יום רביעי, 18 במאי 2011

על הדשא - מסע אחר


19.5.2011
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא: מסע אחר
רוני מ. האס

המקויה בבית אלפא. צילום: דוד עינב
מסיבת אפטר עצמאות
בית אלפא

אפילו תלמידי האולפן היפנים מחפציבה, חברי תנועת המקויה, עלו על הבימה בחדר האוכל של בית אלפא והשתתפו בשירה, במסיבת אחרי-יום-העצמאות המסורתית, שהתקיימה ביום שישי האחרון בהשתתפות 20 נגנים, 1,500 חובבי זמר עברי והרבה שמחה בלב.
הרדוף. צילום סרור חלבי
יחד בכאב ובתקווה - מפגשי ערבים ויהודים
הרדוף

לרגל יום הזיכרון ויום העצמאות, קיימו פעילים ערבים ויהודים מפגשים שבהם ניסו המשתתפים להיות במקום של הקשבה ושל הכרה בכאבים ההדדיים ובניסיון למצוא שפה משותפת ובונת אמון.
יעל פוגלמן, מפעילות המפגש, מספרת כי מאז אירועי 2000, אשר הכו בתדהמה אזרחים יהודים וערבים, החלו לפעול קבוצות רבות ליצירת שיח בין ערבים ליהודים ולמען הבנת האחר. "המפגש האחרון נולד מתוך התפיסה שהכרה בכאב של האחר רק מקרבת ולא מרחיקה; אפשר להכיר בכאבו של האחר, ואז יכולה להיוולד תקווה לעתיד משותף".
בערב יום העצמאות נפגשו כ-100 יהודים וערבים למעגל הקשבה מסביב לבאר הכפר הערבי, "קסאייר", אשר בשנת 48' נמכרו אדמותיו ליהודים ותושביו נאלצו לפנותו בשל כך. המשתתפים הקשיבו לבנו של מוכתר הכפר לשעבר, אבו מונדר, בן 90, שסיכם את דבריו בהצהרה: "נועדנו לגור יחד, אבל בשביל שזה יצליח אנחנו צריכים לעבוד קשה". לאחר מכן שמעו המשתתפים את שהתרחש באזור הכפר בזמן מלחמת העצמאות מההיסטוריון, פרופסור אילן פפה.
ביום העצמאות התכנסו בקיבוץ הרדוף כ-100 משתתפים, שהאזינו להרצאה של ההיסטוריון ד"ר יאיר בוימל, שהסביר מדוע, לשיטתו, הפעילות לדו-קיום בין ערבים ליהודים איננה נושאת פרי. לאחר ההרצאה התחלקו המשתתפים לקבוצות, ובמסגרתן התבוננו, שוחחו, נעו במרחב, צחקו ושיחקו על מנת להתקרב, להכיר ולפתוח תקווה לעתיד משותף.
גם בצד הקולינרי ניכר היה שיתוף פעולה הדדי, כאשר כל משתתף הגיע עם תבשיל ביתי. המשתתפים הביעו שביעות רצון מהשולחן המשותף, שהעיד על תיאבון רב לקירוב לבבות.

מסע אל הבוסתן
מסע אל הבוסתן היווני
סמינר אורנים

במכללה האקדמית לחינוך אורנים, מוצאים גישות הוראה יצירתיות לטובת הסטודנטים לתואר הראשון, כאשר בשנים האחרונות מובילה את פרנסי המכללה מגמה ייחודית, שעיקרה העמקת הלימוד אצל הסטודנטים באמצעות מפגש ישיר עם נושאי הלימוד.
לא מדובר רק בסטודנטים לביולוגיה, היוצאים במהלך הלימודים לסיורי טבע, או בסטודנטים לאזרחות ולסוציולוגיה, שיוצאים לסיורים בבתי המשפט ובבתי כלא; מסתבר, שהסטודנטים בפקולטות למדעי החברה והרוח נהנים מסיורים להרחבת השכלתם לאתרים אורבניים והיסטוריים ברחבי העולם.
הם כבר ביקרו בטורקיה ובקפריסין, בברלין ובפראג, כשלפני כשבוע חזרה קבוצת סטודנטים מסיור לימודי בן חמישה ימים ברחבי יוון. על מנת לשמור על שוויון הזדמנויות, מסבסדת המכללה את הסיורים הללו, ובכך מאפשרת לרוב הסטודנטים לצאת למסעות ההשכלה הטרנס-אטלנטיים הללו.
ד"ר יעל פויס, שיצאה עם הסטודנטים לסיור, מספרת: "הסיור הלימודי, 'מסע אל הבוסתן הספרדי', נועד לחוות את מפגשן של תרבויות שונות בערי אנדלוסיה ואת חותמו על הארכיטקטורה, על הנוף, על הסביבה האנושית ועל השפה. למסע יצאו 35 אנשים, רובם מהתוכנית להוראה רב-תחומית של מדעי הרוח. ביקרנו בסביליה, בקורדובה ובגרנדה, קיבלנו הדרכה מפיהם של מקומיים, הרבינו ללכת ברחובות הערים ולהתרשם ממראן, מנופן הלשוני ומסיפוריהן. היה זה מסע שהיסטוריה, אמנות, לשון, סוציולוגיה ופוליטיקה היו כרוכים בו יחד. ביוון הסטודנטים למדו להכיר מקרוב את: הנופים, התרבות, ההיסטוריה, הארכיאולוגיה, הגיאוגרפיה, הטבע והפילוסופיה של הארץ וחזרו עם חוויות של 'פעם בחיים'".

גאווה בגלילמכללת תל חי
 
לקראת חודש הגאווה, שיתקיים בחודש יוני, חברו יחדיו המרכז לשלום ולדמוקרטיה במכללת תל חי ואגודת הגאים והגאות של הגליל העליון, לציון יום המאבק הבינלאומי כנגד הומופוביה שחל ביום שלישי האחרון.
באירוע המשותף הוקרן הסרט מילק, המתאר את חייו ואת פועלו של הארווי מילק, פוליטיקאי אמריקני, פעיל זכויות אדם וזכויות להט"ב (לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדר וביסקסואלים), שנרצח אחד-עשר חודשים לאחר שנבחר לכהן כחבר במועצת העירייה של סן פרנסיסקו על ידי הומופוב. לאחר ההקרנה התקיים דיון, שבו עסקו בנושא ההומופוביה על פניה השונות ועל אפיוניה, הבאים לידי ביטוי לא רק באלימות.
אל האירוע הגיעו סטודנטים ועובדי מכללה ומתעניינים מרחבי הגליל.
מיקי כספי, מנהל אגודת גאווה בגליל, וליהי יפה, פעילת תרבות במרכז לשלום ולדמוקרטיה במכללת תל חי וממארגנות האירוע, מציינים כי אחת ממטרות היום הייתה לעורר את המודעות לנושא ההומופוביה ולקדם את קבלת השונה בחברה הישראלית. "קיימות כיום עשר מדינות בלבד, שבהן מותר לזוגות בני אותו מין להינשא, ב-80 מדינות בעולם יש חוקים האוסרים על יחסים הומוסקסואלים, בחמש מדינות קיים עונש מוות. בישראל יש עדיין קולות העולים מדי שנה במסעות הפחדה קמאיים כנגד יחסים הומוסקסואליים, ועדיין יש לנו כברת דרך לעשות" .
לפעילויות נוספות בגאווה בגליל - 046950690 gaygalil@netvision.net.il

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג