יום רביעי, 28 בדצמבר 2011


29.12.2011


  
על הדשא - אמונה באמנים
רוני מ. האס

שיר הרעות

לילו כהן, 92, משדה נחמיה, ויעל בן דורי (לבית מיכלס), 95, הן חברות ותיקות. הן הכירו זו את זו לפני 65 שנה, כאשר בן דורי הצטרפה לקיבוץ עם עלייתה מהולנד, וכהן, ילידת גרמניה שחיה גם מספר שנים בהולנד, סייעה לה להיקלט. בן דורי לא נשארה בשדה נחמיה, כי אם הקימה בית ומשפחה בפוריה, ואילו כהן הקימה בית וחיה עד היום בשדה נחמיה. במשך כל השנים שומרות השתיים על קשר ומנהלות שיחות ביניהן.

אקורדיון ישמח לבב אנוש

מעגן/ עמק הירדן

עלי קדם, 63, מעגן, הוא איש רב פעלים. מעבר להיותו ב- 20 שנה האחרונות מנהל השיווק של כפר הנופש "מעגן עדן" בקיבוץ מעגן ומעבר להיותו כתב מוכשר בעיתונות מקומית וארצית (כולל בעיתון "הזמן הירוק"), מסתבר כי קדם הוא מוזיקאי השולח ידו מגיל צעיר באקורדיון ובפסנתר. את ההובי הזה הוא הביא לידי ביטוי משך השנים כמלווה המוזיקלי בקיבוצו, בחבורת הזמר המקומית ואף כמלווה בפסנתר של תזמורת הנוער האזורית עמק הירדן ("מוסיקל"). גם בכפר הנופש הוא מנצל את כשרונו המוזיקלי ומשמח את לבבות המתארחים, בערבי שירה בציבור הכוללים לעיתים אף קומזיץ על שפת כנרת ואפילו מוציא קבוצות לטיולי זמר בעקבות רחל או נעמי שמר. אבל לא פחות מכל אלה הוא אוהב להופיע בהתנדבות למען הקהילה וכך קרה שתושבי העמק אשר הזדמנו ערב החנוכה למרפאה האזורית, נקלעו לחגיגת זמר וסופגניות, שכללה את צלילי האקורדיון של קדם ושירתם של עובדי המרפאה וברי מזל אחרים, שלושה ימים מאוחר יותר התנדב לשמח את דיירי וחברי בית הקשיש של עמק הירדן, אשר שמעו את נגינתו במרפאה הסמוכה ובאו לבקש גם. מי שלא ראה שמחה מימיו..
חנות קטנה ומטריפה
מעגן מיכאל

ברוריה הירש, ממעגן מיכאל, שמה לב כי יש הרבה אמניות ואמנים בקיבוצה, אשר יוצרים יצירות לתפארת, אך משום שמדובר ביצירה בשעות הפנאי, לאף אחד מהם אין מקום מתאים להציג בו את עבודותיו בפני הציבור הרחב. כך נולד הרעיון להקמת החנות "מעגן יוצרים". ברוריה התייצבה אצל מזכירות הקיבוץ והציגה את יוזמתה, הנובעת מהאמונה שהאמניות והאמנים המקומיים יוכלו לצאת נשכרים משיתוף פעולה יצירתי. "מעגן יוצרים" משתרעת על פני 40 מ"ר, ובה לוקחים חלק 13 אמניות ואמנים, חברי הקיבוץ, אשר מציגים במשותף את עבודותיהם, במחירים שווים לכל נפש, שכן זאת חשוב לציין, החנות הוקמה שלא למטרות רווח, כי אם לכיסוי עלויות ולרכישת חומרים למימון המשך היצירה. החנות מציגה יצירות מתחומי יצירה מגוונים: טקסטיל, קרמיקה, תכשיטים, תיקים ועוד. היא פתוחה גם לקהל הרחב, אולם משום שהחנות מבוססת על עבודת התנדבות בתורנות של האמנים עצמם, היא פתוחה רק בחלק משעות היום, ולקוחות המבקשים להגיע לביקור מתבקשים ליצור קשר עם ברוריה בטלפון: 052/5258725

