יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

על הדשא - 16 לספטמבר 2010


16.9.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ.האס
דב נבון בבית אלפא. צילום: דוד עינב
דב נבון, ערן צור קרני פוסטל ועוד כמה חברים טובים מהברנז'ה, שנפשו בבית אלפא, הביעו את הוקרת התודה שלהם במופע רבגוני על הדשא של מסעדת הבשרים בליס בכניסה לקיבוץ. עם התחממות האווירה עלה נבון ונתן קולו בשירה לצד חבריו ובליוויה של בתו, שהפליאה לנגן על חליל צד.
צעדת הכנה למכינה
צעדת הכנה למכינה
מכינה קדם-צבאית גליל עליון

עשרות חניכים, שזה אך הצטרפו למדרשה למנהיגות חברתית, המכינה הקדם-צבאית בגליל העליון, פתחו את השנה בצעדה לאורך מקורות הירדן מצפון לדרום ומדרום לצפון, שנמשכה ארבעה ימים. המכינה הקדם-צבאית יושבת עתה בשני קיבוצים, במעין ברוך, שם החלה המדרשה, ועתה, זאת כבר השנה השנייה, נפתחת מכינה גם בכפר הנשיא, והיא נחשבת לשלוחה הדרומית של המכינה הגלילית. הצעדה תוכננה כך, ש"הדרומיים" צעדו ממעין ברוך לכפר הנשיא בעוד "הצפוניים" עושים את המסלול הנגדי. 
   
צילום: יח"צ
שנת תשע"א היא שנת שיא מבחינת מספר המצטרפים למכינה, בסך הכול 97 חניכים. יוסי ברוך, מנהל המכינה, מסביר כי המכינה ממשיכה להשקיע בכל הרמות חברתיות-לימודיות ודרך מעורבות בקהילה האזורית. המשתתפים פועלים לא פעם תחת כיפת השמים ובמרחבי הטבע הגליליים, באווירה המאפשרת יותר פתיחות וקירבה, ומזרזת את תהליך החיברות הראשוני. במשך ארבעת ימי המסע מתבקשים החניכים להעלות ציפיות לקראת השנה הנכנסת, והרעיונות הללו מיושמים לאחר מכן על ידי הצוות החינוכי והחניכים עצמם במהלך השנה כולה, כשמעבר ללימודי יהדות והחברה הישראלית הם מקבלים תוך מספר שבועות את המושכות לידיהם, ועוברים הלכה למעשה להתנסות במנהיגות עצמית. החבר'ה הצעירים, שהגיעו למכינה מכל קצות הארץ וסוגי ההתיישבות, דיווחו כי למרות הקושי הפיזי, נרשם אצלם סיפוק כללי ופריצת דרך לקראת השנה הנפתחת.

צילום: דן אזן
אוזו ומוזו מקיבוץ מצר
קיבוץ מצר

לא הרבה קיבוצים מתחדשים מצליחים להרים שנת בר-מצווה גדושה ב-13 משימות, אבל כמה מהם ממשיכים את המסורת הקיבוצית. אחד מאלה הוא קיבוץ מצר. במשך כל השנה היו אירועים שונים שארגנו ההורים והילדים, והשיא היה הפקה מקומית של ילדי בר המצווה, שהועלתה עם פתיחת שנת הלימודים. הם הפיקו יצירה תיאטרלית מרשימה על סיפורו יחיד הסגולה של אפרים סידון, "אוזו ומוזו מכפר קאקרוזו". הסיפור, העוסק בזוג אחים תאומים ש"לא ידעו ריב ורוגז, אם האחד חלם חלום מפחיד, האחר התעורר מזיע כולו", אבל יום אחד התגלעה ביניהם מריבה על שטות והבל, שהידרדרה לכדי ריב עולם, שבסופו של דבר הביאה להקמת חומה בין האחים וצאצאיהם. למרבה המזל, הסיפור מסתיים בכי טוב, וזאת - איך לא - בזכות תמימותם של ילדים נקיי לב משני עברי המתרס. קיבוץ מצר עובר לאחרונה רענון חברתי וקהילתי, שבעטיו הוקמה בימה לטובת הפקות מקומיות. במסגרת התחדשות זו הרימו את הכפפה ההורים והילדים של שנת בר המצווה, ובניהולן של שתי אימהות מקומיות ותחת בימויו של אבישי סנדנר, המעפיל, העלו את ההפקה המקומית. בהצגה השתתפו ילדי הקיבוץ, לרבות ילדי תושבים וכן מספר הורים ומבוגרים אחראים אחרים. להופעת הבכורה הגיע קהל של מעלה מ-200 איש, דווח על הפקה מקצועית ועל איכות משחק ראויה לציון. יודעי דבר סיפרו לכתבת "על הדשא", כי החבורה הכישרונית מתכוונת להיענות לפניות של גורמים מהאזור ולהעלות את ההצגה מעל בימות נוספות. 

מפגש קהילות מעורבות חילוניים דתיים

כ-100 משפחות מיותר מ-20 קהילות בארץ נפגשו ביער בן שמן לכנס ייסוד הקהילות המעורבות של חילונים ודתיים (מרק"ם). בכנס נהנו 300 המשתתפים מפעילות הפגתית, שכללה דוכני יצירה ופעילות שטח אתגרית (ODT). מרק"ם הוא תולדה של שיתוף פעולה בין "צו פיוס", עמותת "גשר" ומתנדבים מתושבי הקהילות, ששמים להם למטרה עליונה לקדם ולהעצים את החיים המשותפים לדתיים ולחילונים בקהילות מעורבות, עירוניות וכפריות, ויצירת מכנה תרבותי יהודי משותף. במגזר הקיבוצי ניתן למצוא ניצנים של קהילות מעורבות, שהבולטת שבהן מתהווה בקיבוץ כרמים, אשר קלט לפני כארבע שנים גרעין מעורב של חבר'ה דתיים וחילונים מכפר איילים, וכן בנתיב הל"ה, שבו נעשים בחודשים האחרונים מאמצים על ידי כוחות מקומיים להקמת מוסד חינוכי מעורב. ללי זינגר, רכזת פעילויות ותכנים במרק"ם, מספרת כי "מטרת הכנס הייתה להכריז על הקמת רשת של כל הקהילות המעורבות בארץ, שתחזק את הקהילות, תיתן להן אפשרות להיפגש עם אנשי מקצוע, שיסייעו בתהליכי ההתהוות והקיום של המרקם הייחודי בקהילות הללו וכיעד רחב יותר - להפיץ את הבשורה שזה אפשרי".

כוכב אמת - השמש של משפחת מרון

אצל משפחת מרון, מושב מולדת, כנראה יודעים להפיק מהשמש כל דבר. זה התחיל בהתקנת מערכת סולארית - הראשונה בארץ שמכרה חשמל לחברת החשמל - וממשיך בחמנייה ראוותנית במיוחד, שהצליחה לשבור את הממוצע, היא מיתמרת לגובה של שלושה מטרים וחצי. השאלה היא, כמה אנרגיה גזלה הצהובה הזו מהמערכת הסולארית, ואת מי צריך לחייב?

אין תגובות:

עורך הבלוג