יום חמישי, 14 ביוני 2007

חדר זיכרון בבסיס סיירת גולני

חדר זיכרון בבסיס סיירת גולני לזכר אביקם שרף מהרוגי קרב הבופור במלחמת לבנון הראשונה

רוני מ' האס

ביום שישי האחרון סיירה שיירה של כ-50 כלי רכב פרטיים לאורך כביש הצפון, במסע לזכרו של סגן אביקם שרף ז"ל, בנם בכורם של דוד ז"ל ומונה שרף מבית זרע. סגן שרף ז"ל ששירת כקצין בסיירת גולני, נהרג בקרב על הבופור לפני 25 שנה במלחמת לבנון הראשונה. את הסיור לזכרו ארגנה קבוצת חבריו בני קבוצת "שקד" מבית זרע ושער הגולן וחבריו מסיירת גולני. בסיור השתתפו מכרים מכל מעגלי חייו - הקיבוץ, ביה"ס, קורס הטיס שבו השתתף, חברים מהסיירת ועוד. הסיור החל במטולה, בגן ה-6, שם ניצבת אנדרטה לזכר הנופלים בבופור. לאחר תצפית אל עבר הבופור המשיך הסיור לאורך כביש הצפון, עם הפסקה בפארק גורן, תצפית אל עבר המונפור והסבר על הקשר אל הבופור.

הסיור הסתיים בהתכנסות במחנה של הסיירת בגליל המערבי, שבו התוודעו המשתתפים לחדר הזכרון של היחידה ולחדר הכושר שתרם קצין לשעבר בסיירת, לזכר סגן שרף ז"ל וחברו לקורס הקצינים מנחם רייך (מלמל) ז"ל. כן חזו בלוח הברזל שהובא ארצה מן הבופור, שעליו חרוטים שמות כל הנופלים בקרב. המשתתפים קיימו רב-שיח, ובו דיברו על אביקם מנקודת ראותם האישית.

החברים מהסיירת ציינו את זכרם של חבריהם הנוספים שנלחמו ונהרגו בקרב על הבופור לצדו של סגן אביקם שרף ז"ל: גיל בן-עקיבא מכפר יהושע, ירון זמיר מעין דור, יוסי אליאל מכפר תבור, רז גוטרמן מהעוגן וגוני הרניק מירושלים. יהי זכרם ברוך

משפחות אנגליות מתכוננות להשתקע בהרחבה בכפר הנשיא

משפחות אנגליות מתכננות להשתקע בהרחבה בכפר הנשיא

רוני מ' האס

בכנס בנושא ההרחבות הקהילתיות נמסר כי המלחמה בקיץ לא עצרה את מרבית הנרשמים לקליטה, אך ניכרת האטה במכירות היום

בכפר הנשיא, קיבוץ שהגרעינים המייסדים שלו הם אנגלוסקסים, משווקים את ההרחבה הקהילתית שלהם תחת השם "הכפר האנגלי", והם פנו גם לעולם הרחב. שניים מתוך 13 הבתים הנמצאים בבנייה ישוכנו על ידי עולים חדשים מבריטניה ושישה מתעניינים נוספים עומדים להגיע הקיץ מחו"ל לפגישת היכרות עם "הכפר האנגלי".

פרטים אלו עלו בין היתר בכנס שהתקיים לפני שבוע בנושא שיווק ההרחבות ומיתוג שערכה המועצה האזורית הגליל העליון. המועצה הצפונית הגיעה למספר שיא של הרחבות בתחומה - 18 קיבוצים. יש לציין כי ההרחבות בקיבוצי הגליל העליון נעשות במתכוון במספרים קטנים יחסית כדי לקלוט את אנשי השכונות החדשות באופן יעיל.

מאז המלחמה נמכרו ביישובי המועצה האזורית הגליל העליון יותר מ-100 מגרשים. למרות הרושם שנוצר על האטה בקליטה, מוסרים הקיבוצים כי ברוב המקרים המלחמה והקטיושות לא הצליחו לעצור את מי שבחר להיקלט באחת מההרחבות. גל סער מנהל הקהילה באילת השחר מציין כי כמחצית מהבתים בהרחבה נמכרו לאחר המלחמה. בפרק זמן קצר יחסית הצליחו למכור 42 יחידות מתוך 51 ששוחררו למכירה.

אילת השחר מהווה את הדוגמה האופטימית ביותר מבין ההרחבות, אך יש האטה במרביתן והן נמכרות בקצב מתון יותר ממה שהיה. ההרחבות בקיבוצים השונים נושאות אופי שונה וסגנונות התקשרות מגוונים. לדוגמה, בהרחבה בלהבות הבשן שבה חיות כבר 12 משפחות ו-22 נוספות בדרך, מדגישים את הבנייה בטבע ולפי דגם אישי. במלכיה חיות בהרחבה כבר 20 משפחות, 20 נוספות בשלבים שונים של בנייה ותשתיות. מלכיה מהווה דוגמה ייחודית, כשכונה הנבנית בסיוע משמעותי מטעם המדינה. דווקא שם, מציין שלמה ספיר חבר הקיבוץ האחראי להרחבות, הם חשים מאז המלחמה בהאטה משמעותית בהתעניינות של משתכנים עתידיים.

בכנס שיזמה המועצה הוצגו כיווני פעולה לשנים הקרובות שעיקרם בהחלטת המועצה להשקיע משאבים בשיווק האזור, דבר שעד כה נעשה במשורה. כל הפעילות בנושא ההרחבות נעשית בסיוע ובתמיכה של החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית.

ראש המועצה אהרון ולנסי אומר כי "למרות הבעיות שלנו, אנשים מבינים שהחיים בגליל העליון מספקים להם משהו אחר - ערכים, איכות, טבע, חינוך - והם מוכנים להסתכן ולבוא לחיות איתנו. נראה לי שאנחנו נמצאים בשלהי תקופת ההססנות: המלחמה התרחקה, הקיץ הגיע ואיתו מתרחקות האופטימיות, ההבטחות או האשליות שניסו למכור לנו בממשלה, על הטבות למשתכנים. אנשים שבאמת רוצים לשנות את החיים שלהם מקבלים החלטה וקונים בלי לחכות למענק שהממשלה תיתן או לא".

מנהל מחלקת קליטה ותעסוקה במועצה שרוליק קנול, שארגן את המפגש, טוען כי מדובר בגרף קבוע של התנהגות צרכנים. "לאורך השנים שמתי לב שאנשים מתחילים להתעניין ברכישת בית בפסח או קצת אחריו ומגיעים לחתום על הבית בחופש הגדול או עד סוף החגים. אני לא יודע אם יש לזה צידוק מדעי, אבל זה מה שקורה בפועל".

עורך הבלוג