יום שבת, 27 באוגוסט 2011

על הדשא - בגלל הרוח



על הדשא - בגלל הרוח
רוני מ. האס

צילומים: דוד עינב
מפרש ביבשה
גבע

בשבועות האחרונים נהנים תושבי גבע מפריחה של אמנות סביבתית בדמות שלטי חוצות מקומיים - השלט הראשון קנה מקום של כבוד בשדות הקיבוץ, לאחר ששימש כמפרש רפסודיה מחאתי בשם ענף החלב מטעם נציגי הנוער המקומי, לאחריו נתלה על מגדל הסילו שלט הפרסום לפתיחת טורניר הכדורגל הקיבוצי, הקרוי בפי המקומיים "נגיחת החמור". מה יהיה בשלט השלישי - גלידה???
 
גאים עם השכנים
מוא"ז אשכול

בשבע השנים האחרונות פועל הצוות לקידום הקהילה הגאה באשכול, ובו מתנדבים ומתנדבות ממגוון תושבי המועצה. הצוות יוזם אירועים שונים, מפעיל קבוצת תמיכה להורים להומואים וללסביות, וכן הקים קבוצה לנוער גאה, הקבוצה היחידה המתקיימת במרחב הכפרי. "יש חניכים שנוסעים שעתיים וחצי למפגש השבועי", מספר גיל פלג, מדריך הקבוצה וממפעילי הצוות. אחד מאירועים אלה, העוסק בחיבור בין יהדות להומוסקסואליות, צפוי להתקיים הערב, יום חמישי, 25.8, בקיבוץ גבולות, למרות המצב הביטחוני המורכב. "החלטנו כי הערב יתקיים למרות הכול, ובמידת הצורך נקיים אותו במקלט. לראשונה, מאז תחילת פעילותנו, צפוי ראש המועצה, חיים ילין, לשאת את ברכתו ואנו מחכים לכך". החבר'ה האמיצים אף דאגו לשגר הזמנה לשכנים החדשים, תושבי החלוציות (עצמונה ונצרים לשעבר) בתקווה כי יגיעו ויתרמו לרב-שיח הצפוי. באירוע יוקרן הסרט "ואהבת", המגולל את סיפורו של תלמיד ישיבה אשר מנסה להתמודד עם אהבתו לגברים ועם אמונתו באלוהים. במאי הסרט, חיים אלבום, שזכה בפרס הדרמה הטובה ביותר בפסטיבל הקולנוע בירושלים בגין יצירה זו, ייקח חלק באירוע ובדיון עם הקהל שיתקיים עם תום ההקרנה. מאחלים לכם לילה פורה אך שקט. פרטים: גיל פלג,0547919117,יעל אגמון, 0507984012.

גילה עמית-דוארי
תשובתה של חוזרת
כפר הנשיא

גילה עמית-דוארי, בת ותושבת כפר הנשיא, חגגה לאחרונה את יום הולדתה ה 54 ואת הוצאת ספרה האישי והפיוטי "הנחת והרוח" בו היא מתארת בלשון לירית-אותנטית את מגוון התחנות בחייה. עמית-דוארי בחרה בגיל 22 ביחד עם בן זוגה, גם הוא בן הקיבוץ, לעבור לירושלים ולחיות באורח חיים דתי. הם הקימו משפחה, גידלו את ילדיהם אל תוך האמונה ואורח החיים הדתי כשבשלב מסויים חשה עמית-דוארי כי היא חייבת לצאת למסע אחר, בסופו הגיעה, נטולת דתיות אך לא נטולת אמונה ומלאת אמת רעננה, לתחנה הנוכחית כתושבת בקיבוץ הולדתה. "זהו סיפור מסע, מהקיבוץ לדת ומשם אל מרחב חדש-ישן הנמשך עשרות שנים. אך בנוסף, סובב הספר שלי סביב עמוד השדרה המרכזי- להיות ילדה להוריך ואם לילדייך, כבסיס הזהות והצמיחה". עמית-דוארי עוסקת שנים רבות בלימוד מחשבת ישראל לחיילים לא יהודים לקראת גיורם ובליוויים בתהליך בנייתה של זהותם היהודית ומנחת סדנאות בנושאי תקיפה מינית והעצמת נערות וסדנאות העצמה בטבעתרפיה ברחבי הגליל, כמו כן מנחה סדנאות, בפרט לנשים, סביב ספר ביכוריה.
(כתבה על גילה עמית דוארי התפרסמה בעיתונינו בגליון 24.12.09 על ידי עלי קדם).
מחאה דו-לאומית
מוא"ז מנשה / ואדי ערה

