יום חמישי, 30 באוגוסט 2007

עסק משלהם: קטנים וזריזים

רוני מ. האס

משפחת יגר מאילון הקימה חברה לפתרונות מיזוג ואוורור. "צריך היה אומץ להקים עסק עצמאי בקיבוץ", אומר אמציה יגר, "הם אבל לא פחות חשוב שהקיבוץ שלנו ידע לפרגן"

בתוך נוף עוצר נשימה, כמעט על גבול הלבנון, יושב קיבוץ אילון. קיבוץ שהופרט בשנת 2000 לאחר משבר כלכלי לא קל. אחת היזמויות המעניינות שהחלו לפעול בעקבות השינוי היא של אמציה יגר, 60, בן שמיר, חבר הקיבוץ, שהקים לפני כשלוש שנים חברה בע"מ, יחד עם אשתו סמדר ובנם אוהד.

החברה, יגר - פתרונות אוורור וצינון בע"מ, נותנת פתרונות ייחודיים, והוקמה מתוך ניסיון שצברו הבן והאב בשטח, במפעל למיזוג בו הועסקו ובו הקימו אגף המתמחה בתחום האוורור, עד שהחליטו שמותר להם גם להתפרנס בכבוד מהשגשוג שהניבה עבודתם. הם נפרדו כידידים מהמעסיק ופתחו עסק משלהם, והיום הם סיפור הצלחה.

אמציה: "צריך היה אומץ להקים עסק עצמאי בקיבוץ אבל לא פחות חשוב שהקיבוץ שלנו ידע לפרגן. נורא חשוב שקיבוצים יבינו את זה, לתת יד ליזמים, להקל היכן שניתן, הרי בסוף גם הקיבוץ מרוויח!"

סמדר יגר, האישה והאם, הצטרפה אף היא, לאחר שעזבה קריירה של מנהלת במשרד החינוך. יגר הייתה המנהלת של חטיבת הביניים כברי-מנור, בה הובילה תהליכי שינוי בתפיסה החינוכית, שהיישום שלהם הצליח מעבר למשוער. היא החליטה שהיא עוזבת, ונפרדה בלב שלם וללא חרטה מ-30 שנים בעולם החינוך".

"הצעד שלה היה מאוד משמעותי עבורנו", אומר אמציה. "סמדר כל הזמן עודדה ודחפה אותנו לעשות את הצעד הזה ולהקים עסק משלנו, היא ראתה שהפכנו מומחים בתחום, שאוהד מצליח לבנות פתרונות אוורור וצינון לפי בקשות מאוד ספציפיות ומוציא תחת ידיו דגמים ייחודיים ופתרונות שעדיין לא קיימים, וקהל לקוחות שנותן בנו אמון. היא הבינה שיש כאן פוטנציאל".

הם מקפידים על גישה פרטנית, על תשובות מתאימות לכל דורש ומצליחים להתחרות בחברות גדולות העוסקות בתחום.

החברה, הם מסבירים, עובדת כעסק עצמאי, אמציה וסמדר מקבלים משכורות מהחברה, והמשכורות נכנסות לקיבוץ המופרט במתכונת רשת הביטחון. בסופו של יום, לאחר כלל ההורדות של הנהלת החשבונות, מסי הקיבוץ והורדות אחרות, נכנסות המשכורות אל התקציב האישי. העסק עצמו משלם מסי מדינה על פי חוק, ומולם תקורות לקיבוץ: שכר דירה, חשמל וטלפון.

הנישה הייחודית שלהם היא בדיוק במקומות הדורשים זריזות ומענה מהיר. לדוגמה בכנס בערבה שמעו על בעיה שנוצרת בחממת עגבניות. דבורי ההפריה, הבומבוסים, שמפרות את עגבניות השרי בחממות הסגורות, היו מתות מרוב חום בחודשי הקיץ החמים. תוך מספר שבועות, המציא אוהד פתרון. האב טיפוס נראה כמו קופסה גדולה אליה מכניסים את כוורות הדבורים. המתקן מצנן את האוויר ועל פי ניסיונות ראשוניים מצליח להוריד את הטמפרטורה של הכוורות בכ-15 מעלות (!). הבומבוסים יכולים לשמור על עצמם בחום הכבד והשרי נהנה מהפרייתם. כעת נמצא המתקן במו"פ ערבה בבדיקה.

התערוכות שהם בוחרים ללכת אליהן אינן מתחום המיזוג אלא מתחומים שכנים כמו הבניין. עם הזמן חידדו לעצמם את הנישה הייחודית. הם נותנים טיפים להקמת עסק בקיבוץ - קודם כל חשוב ללכת בצעדים מדודים, לא לקפוץ מוקדם מדי גבוה מדי, לעלות מדרגה כל פעם כשמוכנים. הם רשומים כחברה בע"מ אשר מנותקת לחלוטין מבחינה כלכלית מהקיבוץ. סמדר אחראית על גביית הכספים, אחד התפקידים המשמעותיים בעסק קטן.

מוצר הדגל שלהם הוא מתקן היונק את החום המצטבר בתוך גג הבית ומוריד כ-5 מעלות מחום הבית. זה נעשה על-ידי שאיבת האוויר החם מחלל הגג, הכנסת אוויר טרי במקומו ושמירה על טמפרטורה קבועה בגג, כל זאת בצריכת חשמל השווה לצריכת נורת חשמל. המוצר הידידותי לסביבה תפס מאוד במחוזות הכפר, והוא מוריד את שעות פעולת המזגנים ומביא לחיסכון רב בצריכת החשמל. בזכותו כבר הרבה בתים לא מפעילים מזגן בערב. מוצרים דומים פותחו לגגות תעשייתיים, מותאמים לחומרי הגגות השונים. פתרונות נוספים שהם פיתחו: מתקן לצינון מקומות פתוחים כגון מרפסות, גני אירועים ומשתלות, בעזרת מערכת המפזרת רסיסי מים בחלל האוויר; מאווררי מעליות משודרגים, שלא עושים רעש, שמכניסים כמות אוויר משמעותית למעלית ומורכבים באופן נגיש במעלית; מערכת המקררת מוצר לאחר שהתחמם בתוך קו הייצור - פתרון שחסך למפעל שהזמין אותו עשרות דקות של המתנה מיותרת להתקררות המוצר, ועוד.

אמציה מספר שהם לא רושמים פטנטים במקום להשקיע אנרגיות בכיוון הזה, הם פשוט דואגים כל שנה לפתח 3-2 מוצרים חדשים. כך, גם מי שמחקה אותם, נשאר 2 צעדים מאחור. הם מונים לקוחות רבים בתעשייה הקיבוצית ובכלל וכן קיבוצים שגילו את יעילות המוצרים ופוטנציאל החיסכון שעומד מאחוריהם. המשקים שיצרו אתם קשר שמחו לגלות שהם זוכים ליחס חם ואף להנחות משמעותיות על המוצרים.

אין תגובות:

עורך הבלוג