חמים על חקלאות
גשר הזיו/ מילואות

לפני כחודשיים נפתחה חממה לימודית בבית הספר התיכון סולם צור, השוכן בקיבוץ גשר הזיו, בסיוע ובתרומה של תשלובת מילואות, כחלק מפעילותה למען הקהילה במרחב הגליל המערבי, פעילות השמה דגש על עידוד למצוינות בחינוך לחקלאות. החממה הלימודית משתלבת בפעילויות הרבות בביה"ס, שהתחייב להפוך לבית ספר ירוק. המרוויחים הראשיים הם תלמידי המגמות הביולוגית ולימודי הסביבה, אשר בשלב המתקדם יותר אף מבצעים בחממה את ניסוייהם לקראת עבודות הגמר שלהם. "היתרון הגדול של עבודת החקר בחממה הוא בכך, שהיא מאפשרת לתלמידים לשאול שאלות, לחפש את התשובות בעזרת הניסוי ולהגיע בעצמם לתשובות", מסביר ד"ר אהוד גוטפלן, מהפקולטה לחקלאות ברחובות, המגיע לבית הספר פעם בשבוע ומנחה את כותבי עבודות הגמר. "אנחנו מסייעים להם בחשיבה המדעית מההתחלה ועד בסוף". לדברי איילה פטלביץ, רכזת החממה, התלמידים נלהבים מאוד משילוב החממה בפעילויות בית ספר, והיא מהווה מוקד להתעניינות רבה גם אצל תלמידים שאינם במגמת החקר. "כיום פועלים בחממה כ-100 תלמידים מהכיתות הגבוהות ממגמות מדעי הסביבה וביולוגיה. בהמשך יחקרו כ-120 תלמידי כיתות ט' את תחום ההזנה בצמחים. התלמידים שלנו מלווים את הצמחים שהם חוקרים באופן רציף, כולל שבתות, חגים וחופשים".

אפללו. כוכב אמת צילום דוד עינב
כוכב אמת

חבר הכנסת, אלי אפללו, מקפיד לשמור על כושר במרכז הולצר השוכן בקיבוץ ניר דוד. מדריכו האישי, אופיר אטל, מבית אלפא, מדווח על נחישות והתמדה מצד התלמיד. הרבה בריאות.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

על הדשא - בין קודש לחול


22.12.2011

על הדשא - בין קודש לחול
רוני מ. האס

צילום: דוד עינב
לא עושים עניין

דווקא בקיבוץ תל יוסף אף אחד לא עושה עניין מסוגיית בית הכנסת. אולי משום שהקימו אותו ההורים המייסדים, שידעו כי היהדות שלהם אינה תלויה בדבר, גם אם בחרו לחיות כיהודים חופשיים, הדבקים בכבוד האדם ובחירותו בארץ ציון ירושלים.
טוהם. צילום: דובר צה"ל
טירון בן 30
גינוסר

גיא טוהם, 30, נולד וגדל בארצות הברית. הוריו, שעזבו את ישראל בשנת 67', נפרדו כשהיה ילד צעיר ולכן עברית הוא לא שמע בבית. בבגרותו למד תקשורת והיסטוריה באוניברסיטת מיאמי, ומצא עבודה בלוס אנג'לס כעורך תוכניות טלוויזיה, בהן שתי תוכניות ריאליטי ידועות -solitary ו- sorreallife. אבל כל הזמן קינן בו הרצון לחזור למקורות, ולימודי ההיסטוריה עשו לו דבר או שניים. הוא שאף לעלות לארץ כדי להתגייס, ושלח לצה"ל מספר בקשות גיוס. עוד לפני שנענה בחיוב כבר החליט לעלות, והגיע לאולפן מעגן מיכאל. לשמחתו, צה"ל אישר את גיוסו על אף גילו המבוגר יחסית, והוא התגייס במרס 2011. הוא התחיל בבסיס מחווה אלון, שבו השלים את לימודי העברית, וקיבל כלים להשתלב בצבא. המפקדות והמפקדים שלו היו צעירים ממנו ביותר מעשר שנים, אבל זה לא הפריע לו: "זה קצת מוזר, גם התרבות, אבל לשמחתי פגשתי אנשים טובים, וזה שהם צעירים לא אומר שאין לי מה ללמוד מהם". בהמשך עבר לפיקוד העורף והשתתף בטירונות של לוחמי חילוץ והצלה בגדוד קדם. כחייל בודד מצא בית בקיבוץ גינוסר. מה התוכניות קדימה? "אני עדיין חולם לעבוד בארץ בטלוויזיה, אבל לא פוסל את האפשרות להישאר לחיות בקיבוץ. החיים פה מצוינים, הכול פתוח".

