יום רביעי, 29 בספטמבר 2010

על הדשא 28 לספטמבר 2010 - סוכות תשע"א


28.9.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס

משה זכאי
יצאו לפגרה עד לאביב הבא

כ-70,000 לולבים, שמיוצרים בקיבוץ טירת צבי בעמק בית שאן, הם אחד מסוגי הייצוא הנחמדים ביותר שקיימים. הלולבים מיועדים לסוכותיהן הכשרות של יהודים בכל רחבי הארץ והעולם. משה זכאי, 63, שהחל לפתח את ענף הלולבים המהודרים כבר לפני 30 שנה, או בשמם המקצועי "דרי", מספר כי הללו מתחילים להיקטף כבר בסביבות פסח, ובזכות טכניקות שימור ייחודיות הם נשארים סגורים וטריים עד לחג הסוכות. מחיר לולב לסוחר בין 60-70 שקל.

פותר חידת חמיצר מדבר

100 שנות קיבוץ

ציון זוארץ, 43, מאשקלון, הוא הזוכה המאושר בפתרון חידת חמיצר. זוארץ, כלכלן במקצועו, מנהל תחום מסחרי בחברת החשמל, נשוי ואב לשלושה בנים, שהגיע ביום הפתרון לקיבוץ עברון ומסרר ראשון את שתי מילות הצופן מתוך שלט בכניסה לקיבוץ. זוארץ הוא חובב מושבע ואדוק של חידות בכלל ושל חמיצר בפרט. "החידה הזו הייתה סוג של שיא מבחינת הרכב החידה", מסביר זוארץ. "חמיצר פיזר את כתבי החידה ב-21 מקיבוצי הארץ, באזורים שונים, עובדה שהביאה אלפים לכתת רגליהם ולפשפש בהיסטוריה של התנועה הקיבוצית. גם אני כמו האחרים חרשתי, בעקבות החידות את קיבוצי הארץ, הייתי מחובר לאתר האינטרנט שנפתח לטובת החידה וכן לקבוצת הפייסבוק שנפתחה". זוארץ מספר כי החיפוש אחר פתרון החידה לא תמיד היה קל. "לעתים, הייתי נוסע בשעות מוזרות, בשבתות, היו פעמים שלקחתי איתי את הילדים, שלא תמיד התעניינו בחיפושים של אבא שלהם אחר רמזים לכתב החידה ברחבי קיבוץ זה או אחר. ובכל זאת התמדתי".

הפתרון, מבחינתו, הוא שיאה של דרמה ענקית "אחרי שחמיצר נתן ברדיו רמז מאוד עבה, שסינן ושלל הרבה מהאפשרויות, נסעתי לעברון, פגשתי שם פותרים נוספים, אבל היה לי מזל וחוש להוציא את שתי המילים המסוימות מתוך שלט שהכיל 60 מילים".

זוארץ לא מפסיק להחמיא לחמיצר ולתנועה הקיבוצית - "זה רעיון אדיר לפרסם משהו באמצעות כתב חידה. רק הקבוצה שקמה בפייסבוק מונה כבר 2,500 איש. אנשי עסקים צריכים לקפוץ על המציאה ולמצוא בקבוצה הזאת קבוצת מיקוד שאפשר לפנות אליה בתחומים שונים. אני חושב שהמיזם הזה עשה שירות אדיר לתנועה הקיבוצית". הוא מצפה בכיליון עיניים לגורם הבא שיביא את חמיצר לרקום חידה חדשה.

ב-4 באוקטובר, במופע המרכזי לציון 100 שנות קיבוץ בדגניה א', יעלה זוארץ לקבל את הפרס - מכונית קאיה וטיול מסביב לעולם, מתנת משקי הקיבוצים. הכוונה היא לצאת לטיול משפחתי. "קשה לי לעזוב שלושה ילדים קטנים לחודש לבד", הוא מצטדק.

טיפים לחובבי חידות מתחילים?
"נכונות לעבודה קשה, אמונה ושמירה על קור רוח ברגע האמת. כדאי לחשוב מערכתית - למה חמיצר היה מכוון, וכמובן, מזל לא יזיק. היו אחרים שהגיעו לפניי לעברון, אבל פספסו בסנטימטר".

