יום רביעי, 25 ביולי 2012

על הדשא 26 ליולי 2012



על הדשא
רוני מ. האס

צילום: אלון האס

נגנו עכשיו

יריית הפתיחה לפסטיבל "קול המוזיקה" בגליל העליון ניתנה ביום שני בערב בהופעה של להקת "תיסלם" המיתולוגית, שהתקיימה ביקב הרי גליל, קיבוץ יראון.
הם התבגרו, הקהל התבגר, וכמו כל יין טוב, זה רק השתבח עם השנים...
אח, איזה ערב בכיף..
צילום: אריאל צור

הולנד זה כאן

אינגריד קדם, ממעגן, מתנדבת ותיקה בחפירות הארכיאולוגיות בסוסיתא, הופתעה לגלות השנה, כי בין המתנדבים בחפירות נמצא גם יאן סבסטיאן ון ליסום, פוליטיקאי הולנדי, המשמש בשש השנים האחרונות חבר מועצת העיר אמסטרדם מטעם המפלגה הליברלית וכן כיועץ ראש ממשלת הולנד לענייני המזרח התיכון. אינגריד, הולנדית במוצאה, שמחה להחליף מילים בשפת האם עם המנהיג הצעיר שהתגלה כחופר מלא מרץ ואהדה, שהתחבב בקלות על החופרות במקום וניאות בשמחה להצטלם עם המתנדבת ההולנדית לשעבר והדגל ההולנדי.

יומה מוזס

העיקר קיבוץ

שדה אליהו/דן

יומה מוזס, 21, עלתה לפני שנה וחצי מהודו לישראל. היא הגיעה לקיבוץ הדתי שדה אליהו, שם עשתה באולפן המקומי את צעדיה הראשונים בעברית ובהיסטוריה של ארץ ישראל. תוך חצי שנה התגייסה לצה"ל כשהעברית השגורה בפיה הולכת ומשתפרת מיום ליום. לפני שלושה חודשים הצטרפה לגדוד הקרקל, והגשימה את חלומה להיות חיילת קרבית בצבא ההגנה לישראל. "כשביקרתי בארץ, לפני העלייה, במסגרת תוכנית 'תגלית', התרשמתי מכל החיילים והחיילות שראיתי, והחלטתי שאני גם רוצה. התחלתי כחיילת במחווה אלון, שם יש תוכניות לעולים חדשים, אבל היה לי ברור שאני רוצה להיות חיילת קרבית".
גם מהחיים בקיבוץ היא מאוד התלהבה. בשדה אליהו היא נחשפה לגרעין צב"ר, ופנתה לצופים בבקשה להצטרף כחיילת בודדת לגרעין וכך קרה: עם גיוסה נשלחה לקיבוץ דן, לשם היא מגיעה לחופשות מהבסיס הדרומי הרחוק. "אני אוהבת את החיים בקיבוץ, גם בשדה אליהו וגם בדן קיבלתי משפחות מדהימות, שאימצו אותי ומתנהגות אליי כאילו הייתי ילדה שלהם". בצבא היא התקבלה לגדוד קרקל, שבו היא משרתת כעת באימון מתקדם.
והמשפחה? "ההורים היו בהתחלה בשוק כשסיפרתי להם שהחלטתי לעלות לישראל. בינתיים, אחי הגדול התלהב מהרעיון וגם עלה לאחרונה לארץ. ההורים עדיין בהודו, מתגעגעים".
תוכניות לעתיד? "בכל מקרה אני רוצה לחיות כל החיים בקיבוץ".
דתי או חילוני? "עדיין לא ברור לי, העיקר קיבוץ!"

ד"ר אלון גן

אי כישלון למופת
כפר בלום/ מוא"ז גליל עליון

זו ודאי לא תהיה האסיפה האחרונה של אהרון ולנסי, שהודיע בשבוע שעבר על פרישתו מראשות המועצה האזורית גליל עליון, אבל בטוח שרב-השיח "האסיפה האחרונה", שבו ייקח חלק בשבוע הבא בפסטיבל היהודי-ישראלי "לא בשמים", כפר בלום, לצד ד"ר אלון גן, חוקר התנועה הקיבוצית, ראש החוג להיסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים ומרצה באוניברסיטת תל אביב, ענת זלצר יוצרת הקולנוע שיצרה לאחרונה את הסדרה התיעודית "קיבוץ", וישראל עוז, מחבר הספר "האסיפה האחרונה", ירעידו לא מעט מיתרים נוסטלגיים ואחרים בקרב משתתפי הפסטיבל. רב-השיח, שיתקיים בפסטיבל ביום רביעי הקרוב, יתייחס לשינויים הכואבים העוברים על הקיבוץ המתחדש. לדברי מנחה השיח, ד"ר גן, בן קיבוץ כפר מסריק, מטרת השיח תהיה לבחון את "יסודות הקיום הקיבוצי" הן דרך פרספקטיבה היסטורית המבקשת לקשר בין עבר, הווה ועתיד, ובעיקר דרך דיון על הדילמות והנושאים הנגזרים מתהליכי השינוי שעוברים על אותה תנועה, שמרטין בובר ביקש להגדירה כ"אי כישלון למופת". 
אוהלים בקציעות

דרום
אגף המשימות

ביום שישי האחרון יצאה משלחת מאגף המשימות של התק"צ לסיור לאורך הגבול המצרי, לאורך גדר הענק ההולכת ונבנית באזור. משתתפי הסיור נאלצו להיווכח שוב, כיצד הגבול, שעד לפני שנתיים התקיימו בו מסעות האופניים של בני י"ב מהתנועה הקיבוצית, הפך לכביש סגור לתנועה ולאזור שבו כף רגלם של הישראלים מנועה מלדרוך. המשלחת בחרה בהזדמנות זו לבדוק את אחד ממאהלי הענק המוקמים באזור, לא למען חיילי צה"ל או מטיילים שוחרי מדבר, כי אם לצורך הקמת מחנה מעצר בקציעות עבור אלפי פליטים שישוכנו בהם בתנאי מעצר. יואל מרשק מספר: "ללא שילוט והכוונה ורחוק מהכביש ומהעין, מצאנו מחנה עצום של אוהלים שנבנה במקום, וכנראה בקרוב יקלוט את אלפי הפליטים. לחשוב על החום הנורא, שבו אנשים ייעצרו במחנה של אוהלים, קשה להאמין שכך נוהגת מדינת ישראל". אגף המשימות מתכנן להביא למחנה המעצר מתנדבים, שיעבדו בהעסקת בני הנוער בפעילות חינוכית וספורטיבית. משב רוח רענן?

אין תגובות:

עורך הבלוג