מתוך ההצגה "האור של אתמול"
מתגייסים למען תום
גולן/ עמק הירדן

כשמוריס אסולין, 57, כפר חרוב, במאי בוגר בית צבי, הקים לפני 12 שנה את סדנת התיאטרון - תנועה ללא מילים "הסוד שבצליל", הוא היה זקוק לכל התמיכה שיש. אנשים שונים נתנו יד ועזרו כשנזקק לכך. זוג אחד שעמד עמו בקשר במהלך השנים היו פרנק ומיכל דונל, ממבוא חמה. "פרנק היה איתנו בקשר רצוף, ועזר לנו רבות בנושא התאורה; גם מיכל אשתו, שעוסקת בתיאטרון בובות, ליוותה אותי משך זמן". אל הסדנה הצטרפו 12 משתתפים ללא רקע מקצועי במשחק או בריקוד, כשאסולין מצליח להעביר אליהם את הידע שרכש במהלך השנים בתחום התנועה ללא מילים. המשתתפים, תושבי הגולן ועמק הירדן, רובם חברי קיבוצים, החלו להעלות הפקות העוסקות בנושאים חברתיים, במסגרתן הקדישו יריעה נרחבת לנושא השואה. לפני שבועות מספר שמעה אחת השחקניות, נאוה שפירא מכפר חרוב, כי תום, בנם של פרנק ושל מיכל דונל, חלה בסרטן והמשפחה נכנסה בשל כך להוצאות כספיות עצומות. שפירא יצרה עמם קשר, ובאישורם העלה התיאטרון הצגה שכל הכנסותיה נותבו לתרומה לבן החולה. שלא במפתיע, עסקה ההצגה - "האור של אתמול" שהתקיימה באשדות יעקב איחוד - במצבי חיים בתקופות שונות, שבהם שולבו הומור ועצב גם יחד. החיים כמשל.

מוש הראל ושאול שבתאי
נעלי בית או הקאמבק של התנכיות
אילת השחר

אבישי שבתאי, 31, בן אילת השחר, הוא קולנוען צעיר, שנשאב בחזרה לנופי ילדותו, על מנת לתעד יוזמה כמעט הזויה של אחיו החורג, מוש, 34, להקים לתחייה את הסנדלרייה שבה עבד שנים רבות שאול, אביו של אבישי, ולהפוך אותה, בעזרת הרשות לשימור אתרים, לסנדלרייה פעילה ובועטת. מדובר במבנה הראשון של קיבוץ אילת השחר, שנבנה בשנת 1924 ושימש בעשורים האחרונים כסנדלרייה, עד שהקיבוץ הורה על סגירתה.
אבישי שבתאי
החזון להקים את הסנדלרייה לתחייה, שנשמע מאוד מופרך לאב שאול, המכיר היטב קיבוץ ולמוד אכזבות ממנו, לא הרפה ממוש, בנה של אשתו השנייה של שאול, והוא מתקדם כנגד כל הסיכויים להגשמתו. הסרט "נעלי בית" מתעד את השיח הבין-דורי בין האב שהתייאש מזמן, לבן המתעד, שיצא מזמן אל העיר הגדולה ולבן החורג, שדווקא בחר לחיות בקיבוץ ואינו מוכן לוותר במאבק הנוסטלגיה. בסרט מתועדים רגעים קיבוציים טיפוסיים, כמו תגובתם הצינית של פרנסי הקיבוץ לרעיון השימור, ייאושו של החבר הפשוט, התקווה והאנרגיות המתחדשות המפעמות בדור הצעיר, ובתוך כל אלה השתרגות הענפים האנושיים במשפחה אחת מיוחדת.
אפילוג - בימים אלה הסתיימו עבודות השימור של סנדלריית אילת השחר, והיא תתחיל לפעול עד סוף החודש כמרכז מבקרים, מרכז סדנאות וסנדלרייה.
לתיאום ביקורים, לתיקונים או לסדנאות, מוש הראל- 0524700701

כוכב אמת

מוש הראל, אילת השחר, שהכרתם בסיפור הקודם, הוא גם להטוטן וגם כלכלן, וזה אולי ההסבר להצלחתו בהגשמת חלום נוסף - הקמת חממה עסקית ליזמים בני הגיל השלישי. קורס, שיכשיר את הוותיקים להקים יזמות בכל תחום שבו הם מתמחים, ייפתח בניהולו של מגשים החלומות בבית ותיקי הגליל, תל חי. ההרשמה בעיצומה- 046817944

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547
 

עורך הבלוג