יום רביעי, 27 באפריל 2011

על הדשא - ספיחי פסח


28.4.2011





על הדשא
רוני מ. האס

צילום רן פרץ


המכה האחת עשרה?
דליה


חברי קיבוץ דליה, שכמו רובנו זכו ליהנות מגשמי ברכה במהלך הפסח, מצאו עצמם ביום שישי האחרון עולים לרגל להתרשם מהברוש המקומי שהמזל פחות שיחק לו, כאשר נפגע ממכת ברק אשר ביקעה אותו לכל אורכו.


מעשייה ציונית
פעילי התנועה הקיבוצית

את הסיפור הבא סיפר ולוולה בעת הרמת כוסית לכבוד חג הפסח, שנערכה בבית התנועה הקיבוצית.
"את השיר המרגש 'ציון תמתי', שמילותיו, ציון תמתי, ציון חמדתי, לך נפשי מרחוק הומייה, תשכח ימיני אם אשכחך יפתי, עד תאטר בור קברי עלי פיהק', חיבר יהודי יקר בשם מנחםמנדל דוליצקי, שנולד בפולין והיגר ממנה לארצות הברית.
"יום אחד נסע יהודי מישראל לניו יורק, ולהפתעתו כי רבה, פגש את דוליצקי באחד מרחובות ניו יורק, לבוש מכנסי חאקי וחולצת חאקי ומוכר נקניקיות. 'אתה, שכתבת שיר געגועים כזה נפלא לציון, אתה מוכר נקניקיות בניו יורק?', תמה המבקר מישראל. דוליצקי לא היסס והשיב מיד, 'אני, בלי געגועים לציון לא יכול'.
בין המשתתפים, שהצטרפו לאווירה הפיוטית בטקס קבלת החג בבית התנועה, היו ניצן כספי ממגן, שהנעים בנשיפת קלרינט; אודי פלד, שקרא סיפור על תקלה בטקס העומר ברמת יוחנן; עמיקם אוסם, ששיתף את קהל המאזינים בקטע על בן גוריון מתוך הגדה של קיבוץ אפיקים, ואבי אהרונסון, ששר את "מהר משה צו את פרעה". כיאה ליהודים טובים, קינחו המסובים את הטקס בכיבוד צנוע, ולא פסחו על מנת געפילטע פיש לזכר יציאת אבותינו ממצרים. כמו שנאמר - שיהיו לראש ולא לזנב.


מימונה ירוקה
נוה איתן

זו שנה שנייה, שהמשפחות הצעירות בנוה איתן וירוקים אחרים לקחו חלק פעיל בחגיגות המימונה בנופך סביבתי. במהלך יום שלישי האחרון נחגגה המימונה המקומית על טוהרת מוצרי מאכל ארץ ישראלים, שהותקנו ברובם במטבחו של אורי מאיר-צ'יזיק, תושב הקיבוץ.
מאיר-צ'יזיק, 33, נשוי לטלי, בת הקיבוץ, הוא תזונאי וחוקר היסטוריה של התזונה ושל הרפואה במזרח התיכון ומתמחה במסורות מקומיות הקשורות באוכל וברפואה. בימים שבשגרה הוא בעיקר קוטף צמחי בר ומלמד ברחבי הארץ, מה והיכן ניתן ללקט בשדות שלנו. האביב מהווה את שיא פעילותו כשהוא מוביל ישראלים סקרנים לסיורי ליקוט של צמחי בר הראויים למאכל, ואף מעניק להם מתכונים לא לפני שהוא מדגים בפועל בישול בשטח.

לאחרונה, החליט מאיר-צ'יזיק שאין כמו דוגמה אישית, ופתח בשנת תזונה מקומית שבמהלכה הוא ניזון רק מאוכל שגדל בארץ ישראל. ואיך כל זה התממש במימונה המקומית? "במהלך המימונה הגשנו מרציפן מתמרים ומשקדים ארץ ישראליים, מופלטות וספינג'ים מקמח מלא ואורגני מתוצרת קיבוץ שדה אליהו, תבשילים ופיתות בטאבון. המאכלים הומתקו בסילאן, גם הוא מתוצרת שדה אליהו, העשוי מתמרים, גאווה מקומית, שהגיעו היישר מהמטעים של הקיבוץ".
אגב, בפעם הבאה שנצטרך ללכת 40 שנה במדבר, אולי כדאי לקחת איתנו את המדריך שפרסם מאיר-צ'יזיק "צמחי בר למאכל". כי בואו נודה על האמת, מן מהשמים? בסרט הזה כבר היינו.


סיפור חג שני
קיבוץ עירוני משעול

80 חברי קיבוץ משעול, הקיבוץ העירוני הגדול בארץ, המשתייך לתנועת הבוגרים של המחנות העולים על 30 ילדיהם, קיימו זו השנה השלוש- עשרה ברציפות, סדר שני משותף של כל חברי הקיבוץ.
חברי הקיבוץ, המתגוררים ופועלים במגדל העמק ונצרת עילית, אשר ליבת עשייתם הנה במישור החינוכי, בונים מדי שנה לטובת האירוע, מסכת חג המעוצבת ברוח ערכי הקיבוץ הצעיר והערכי, ומשלבת בשילוב קטעים מן המקורות.
הסדר השני הוא שיאו של סמינר בן 3 ימים, בו החברים מקיימים שיחות ולימוד משותף, ובנוסף מקיימים סדנאות הכנה לסדר עצמו, בהן הם מבשלים את ארוחת החג, מארגנים את חדר האוכל ושולחנות החג ומכינים מופעי תרבות לוקאל פטריוטים. "ההצגות שהעלנו עוסקות בשאלות העבדות והחירות בימינו אנו, ומהווים מדרש מודרני על יציאת מצרים. זאת ברוח התפיסה שבכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יוצא ממצרים".
מאחר ובקיבוץ עירוני עסקינן, נודדים החברים לטובת האירוע לקיבוץ מדגם כפרי, בו הם יכולים לכנס את כל השבט תחת קורת גג אחת ולקיים את מצוות חג שני. השנה התארחו החברים בקיבוץ רביד. הפרוייקט המעמיק הזה, המציין בנוסף את חג המשק העירוני של חברי משעול, מתחבר באופן טבעי לאורח חייהם של החברים, שכן רב חברי הקיבוץ, שהוקם בשנת 2000 ע"י בוגרי תנועת הנוער של המחנות העולים, עוסקים לפרנסתם בתוכניות חינוכיות ערכיות במוסדות חינוכיים ביישובי האם ובמקביל מוציאים לפועל תוכניות חינוכיות לתלמידי בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ כולה.

רכזת אלופה ואימא מאושרת

כוכבות אמת

בערב ליל הסדר זכו נערות גליל עליון כדורסל באליפות המדינה לנערות מול קבוצת אליצור חולון, בתוצאה 61-59. בסופו של משחק רווי מתח זכתה הרכזת המוכשרת, מיה מירון מקיבוץ שמיר, בחיבוק מהאם הפרטית, תוך שהיא מניפה את מגן הניצחון. היא באפיקומן שלה כבר זכתה.


להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547


עורך הבלוג