יום חמישי, 5 באפריל 2012

על הדשא - חמישי לאפריל 2012



5.4.2012
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  


על הדשא
רוני מ. האס

צילום זיו גנדלמן

גת
חג שמח

במסגרת חגיגות ה-70 בקיבוץ גת, העלו חברי הקיבוץ וילדיו את ההצגה "מעלה קרחות" שכתב אפרים סידון, בבימויו של חבר הקיבוץ (וגם המזכיר), משה טנא, המרכז את החגיגות. המקצועיות והצבעוניות הזכירו לצופים, כי הבמאי המקומי בתפקידו הנוסף הוא בכל זאת מנכ"ל צוותא. כבוד.

ד"ר יוסי חלמיש

חכם מה הוא אומר
כפר הנשיא/ מכון וייצמן/ ותיקי הגליל

ד"ר יוסי חלמיש, 43, הצטרף לפני שנה כתושב לקיבוץ כפר הנשיא. למרות שעיקר עשייתו המקצועית, כחוקר מוח וכמרצה, מתרחשת במכון וייצמן ובסמינר הקיבוצים, בחר חלמיש להגשים את משאלתו מזה זמן - לעבור לחיות בקיבוץ בגליל. חלמיש - רופא במקצועו, שהתמחה במשך שנתיים בפסיכיאטריה בבית חולים העמק, ומשם המשיך לפוסט-דוקטורט בחקר המוח במכון וייצמן - מספר כי אחת התופעות שמפתיעות אותו ואת חבריו החוקרים היא העובדה, שידע פשוט המוכר על ידיהם כחוקרי מוח, שהיה יכול לעניין כל חבר בגזע האנושי, אינו מוכר כלל ועיקר לציבור הרחב, לא כל שכן בקרב אנשי מקצוע כגון אנשי חינוך, אנשי טיפול וכדומה. "החלטתי שאני לוקח על עצמי את המשימה להביא את ההבנות הקיימות בתחום חקר המוח, הנוגעות לכולנו כגון בתחום הזיכרון או הריכוז, לציבור הרחב".
ד"ר חלמיש נתן הרצאה בכפר הנשיא, ואחד המשתתפים שמאוד התרשם מפתיחת הצוהר המרתקת לעולם המוח, אורי גנני, החליט לקשר בין עמותת ותיקי הגליל, במועצה האזורית הגליל העליון, וכך נרקחה תוכנית לימודית קצרת מועד לבאי הבית. "הקורס, שייפתח במאי הקרוב, לא כולל רק ידע מתוך המחקרים החדשניים ביותר בתחום, אלא גם יישום - תרגולים פשוטים שמבצעים בכיתה וגם בבית, ורואים איך אפשר להפעיל "אפליקציות חדשות" במכשיר המפותח הזה שלנו הקרוי מוח".

מבצע סבתא טובה

מבצע סבתא טובה
שמיר

טובה מירון, שמיר, אימא וסבתא מרובת נכדים, מצאה את עצמה עמוסת עבודה ערב חג הפסח, ולא רק בגלל הבישולים והניקיונות בביתה. שכן מירון, גמלאית גאה, לקחה על עצמה לפני שנה לנהל את עובדות הניקיון בקיבוצה, העובדות בבתי החברים תחת חסותו של הקיבוץ המופרט. איך זה שקיבוץ מופרט לקח על עצמו משימה שכזו? הכול התחיל בכמה מקרים, שבהם נשים שעסקו בניקיון בתים אצל חברים, אך סירבו שידווחו עליהן בביטוח לאומי, נפצעו במהלך העבודה והגישו תביעה לביטוח לאומי כנגד המעסיקים. זה עורר את הקיבוץ לעשות סדר בבלגן ובניקיון הבתים, והקיבוץ החל להעסיק מנקה באופן מסודר, כולל תלוש משכורת ותנאים סוציאליים. הרעיון הזה היה כרוך במורכבות מסוימת, שכן הוא הצריך לגבות תשלומים מכל החברים, ולאחר חישובי שכר לשלם באופן מתאים למנקה. כאן נכנסה לתמונה מירון, שהסכימה להתנדב לעבודת השיבוצים והקישורים שבין העובדת לנשות הקיבוץ, וכמובן להנהלת החשבונות המקומית. השמועה פשטה, ותוך מספר חודשים הדרישה כה גדלה, עד שהקיבוץ נצרך להעסיק שלוש עובדות ניקיון, וידיה של מירון מלאות ומסופקות. והמנקות עצמן? הן נהנות ממשרה מלאה, כל יום הן מנקות שניים-שלושה בתים, וכמובן שלפסח, איך לא, הן קיבלו שי לחג מכובד. נטיות סוציאליסטיות למופרטים?
המואזין בזרזיר. באדיבות מ.א עמק יזרעאל

מואזין שקט
מוא"ז עמק יזרעאל/ מ"מ זרזיר

בלי הרבה רעש ועם הרבה רצון טוב, הצליחו ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, וראש המועצה המקומית זרזיר, חסן אל הייב, למצוא פתרון ייחודי לעוצמת רעש המואזין, שהפכה למטרד בעייתי עבור תושבי עמק יזרעאל היהודים, השכנים לכפרים הערביים. בצר פנה לאל הייב, כדי לפעול בשיתוף פעולה ולפתור באופן ממוקד את הבעיה בכל יישוב, תוך שימוש בפתרונות טכנולוגיים להפחתת הרעש. לטובת הפתרון, השקיעה מוא"ז עמק יזרעאל במיזם ניסיוני וחדשני בארץ, והתקינה בעלות של 30 אלף שקל מערכת של תשעה רמקולים אלחוטיים, המחוברים למערכת כריזה מרכזית במסגד בכפר מנשייה זבדה, הנמצא בתחום שיפוטה של המועצה. המואזין קורא לתפילות, וקריאתו נשמעת באופן ישיר בשכונות ולא בכל הכפר והסביבה. בבדיקות שנעשו התברר, כי המערכת הפחיתה בחצי את עוצמת הדציבלים וכעת ביישובים הסמוכים למנשייה זבדה כלל לא שומעים את קריאת המואזין. בצר: "לאור הצלחת הפיילוט, נבחנת כעת התקנת המערכת גם במועצה המקומית זרזיר. פניתי למשרד הפנים בנושא, והוא יממן את התקנת הרמקולים שם. יחד יצרנו עם שכנינו מודל נוסף לשיתוף פעולה בין יהודים וערבים, התורם לחיי שכנות טובים באזורנו". מסתבר שגם מואזין שקט חודר ללבבות.


להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

גדי רביב

כוכב אמת

גדי רביב, 48, דור שלישי בקיבוץ יגור, משמש בשלוש השנים האחרונות כרב של הקהילה הרפורמית בכרמיאל. רביב התנדב במהלך השבוע לקיים סדרי פסח בבתי ספר ובקהילות שונות בצפון. רגעים מרגשים במיוחד נחוו במרכז הקליטה לעולים, מעון לנערות בסיכון, מועדון החרשים ומעון היום לקשישים. אבל הכי משמעותי לרב(יב) עצמו היה לשמש "אב הסדר" בגנון "כרמל" ביגור, אצל בנו בן הארבע, ארי.


עורך הבלוג