עוד הרבה לפני מחאת האוהלים מתנהלת מערכה הכרוכה בזכויות הדיור של תושבים חילונים, המוחים כנגד עשייתם הבלתי נלאית של שר השיכון ושל שר הפנים לבניית עיר חרדית ביישוב חריש. לכן, אך טבעי היה שלפני כשבועיים הוקם בחרישמאחז מחאה, עקב חתימתו של שר הפנים, אלי ישי, על תוכנית המתאר להקמת העיר החרדית העתידית. המוחים, תושבי האזור, קוראים להקמת עיר פתוחה לכולם בחריש. "כל קיבוצי האזור נרתמו למאחז - קיבוץ מצר תרם מכולת מטבח ומכולת מגורים, יתר הקיבוצים דאגו לרשתות צל, לגז, לגנרטורים ולכל הלוגיסטיקה הנדרשת, והמאחז עלה על הקרקע. בשנים האחרונות משרד השיכון ומינהל מקרקעי ישראל אינם מאפשרים שיווק מגרשים בחריש, בגלל הכוונה להפוך את היישוב לעיר חרדית גדולה. למרות מצוקת הדיור והמחסור החמור בקרקעות לבנייה באזור, משרד השיכון ממשיך לטעון שבחריש אין ביקושים לקרקע, ולכן בכוונתו ליישב את העיר בחרדים". במאבק נגד ההחלטה לוקחים חלק יהודים וערבים מהאזור, וביום רביעי שעבר קיימו כמאתיים מאנשי המחאה ארוחת סיום צום רמדאן משותפת ליהודים ולערבים, שאותה ארגן אחמד מלחם, ראש הוועד הציבורי של ואדי ערה, כהזדהות עם המטה לעתיד חריש והאזור.

יום שני, 22 באוגוסט 2011

על הדשא - מחאה צפונית


על הדשא - מחאה צפונית
רוני מ.האס

צילום: אלי בלו
יום אהבה דרומי

בשבוע שעבר התקבצו בקיבוץ צאלים כמאה מתרגעים, ברובם תושבי מועצה אזורית אשכול, שהצטרפו לערב טיפולים וסדנאות הוליסטיות במתחם החמאם והבריכה של הקיבוץ. המשתתפים התפנקו בטיפולי גוף ונפש מסוגים שונים, ובסיומם טבלו במים החמים של החמאם המקומי, הנובעים בטבעיות ממעמקי אדמת המשק.
צילום: רועי רוחלין
מחאה גולשת באוהל
אילת השחר / מאהל המחאה שדרות רוטשילד

גל ששון, 29, מהנדס תוכנה, ואחיו ים ששון, 25, שסיים זה עתה לימודי קופי-רייטינג, הם בני אילת השחר החיים בתל אביב ולוקחים חלק במחאת האוהלים בשדרות רוטשילד. כשלא הצליחו להצטרף להפגנה הגדולה לפני שבועיים, חיפשו ומצאו פתרון לכל מי שנבצר ממנו להגיע למאהלי המחאה או להפגנות. "לא יכולנו להגיע להפגנה הגדולה שהתקיימה בשבת, ולכן חשבנו שצריך למצוא דרך שתאפשר למי שרוצה, אבל לא יכול להגיע פיזית ולהביע את מחאתו, לעשות זאת באופן וירטואלי." הם הקימו אוהל בשדרות רוטשילד, שנותן אפשרות לאנשים הנמצאים במקום מרוחק להביע את דעתם באמצעות שיחת וידיאו בסקייפ. האוהל נבנה כך, שנוצר הרושם שהאדם המרוחק נמצא בתוך האוהל בשדרה ומוחה מתוכו. האפשרות הזו יושמה על ידי שימוש במקרן המקרין את שיחת הווידיאו על גבי האוהל, וכך העוברים והשבים בשדרה רואים את האדם המרוחק בתוך האוהל, כשבמקביל, במהלך השיחה, האדם המרוחק רואה ושומע את האנשים שצופים בו. האוהל פעיל החל משעות הערב (20:00) ואל תוך הלילה. "התגובות למשתתפים הווירטואלים, ולרעיון בכלל, היו מאוד אוהדות והקהל במקום שיתף פעולה באופן נלהב", מוסרים האחים. להשמעת קול מחאה וירטואלי דרך הסקייפ: tent_city