שרים בשומר הצעיר
נחשון-עין המפרץ

בקבוצת הבוגרים של השומר הצעיר מצאו דרך מקורית להגשמת דיבר חדוות הנעורים - פעילי התנועה, שמוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחייהם, חברו יחדיו והפיקו מופע של שירי ארץ ישראל שורשיים, שנכתבו על ידי מרדכי זעירא. קהל היעד: חבריהם ובני משפחה שהוזמנו. לאחר ההופעה הראשונה התגובות היו חד משמעיות - "נגעתם בנו, תמשיכו הלאה".
כך מצאו את עצמם מוזמנים להופיע בקיבוץ עין המפרץ, ולאחר מכן בקיבוץ נחשון. הם מונים עשרה חבר'ה, המנגנים בפסנתר, בתופים, בגיטרה ובגיטרה בס וכן בחליליות, וכמעט כולם משתתפים בקטעי השירה, כשבין לבין הם משלבים קטעי קריאה, שחלקם עוסקים במה שיש לתנועת הבוגרים של השומר הצעיר לבשר לעם.
גיא טובול, 29, עין המפרץ, רכז מחלקת קן קיבוצי בתנועה, מנהל את החזרות, שלטובתן הוא מלקט מכל קצות הארץ את הפעילים המוזיקליים, עונדי השרוך הלבן, פעם בכמה שבועות. טובול אף עיבד חלק מהשירים מחדש. בימים אלה התחילו לעבוד על ערב חדש "זה יהיה ערב על טהרת שירים לא מוכרים שחיבר בוגר השומר הצעיר בקן וילנה, שנספה בשואה, יוצר שכמעט ונשכח - ינדזה לייבוש. הזדמנות להפיח בשיריו רוח חיים מחודשת".

יום כיף לילדי הפליטים הסודנים
יטבתה - אילות

עדי רמות, 54, יטבתה, שלפני שבועייםנכתב ב"הדף הירוק" על העמותה שהקימה למטרות סיוע הומניטרי, איננה שוקטת על שמריה. הפעם, היא הפיקה יום כיף למען ילדי הפליטים הסודנים השוהים באילת ובקיבוץ אילות ב"כפר הסודני".

רמות, אחות במקצועה ומרכזת מיזם תל"ם בקיבוץ (תעסוקה-לימודים-מגורים לצעירים בני העדה האתיופית), גייסה את בני הנוער בקיבוצה, על מדריכיהם, לסייע בהפקת היום המיוחד. שנים רבות עבדה רמות כאחות במרפאת הקיבוץ, ולאחר מכן כאחות ראשית בבית החולים יוספטל שבאילת, שם פגשה לראשונה את הפליטים הסודנים, כשרק החלו להגיע לאילת מגבול מצרים, והתבקשו לעבור בדיקות בריאותיות בבית החולים. "מאחר שאין החלטות בנוגע לגורל הפליטים, אין למעשה פתרונות למצבם". עשרות ילדי הפליטים נהנו מספר שעות מלונה פארק מקומי; מתנפחים, צמר גפן מתוק, פופקורן וכמובן שוקו יטבתה תרמו עונג מיוחד לפעילות, שבה סייעו 25 נערים מהקיבוץ.

כוכב אמת - מתנדב X 3

אלי דגן, עין השופט, קיבל דרגת רס"ב (רב סמל בכיר) במשטרת נהלל מידי סנ"צ יואל שדה, מפקד מתנ"א צפון. זוהי הדרגה הבכירה ביותר למתנדבים שאינם קצינים. אלי דגן מתנדב כבר 20 שנה במשטרת התנועה, ו-22 שנה במשמר הגבול. עד לפני שנתיים הוא התנדב 19 שנה כנהג אמבולנס. על עצמו הוא מספר, "אני 'חולה' במחלה כרונית שהיא 'מחלת ההתנדבות'..."

סייע בהכנת הידיעה: יבל ברקאי

אין תגובות:

עורך הבלוג