יום שישי, 19 בנובמבר 2010

על הדשא 18 לנובמבר 2010


18.11.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס
צילום: אביב לשם
בטקס חגיגי צוין במשכן הכנסת: 100 שנים להתיישבות הקיבוצית

לאחר שיו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין בירך את משתתפי הכנס באולם האודיטוריום שהיה מלא בחברי קיבוצים, אישי ציבור, חברי כנסת בעבר ובהווה, חניכי תנועות נוער, הוא אמר להם: "אתם העידית שבעידית בחברה הישראלית, גולת הכותרת של בניית ישראל כמדינה." 

ח"כ חיים (ג'ומס) אורון, מארח המפגש, אמר כי הוא סבור שלולא השתנה הקיבוץ לא היינו מגיעים למאה שנות קיבוץ ומזכיר התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור אמר כי הקיבוץ חוזר להוות צורת חיים אטרקטיבית לבניו ולאחרים. ולוולה הפנה קריאה ליו"ר הכנסת, לשרים ולחברי הכנסת באולם להפעיל לחץ לשינוי מדיניות מינהל מקרקעי ישראל שהקפיא מתן אישורי בנייה בקיבוצים.  

עוד דיברו הסופר נתן שחם, סיגל מורן (ראש מועצת בני שמעון), נחמיה רפל, עדנה סולודר (בשם הח"כים לשעבר), הנחתה את האירוע - נעמיקה ציון, שרו- האירוסים (בית אלפא).

בתום האירוע באודיטוריום עברו כולם למליאת הכנסת שם התקיימה ישיבת מליאה חגיגית לכבוד 100 שנות קיבוץ.

צ'אפחות הדדיות לצד קפה ומאפה הבית. צילום: יהודה אפק
ותיקנו המצוינים - מפגש לזכרו של דני ברונר ז"ל
נצר סירני

זו שנה שנייה שקיבוץ נצר סירני ניאות לארח את ותיקי סיירת מטכ"ל, גילאי 60 +, ובניצוחו של יואב מרגלית, מרכז מחלקת הביטחון של התנועה הקיבוצית, חבר הקיבוץ, אף הוא מוותיקינו המצוינים, לשמש אכסניה למפגש השנתי, שבו מתכנסים החבר'ה הטובים, רובם ככולם בני קיבוצים, למפגש עם עמיתיהם מהסדיר והמילואים.

מפגשים חברתיים נהוגים בקרב ותיקי היחידה זה שנים, אך בשנתיים האחרונות החליטה קבוצת הוותיקים לחבור לכדי מפגש גדול ולציין באמצעות המפגש את זכרו של חבר ומפקד אהוב ונערץ - דני ברונר ז"ל מכברי, אשר נפטר לפני שנתיים ממחלת הסרטן.

המפגש, שכלל הרבה אחווה ונוסטלגיה בין הלוחמים לשעבר, כ-100 במספר, לא השאיר אותם יותר מדי זמן במועדון החברים, ואחרי שנהנו מחיבוקים ומצ'אפחות הדדיות לצד קפה ומאפה הבית, הסירו את בגדי השרד והסתערו על אולם הספורט המקומי. למרות אותות הגיל הניכרים ברוב בחורינו, הם יזמו טורניר כדורסל בין-צוותי, אשר הם עצמם נותרו מעט מבודחים בקשר אליו, ואם לצטט את אחד המשתתפים היותר ידועים בתוכם, אבו וילן, "אתה רואה אנשים בני 60 שעולים על המגרש, וחושבים שהם עדיין בני 20...". בכל מקרה, בטורניר ניצחו דווקא ותיקי הסיירת, מה שאולי אומר שהגיל לא כל כך קובע.

בתום טורניר הכדורסל, קיימו החברים טקס קצר לזכרו של ברונר, ובו נשאו דברים לזכרו כשאיילת, אלמנתו, העניקה את גביע המנצחים בטורניר לקבוצה המנצחת. וילן מספר, כי ברונר עצמו, שהיה אדם צנוע ונחבא אל הכלים " איש שמיעט לדבר, חסר פוזות ולפי הרקורד המרשים שהותיר אחריו - מגדולי המפקדים ביחידה בכל הזמנים", היה גם שחקן כדורסל מצטיין ושימש כרכז בצוות שלו. על כן בחרו חבריו לציין את המפגש לזכרו בטורניר כדורסל שבו השתתפו כל הוותיקים.