מצטרפים למחאת העם
עמק הירדן

בשבוע שעבר הצליחו תושבי עמק הירדן רבתי, למרות החום הכבד, להוכיח שגם יישובי הכנרת יודעים להרים קול מחאה.
הפגנת המחאה האזורית - שבה נראו ילדים, בני נוער ומבוגרים ואף ותיקים רבים על גבי קלנועיות - נפתחה בצעדות משלושה מוקדים שונים לכיוון צמח - מאפיקים-שער הגולן, מדגניות-כנרת וממעגן. צומת צמח נסגר על ידי המשטרה, והמשתתפים - כ-2,000 איש ואישה שהפגינו תחת הסיסמה "מעירים את העמק ומזדהים עם המאבק הציבורי" - הלהיבו את העוברים ושבים ואפילו נהגי המכוניות, שנאלצו להמתין בצומת, הצטרפו בתמיכה סוחפת למחאת המפגינים.
מיד לאחר מכן נערכה עצרת, שבה נאמו תושבים מיישובי האזור ומנהיגים מקומיים.
אל תוך העצרת הוכנס גם קורטוב של הזדהות עם ענף החלב, כאשר ראשון הדוברים, רמי פיש, עין גב, רכז החלב האזורי, עוד טרם עלייתו לבמה, הצליח להלהיב את הקהל ולאחד אותו בקריאה "העם דורש חלב ישראלי". המפגינים נהנו במהלך העצרת מתמיכה תרבותית, שהעניקה בהתנדבות הזמרת איה כורם והצטרפו אליה להקות זמר מעמק הירדן.

רכב כל הדרך לאירופה
שדה נחמיה/ גליל עליון/ צרפת

לפני שש שנים וחצי החל גיא גבאי, 18, שדה נחמיה, לדווש להנאתו על אופניו בכבישי הגליל המוריק. עברה כשנה כשהבין שהוא מעוניין להתמקצע בתחום, והוא הצטרף למועדון האופניים גליל עליון, העונה לשם טי-אנ-טי (TNT), בהדרכתו של המאמן תומר בארי, אף הוא משדה נחמיה. במשך חמש שנים הפך גיא את הרכיבה למרכז חייו: את שגרת יומו מילאו אימונים מפרכים בכל שעות היום, בקבוצה ולבד. כל אלה הביאו אותו להיות אחד מרוכבי הנוער הטובים בארץ. לפני חודשיים זכה באליפות הארץ לנוער ברכיבת אופני כביש, כשהשבוע חזר עטור ניצחונות מסבב תחרויות וממחנות אימונים בצרפת ובגרמניה, לשם נסע עם שניים מחבריו לעמותת גליל עליון ועם קבוצת רוכבים ממרכז הארץ.
בשני מירוצים הוא רכב כל הדרך אל המקום הראשון, ובמירוץ אחר הגיע למקום השני. הוא מאמין גדול בכוח הקבוצתי, וזוקף לאימוני הקבוצה הרבה מהצלחתו. "אנחנו קבוצה מגובשת, מתאמנים ביחד, מפרגנים אחד לשני, חלק מההצלחה שלי הוא בזכותם". חשוב לו להעביר את הגחלת לדור הבא, ובשנתיים האחרונות הוא מאמן את קבוצת הילדים במועדון. "לא כל אחד חייב להיות אלוף. חשוב לי להעביר לילדים את המוטיבציה להצלחה ולהנאה ואת ההבנה, שזה הרבה יותר כיף מלשבת כל היום מול המחשב והטלוויזיה". like ענקי מהורי החופש הגדול.
כוכבי אמת

כחצי שנה לאחר אסון הכרמל נפתח בחוף הכרמל קורס ראשוני וייחודי, שבו הוכשרו 20 תושבים מיישובי האזור לשמש כמתנדבי כיבוי אש, שיסייעו בעת הצורך לכוחות כיבוי האש באזור.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547
 

עורך הבלוג