יום שישי, 11 במרץ 2011

על הדשא - 10 למרץ 2011

על הדשא

רוני מ.האס

הצלמת: סימה זלץ

כנס השוק - מצדיעים למילה העברית

עין השופט

זו השנה השנייה, שבעין השופט מתקיים כנס השוק, תוך שיתוף פעולה של מספר רכזי תרבות מקיבוצי המועצות האזוריות, מנשה ומגידו. הכנס, שהתקיים בשבת האחרונה, נתן במה למילה העברית, ובו נהנו יותר מ-2,000 המשתתפים מקומיקס עברי, מכתבים שונים שהוצאו לאור בהוצאות עצמאיות, כדוגמת מהדורה מיוחדת ומוגבלת של כתבי הגות (ו"הגיגות") מאת מאיר אריאל ז"ל, שטרם התפרסמו והופצו בציבור, וכן מוזיקה שלוותה בטקסטים עבריים בעלי אופי ייחודי.

נטע שפירא, 40, רכז תרבות עין השופט, מספר כי השנה שיתפו בכנס את הארגון "עט לשינוי", המתמחה בהפקת אירועים ספרותיים-חברתיים, השואפים להביא לחשיפה ולמפגש בין עולם הספרות והאמנות לעולם העשייה החברתית בישראל, תוך שימת דגש על שיתוף של הקהילה המקומית באירוע.

בכנס התקיימו דיונים והרצאות, שעסקו ביצירה העברית לסוגיה. בנוסף, זכו משתתפי הכנס לערוך היכרות עם החווה החקלאית החינוכית-אורגנית, הפועלת במתחם החינוך של עין השופט, והתנסו בסדנאות הקשורות בפעילות החווה.

בכנס תושבים, שהתקיים בשישי האחרון בגליל העליון, החליטה המועצה שקצת תיאטרון אימפרוביזציה יוכל להמחיש למשתתפים את הסוגיות שבהן ידון הכנס. הקהל דיווח על שביעות רצון מהרעיון המקורי.

אחד ממאה. העכביש

אחד מ-100

אורנים/ קטורה

עכביש ישראלי, שהתגלה בערבה הדרומית, הוכתר על ידי כתב העת המדעי האמריקאי "דיסקברי" - אחת מ-100 התגליות המדעיות החשובות של השנה.

החוקר ד"ר אורי שיינס, 49, לשעבר חבר קיבוץ קטורה, ראש החוג לביולוגיה במכללת אורנים - אוניברסיטת חיפה, גילה את מתומן הרגליים במהלך מחקר שערך בחולות סמר, עם שותפים ממכון ערבה ללימודי סביבה, הממוקם בקיבוץ קטורה. "המחקר בדק, משך שלוש שנים, מגוון מינים החיים בשני צדי הגבול של ישראל ושל ירדן באזור הערבה הדרומית. במהלך מחקר המשך, התגלה השנה עכביש גדול במיוחד שלא תואר במדע לפני כן, והביא להתעוררות גדולה בעקבות גילויו. מדובר בעכביש שעיר, בצבעי שחור לבן, שחובבי עכבישים יתארוהו כיפה תואר, אשר אם פורשים את רגליו הוא עשוי להגיע לאורך של 20 ס"מ. כשגילינו אותו, לא ידענו שהוא לא תועד עוד במדע. שלחנו אותו למומחה לעכבישים, ד"ר גרשום לוי ז"ל, אשר זיהה כי מדובר במין חדש למדע ואף העניק לו שם - צרבלוס ערבנזיס". מלבד העכביש הזה נמצאו שמונה מינים נוספים שהיו חדשים למדע, כשאחד מהם אף זכה להיקרא בשמו של ד"ר שיינס.

אחד ממאה. החוקר

אחת הטרגדיות של העכביש ושל חבריו היא העובדה, שבית גידולם עומד על סף הכחדה בין השאר, מנהל. ד"ר שיינס מאבק למניעת ההרס של שאריות הדיונה האחרונות, שעלול להתרחש בעקבות כריית חול במקום לטובת ענף הבניין באילת.

"אני יודע שקבלני אילת יכולים לוותרעל החול הזה, אבל יש כאן הרבה אינטרסים, ומי שחשובה לו שמירת הטבע צריך לדעת שהרבה יצורים, החיים בחולות סמר, נמצאים בסכנת הכחדה מיידית אם אכן יחדשו את כריית החול במקום, שכן מדובר בדיונה האחרונה שנשארה בצד הישראלי".

הדיונות, שהשתרעו בעבר על פני שבעה ק"מ מרובע, התכווצו בשנים האחרונות בשל כריית חול בהם, לכדי 2.3 קמ"ר. ד"ר שיינס מספר, כי אף על פי שבג"ץ הכריע לאחרונה על המשך הכרייה, הוא מבקש להציע הצעת פשרה של כריית חול מהעומק, ולא ממרחב החולות של הדיונה, פשרה שתסייע לצרבלוס ערבנזיס ולחבריו לחיות בבטחה בבית גידולם.

גנוב על הגיפ. צילום דוד עינב

גנוב על הג'יפ

חמדיה

גונן אגוזי, 39, בן אילת השחר וכיום תושב חמדיה, מתפרנס כמדריך טיולי טבע, בעיקר ספארי לילה בעמק בית שאן. אל הטיולים הוא יוצא בג'יפ הסופה שלו, המשמש אותו בנאמנות שנים רבות. לפני יותר מחודש, גילה להפתעתו, כי הג'יפ נגנב ממש מתחת לאפו, ממקום חנייתו שליד ביתו שבחמדיה. "גיליתי שהג'יפ נעלם, והתחלתי לחפש אותו. ימים רבים הסתובבתי בכל רחבי הצפון, נכנסתי לכפרים השונים אבל לא מצאתי את הג'יפ; בשלב מסוים התייאשתי ואז, לפני שבוע, קיבלתי שיחת טלפון מפתיעה. היה זה תושב גבעת המורה, עפולה, שסיפר לי כי מצא את מספר הטלפון שלי בג'יפ חשוד שחנה ברחוב שלו, ואליו ניגש לאחר ששם לב כי חבר'ה צעירים מתעסקים בג'יפ ומפרקים ממנו חלקים". אגוזי מיד שם פעמיו לתחנת המשטרה בעפולה, ובלוויית שוטרים הגיע למקום, שבו אכן נמצא הג'יפ האבוד. "זה היה מאוד משמח למצוא אותו; אמנם חסרו בו כל מיני חלקים וציוד שהיה מותקן בו לטובת טיולי הטבע, אבל בסך הכול כבר לא האמנתי שאזכה לראות אותו והופתעתי לטובה". המדווח העירני זכה, כאות תודה, לטיול משפחתי במרחבי עמק בית שאן, כולל בירות וחומוס מעושן תוצרת בית, ולסיום ארוחה במסעדה מקומית, הכול על חשבון הבית.

אגב, את החומוס המעושן, מעשה ידיו של אגוזי, ניתן לטעום מדי שישי בצהריים בפאב המקומי של קיבוץ עין חרוד. שווה טעימה.

כנס מאולתר

גליל עליון

בכנס תושבים, שהתקיים בשישי האחרון בגליל העליון, החליטה המועצה שקצת תיאטרון אימפרוביזציה יוכל להמחיש למשתתפים את הסוגיות שבהן ידון הכנס. הקהל דיווח עלשביעות רצון מהרעיון המקורי.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג