברון, עברה עם חבריה לח'ירבת צמח - שהפך בהמשך לקיבוץ אילון, ומאז ועד היום היא שם. מספרת נכדתה הבכורה, איריס אורן, 48, מאילת השחר: "סבתא עבדה שנים רבות כתופרת, בזמנה הפנוי עדיין משחקת רמי ודומינו ופותרת תשבצים וחידונים. יש לה שלושה בנים, שישה נכדים ונכדות ועשרה נינים ונינות, שהיא אף פעם לא שוכחת לברך בימי ההולדת. עד לא מזמן גם היינו זוכים בעוגת השוקולד שהייתה אופה לכל אחד מאיתנו ליום הולדתו".

ואיך היא מתכננת לחגוג את כניסתה לעשור האחד-עשר בחייה?
"האמת שמי שמתכנן הם שלושת בניה - יצחק (איציק), חגי ויהודה, שמטפלים בה באהבה כל השנה, וכל השאר נותנים יד. יהיה מפגש גדול, בשביל סבתא זו תמיד שמחה לפגוש אותנו, לא חשוב מה הסיבה, והפעם יש סיבה גדולה למסיבה". ההתכנסות תתקיים באילון, וייקחו בה חלק המשפחה המורחבת, חברים, בעיקר של דור הבנים, וצוות "בית דור", בית הקשישים באילון, שם מתגוררת כלת השמחה. ישירו שם שירים, יצפו בסרטון על תקופת החיים המכובדת של סבתא, יברכו ויתברכו ויאחלו בריאות ושמחה לכול. שיהיה הרבה מזל טוב.

משפט ציבורי בבי"ס אנה פרנק. צילום דבהלה לניר

דמוקרטים כהלכה
סאסא

השופט העליון בדימוס, אליעזר ריבלין, פרופסור יוסף גרוס ומשפטנים נוספים ממשרדו, העפילו בשבוע שעבר בהתנדבות לקיבוץ סאסא, למפגש החמישי והאחרון השנה, של מיזם חינוכי ייחודי שמתקיים זו שנה חמישית בבית הספר ע"ש אנה פרנק בקיבוץ. השותפים למיזם, תלמידי כיתות י"א, בסיוע המשפטנים ממשרד עו"ד גרוס, חודק, הלוי ושות', ובשותפות המרכז לחינוך הומניסטי בקיבוץ לוחמי הגיטאות, עסקו במהלך השנה בערכי הדמוקרטיה בדרך המשפט, כשהשנה נתנו דגש להתנגשות בין זכויות במשטר דמוקרטי. שיאו של המיזם במשפט ציבורי, שעסק בסוגיית פרסום תמונות בפייסבוק ללא רשות המצולמים. במהלך המשפט הפך אודיטוריום בית הספר להיכל משפט לכל דבר, התלמידים כיהנו כעורכי דין וכעדים, הפגינו בקיאות מרשימה בחומר וזכו לשבחים מכבוד השופט.
מנהל בית הספר יגאל כהן אומר: "החצר הכי גדולה שבה מסתובבים היום התלמידים היא חצר הפייסבוק, והעיסוק בסוגיה זו בדרך של משפט ציבורי הוא בעל השפעה רבה על עיצוב התנהגותם, על הזהירות והאחריות האישית שייקחו על עצמם בעת השימוש בפייסבוק".

מוחמד וסבא צילום בומה ענבר

רפואה (מ)שלימה
צרעה

תמר בנעט, 55, בת קיבוץ צרעה, משתייכת לקבוצת מתנדבים, הפועלים כעשר שנים בסיוע למשפחות של ילדים פלסטינים שמאושפזים בבתי חולים בישראל. "אנחנו קבוצה של כ-15 מתנדבים, הפועלים בסיוע לילדים פלסטינים המאושפזים בבתי חולים בישראל. פעמיים בשבוע אנחנו מגיעים לבקר את הילדים, מביאים להם מתנות קטנות, ולמלווה שלהם המבוגר מצרכים בסיסיים שאולי יעזרו בשהייה הארוכה בבית החולים. בעצם, אנחנו מנסים להוות תחליף למשפחה שלא יכולה לתמוך ולבקר. הרבה מהילדים נמצאים באשפוז לאורך חודשים ארוכים, ואיתם מלווה אחד, לרוב לאו דווקא האם, שצריכה להישאר עם הילדים האחרים בבית. לפעמים זה סבא או דוד, שלא תמיד אמונים על טיפול בילדים קטנים, ואנחנו נכנסים לתמונה ומסייעים". בנעט מספרת, כי הקשר עם רוב הילדים ממשיך גם לאחר שובם לביתם. "למיטב ידיעתי, כיום זו הדרך היחידה ליצור קשרים עם השכנים שמעבר לגדר", היא מסכמת. סיפורו של אחד הילדים, שנמצא יותר משלוש שנים בבית החולים תל השומר, הופיע בשבוע שעבר בכתבה ב"מבט שני" בערוץ 1 (לינק לכתבה-http://www.iba.org.il/media/?recorded=1&starting=1382643 ).
הקבוצה תשמח למתנדבים נוספים, שיצטרפו להתנדבות למען הילדים הפלסטינים, וכמובן תמיד יוכלו להיעזר בתרומות כספיות לטובת רווחתם של הילדים והטיפול רפואי הנדרש לשם כך. לפרטים: תמר 
054-3367275tamar.baneth@gmail.com.

גרעין עודד בגינות בחן צילום דרור זכאי

כוכבי אמת

אגף המשימות עשה את החיבורים, ומחלקת הנוער של המועצה האזורית עמק חפר, המיוצגת על ידי חברי גרעין עודד המקומי, יצאו למבצע שיקום גינות של ותיקי קיבוץ בחן. הגינות והוותיקים זכו לעדנה.

עורך הבלוג