בלט בהיעדרו שר הביטחון, אהוד ברק, ותיק בפני עצמו, שלא הגיע גם השנה למפגש, לא כל שכן לטורניר. הפעם לא יכלו החברים להתווכח עם האליבי שלו - נסיעה לחו"ל בענייני מדינה.

לא להתבלבל בינם לבין לוחמי הסיירת
כבשו את ההר
עין גב

ששת ילדי קבוצת "סברס", עין גב, פתחו את שנת משימות בר-המצווה בטיפוס לילי על הר סוסיתא הסמוך, ובכך הפכו לחוליה נוספת במסורת מקומית ארוכת שנים. קרלוס ורינת שקלאר, הוריה של אסיף, הבת היחידה בחבורת הכובשים הצעירה, אשר לקחו השנה חלק בהפקת המשימה, מספרים כי שמרו על מוטיב ההפתעה עד לרגע האחרון, כאשר ילדי הקבוצה הוטעו לחשוב כי הם יוצאים לספור צבאים באישון ליל, על פי בקשה מיוחדת של החברה להגנת הטבע (!) רק משהגיעו לשטח התחוור להם, כי למעשה, הגיעו לפתחה של משימת בר-המצווה הראשונה שלהם -כאמור, עלייה לילית לפסגת הסוסיתא, לזכר כיבוש ההר על ידי חברי עין גב מידי הסורים, ב-1948. בעין גב מקיימים מסורת זו משנת 1953, כאשר המטפסים הצעירים מטפסים לאורך שביל הנחש ופוגשים בדרך, בתחנות שונות, חברי קיבוץ בני הדורות השונים אשר משתפים את ילדי המשימה בחלקים מההיסטוריה המקומית. משכבשו לבסוף את פסגת ההר, חתמו הילדים על הצהרת משימות הבר-מצווה העתידיות, קיבלו לידיהם את הספר "עין גב במערכה", המתאר את סיפור הגבורה המקומי, ואיך אפשר בלי - קינחו בזלילת בשרים לאור ירח.

ניצחון מוזיקלי יוני שחם - מנצח
ניצחון מוזיקלי קיבוצי בתחרות הזמר העברי
גבים-מגוון

השיר "השלמה" זכה במקום הראשון בתחרות הזמר העברי המקורי, "הרמוניה". שיר חובר על ידי אור אדם מהקיבוץ העירוני מגוון בשדרות, שכתב את המילים והולחן ועובד על ידי יוני שחם, מוזיקאי ותיק מקיבוץ גבים.
את השיר ביצעו גלי שחם-ג'נח, בתו של שחם, וחבורת הזמר של המועצה האזורית שער הנגב, "קולות חמים".

השיר הזוכה נבחר מתוך עשרה שירים, שנבחרו לעלות לשלב הגמר, מתוך 70 השירים שנשלחו לתחרות. התחרות התקיימה בהיכל התרבות בפתח תקווה, כשבחירת השיר נעשתה בשקלול של הצבעת הקהל באולם וחבר השופטים, שכלל את המוזיקאי והיוצר, קובי אושרת, המוזיקאי ומשמר הזמר העברי, נחום (נחצ'ה) היימן, ומנהל רשת ג' של קול ישראל, נועם גילאור.

תחרות הזמר היא יוזמה של מיל"ה - מרכז ישראלי למקהלות ולחבורות זמר - במסגרת השתלבות ביום שירת המקהלות הבינלאומי ומתוך כוונה להפיק אירוע ייחודי, שיחזיר את ימי פסטיבל הזמר והפזמון לקדמת הבמה המוזיקלית בישראל.

יוני שחם מספר, כי לנצח בתחרות (תרתי משמע) היה אירוע מרגש, בפרט שזכה לשיתוף פעולה כולל של אור כותב המילים, של חבורת הזמר "קולות חמים", שאותה הקים לפני 30 שנה, ושל בתו הסולנית, שביצעה את השיר כל הדרך אל הניצחון. צפו בביצוע השיר ובמילותיו באתר - Mila-il.com
בית אבות תל יוסף. צילום: דוד עינב
כוכבי אמת 

שמעון שדה ואופיר חייט, מתל יוסף, המתקרבים לשנת ה-70 לחייהם, מגיעים זה עשר שנים, אחת לשבוע, לבית האבות בקיבוצם, ומנעימים לוותיקים את שהייתם במקום בשירי אהבה נוסטלגיים - "כשהארץ הייתה עוד ארץ והיה בשביל מה לקום בבוקר" - וזאת בנוסף להתנדבות בימי חג בבתי אבות בכל אזור הצפון.
להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג