יום חמישי, 8 במרץ 2012

על הדשא - חלומות שהתגשמו 8.3.2012


8.3.2012
  ארכיון עיתונות  


על הדשא - חלומות שהתגשמו
רוני מ. האס

החלפת זרעים כפר סאלד

שיתוף ירוק
כפר סאלד

יותם קיי, 25, ניבה זוגתו, 27 וביתם הצעירה לילי עברו לכפר סאלד לפני כשבעה חודשים לאחר שהייה של כשנתיים בחו"ל. הם שמחו לגלות שהגיעו לקיבוץ מאד סביבתי וירוק ומיד הפשילו שרוולים לתרום מהידע שבאמתחתם - כמומחים בנושאי קיימות וסביבה וכמורים לפארמקלצ'ר. "כשהגענו לכפר סאלד הבנו שהגענו למקום הנכון - קיבוץ עם גינה קהילתית, מערך מיחזור מפותח שכולל מערך להפרדת מזון אורגני (קומפוסט) ואפילו אגם... די מהר שמענו שיש ביקוש למזון אורגני. לפני כארבעה חודשים התכנסנו כ-20 איש והקמנו צוות היגוי לפיתוח הרעיון של הקמת קואופרטיב. הקואופרטיב נועד להנגיש מזון אורגני מקומי לקהילה האזורית- הן מבחינת נגישות והן מבחינת עלות התוצרת. הקואופרטיב אינו למטרות רווח וכולל עבודת התנדבות, תורנויות ומנוהל על ידי חבריו. הקואופרטיב יפיץ מזון אורגני בעיקר מתוצרת מקומית, חשוב לנו לתמוך בחקלאים קטנים ובכלכלה המקומית- ירקות, דבש, טחינה. לפני כחודש סיימו קורס פארמקלצ'ר, ובשיתוף עם מורה לחקלאות ביו-אינטנסיבית, אלכס פצ'ן, החליטו שהקואופרטיב יארח מדי פעם תושבים מכל האזור להחלפת זרעים, אירוע אותו מימשו לראשונה, בהצלחה ביום שישי האחרון בשיתוף זרעי דרור - המתמחים בזרעי מורשת אורגנים, סלואופוד גליל עליון והמדרשה לחקלאות פרמקלצ'ר. הם גם משתפים פעולה עם מערכת החינוך בקיבוץ ששמחה להיעזר בהם לטיפוח מרחב ומבנה שלא היו עד כה בשימוש, ושישמש לפעילות כמרכז סביבתי חברתי ולגיבוש הקהילה. בעוד עשרה ימים יתקיים אירוע הפתיחה של הקואופרטיב, שבעקבותיו תתחיל פעם בשבוע אספקת התוצרת באופן מרוכז בכפר סאלד.www.growingwithmothernature.com

ערן צור בהופעה

עברית יוצרת
מוא"ז מגידו / עין השופט

זו השנה השלישית שבה מתכנסים במועצה האזורית מגידו, ליד קיבוץ עין השופט, חובבי השפה העברית ויצירותיה, לחגיגת מילים וניגונים שנמשכה לאורך כל סוף השבוע במה שעונה לשם האוקסימורוני משהו - "כנס השוק". נטע שפירא, עין השופט, ממארגני הכנס, מספר כי המטרה המרכזית של הכנס היא קידום תרבות עברית עכשווית והענקת הזדמנות לאמנים ויוצרים - מאזור מגידו ובכלל, לתת ביטוי ליצירתם ולחבר בין אנשים וקהילות.
אלמוג בהר ואמירה הס בכנס השוק 2012.צילם רן פרץ

"היוזמה מובלת על ידי תושבי האזור וכמה משוגעים לדבר מחוץ לאזור, והיא נתמכת על ידי קיבוץ עין השופט והמועצה האזורית מגידו. הכנס מתרכז בסוגות הקשורות במילה העברית - ספרות, שירה, קומיקס - ומשלב גם יצירות מתחום המוזיקה והאמנות הפלסטית, שיש להן נגיעה לטקסטים בעברית". יוצרים כמו אבות ישורון, אבא קובנר ואמירה הס קיבלו בכנס תשומת לב ייחודית, בנוסף ליוצרים נוספים, משכבר הימים או עכשוויים. בין השאר, נהנו המשתתפים גם מהופעה של ערן צור ומאומני קומיקס. כמו כן, התקיימו קבוצות דיון והרצאות, ובמסגרות אלה בלטו שתי בלוגריות מכוחותינו - נעמה כרמי ממעגן מיכאל ואורית עריף, לשעבר מקיבוץ רוחמה. לא על הדף לבדו.

ביבליופיליה
גדות

עדנה רבובסקי-לוי, 44, תושבת בקיבוץ גדות בשלוש שנים האחרונות, עבדה רוב חייה בחנויות ספרים בתל אביב, וידעה שיום אחד תפתח חנות משל עצמה. החלום נכנס לשלב של הגשמה לפני שלוש שנים, ולפני מעט יותר משנה הוגשם. רבובסקי-לוי פתחה בגדות חנות ספרים יד שנייה, הכוללת גם שירותי תרגום מאנגלית ולאנגלית. מסתבר שהחנות - העונה לשם "גוונדלין" (Gwendolyn) על שם מלכה בריטית מהמאה ה-12, וכמעט השם שהוענק לרבובסקי-לוי על ידי אימה (!) - אינה החלום היחיד שהגשימה באותו זמן, כיוון שכתשעה חודשים לאחר פתיחת החנות, הביאה לעולם זוג תאומים, חלום מקביל שהצליחה להגשים בביתה החדש בגדות.
למה חנות יד שנייה?
"ספר יד שנייה הוא בדרך כלל זול יותר, למעט ספרים שאזלו מההוצאה, ואז ניתן למוצאם רק בחנויות יד שנייה - עובדה לא פחות חשובה לחובבי ספרים".
ה"ביבליופיליות" (אהבת הספרים), היא מספרת, עוברת אצלה בדם. אבא שלה הוא תולעת ספרים - "כל יומיים הוא קורא ספר חדש". היא עצמה כילדה קראה המון וכך עד היום. בכל מקרה, היא רואה בעיסוק בספרים סוג של שליחות - לחבר מחדש את דור האינטרנט אל הדף המודפס, לשפה של פעם, לאיורים של פעם ולריח של פעם. ואם כבר בריח נגענו, רבובסקי-לוי משלבת בחנותה גם קטורות, פיות, קריסטלים ואפילו עששיות, כל מה שיעשה לכם את חוויית הנוסטלגיה עמוקה יותר. אגב, התקליטים שבחנות ישמחו לפטיפון שיוכלו להתנגן עליו ולהפוך את האווירה בחנות למושלמת. פתוח: שלישי ושישי, 10:00-14:00 או לפי קריאה טלפונית 052-2544814.


כוכבי אמת

תושבי תל אביב לא יכלו להתעלם בחודש החולף ממיצג תמוה שהוצנח לרחובותיהם, היישר מהחממה האקולוגית בעין שמר, על ידי תלמידי מבואות עירון ובית ספר גוונים, שהכינו אותו במסגרת לימודי איכות הסביבה. המיצג, שזכה לשם "בא בועבוע" בנוי מקירות ענקיים המורכבים ממאות בקבוקים הפוכים - בהם גדלות אצות חד תאיות, ירוקות ומבעבעות.

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547


עורך הבלוג