יום חמישי, 29 באפריל 2010

על הדשא - מנה חמישית - שלוש אמהות מעמיעד - הציירות


29.4.2010
daf@maariv.co.il  ארכיון עיתונות  
על הדשא
רוני מ. האס  
קטפו לו את הפנסיה?
בית זרע

בשעה שהמגזר העסקי בקיבוץ בית זרע מוצא פתרונות יצירתיים, להפקת מקורות להתמודדות עםהחובות הרובצים על הקהילה, מצא חבר הקיבוץ, בן 60, דרך מקורית משלו למקורות הכנסה ולפנסיה בטוחה: מאות שתילי פרג מיתמרים לגובה של מטר וחצי, היכולים לשמש כחומר גלם לייצור סם האופיום, אותרו על ידי שוטרי טבריה, פורחים בגאון בגינת הנוי של החבר. בתשובה לשאלת השוטרים, דיווח החבר בקצרה על רכישת הזרעים לטובת גינתו בחו"ל לפני שנים מספר. השוטרים לא לקחו סיכון ועקרו את שלל הפרחים, מתוך החשש כי ישמשו להפקת הסם. הפרחים הקטופים נשקלו והפגינו משקל כבוד - 114 ק"ג.

שאלונצ'יק - און עצמי

שני חיילים ושתי חיילות, בני ובנות עין שמר, זכו במהלך טקסי יום העצמאות בצה"ל לציון לשבח על ביצוע תפקידם ביחידות שבהן הם משרתים:

נעמה פוקס
מצטיינת מפקד בסיס בה"ד 7
הורים: מרים וטוביה;
גיל: 20
חיל: תקשוב
בסיס: השלישות הראשית ברמת גן
תפקיד: רכזת כוח אדם
פז"מ ביחידה: שנה וחצי
מה עושה? מטפלת בהשתלמויות ובשלבים המקצועיים שעוברים בבית הספר למקצועות המחשב.
איך הגעת לזה? לאחר הטירונות הגעתי לבסמ"ח (בי"ס למקצועות המחשב) לקורס מחשבים. זה הוביל לתפקיד שאני ממלאת היום.

ליאור גרוסמן
"מצטיין נשיא המדינה" מטעם חיל האוויר. ביום העצמאות התקבל בבית הנשיא, עם 119חיילים נבחרים מכל חילות השדה, האוויר והים.
הורים: ענת וקובי
חיל: אוויר במערך הנ"מ
בסיס: ביסנ"מ (בית ספר נ"מ)
תפקיד: מש"ק פיתוח הכשרות והדרכות
פז"מ: שנתיים ושמונה חודשים (ממש בישורת האחרונה)
מה עושה? מובן שזה מתחלק לשלושה חלקים... החלק שהסתיים לאחרונה היה ליווי של פיתוח מערכת "כיפת ברזל". תפקידי היה לייצג את ממשק המשתמש, כלומר, להעיר ולהאיר מכיוון המשתמש.
מרכיב נוסף בתפקידי הוא הדרכתי. העברת הדרכות למפעילים הקשורים למערכת כיפת ברזל. והחלק העיקרי - פיתוח קורס להכשרת החיילים, שאמורים לתפעל את המערכת.
איך הגעת לזה? היות שכיפת ברזל היא פרויקט של הנ"מ, היה זה אך טבעי שאמצא את עצמי קשור לזה.
אתה "מורעל"? לא הייתי מגדיר עצמי ככזה, אבל אני מהטיפוסים שאם צריך לעשות, אז לעשות טוב, אבל לא מרגשות רעל. היו תקופות שהייתי יותר "שרוף", אבל מורעל אף פעם לא.
איפה אתה בעוד עשר שנים? כנראה, עם תואר ביד (טווח הבחירה הוא ממוזיקה ועד רפואה), כמובן אחרי הטיול, וכנראה גם עם משפחה.

עינב שם טוב
תעודת הוקרה ממפקד מערך מגן על הצטיינות בביצוע מיזם "דרך ערך"
הורים: סמדר ואלברט
גיל: 20
חיל: החינוך והנוער
תפקיד: מש"קית מורות חיילות ומד"ניות מרחב ונח"לאים.
עוד משהו: ויתרה על אפשרות ללמוד רפואה במסגרת עתודה אקדמית.
מה עושה? מפקדת של מורות ושל מד"ניות, מלווה מדריכות נוער, שעובדות בעיקר עם נוער מאוכלוסיות לא מתפקדות או בעייתיות. בדרך כלל, חבר'ה שמועדים ליפול לשולי החברה.
מי היו שותפייך בצוות ואיך פעלתם? היינו שלושה: נח"לאית מיחידת "קרקל", חייל מקורס חובלים ואנוכי. הוגדרו לנו מספר מטרות, שעיקרן לבנות ולפתח תוכנית וכלים לעבודה עם בני נוער ועם מחנכים לעידוד הגיוס. 
במציאות, לא בכל בתי הספר האווירה מטפחת ומעודדת את הגיוס, ומחנכים לא מעטים מעבירים מסר שאינו תומך בצה"ל.  
כמו כל פרויקט מסוגו, גם זה עבר את הרמטכ"ל, שלא רק בדק אותו אלא גם הגיע לגימנסיה הרצליה בתל אביב, לניסוי "חי". זה עורר התנגדות ואפילו הגיע לעיתונות.
תני דוגמה לרעיון שמייחד את הפעילות שלכם. שקצין יכול למקם עצמו על ציר הזמן והאירועים, איפה היה ואיפה נלחם, וכך להציג את עצמו כשותף בעיצוב ההיסטוריה הישראלית. זה נותן תוקף ועוצמה למפגש עם הנוער.

יהב בן דור
מצטיין ראש המנהל האזרחי ביהודה ובשומרון
הורים: דלית ושמוליק
יחידה: מנהל אזרחי איו"ש
בסיס: מת"ק עוטף ירושלים - מצודת אדומים
תפקיד: חמ"ל סמב"ס (אל תנסו להבין...)
פז"מ: שנתיים וארבעה חודשים
עוד משהו: אומרים שהפרס כולל סוף שבוע מפנק בעזה במלון "ארבע המנהרות"
מה עושה? עבודה מול אוכלוסייה פלסטינית ביהודה ובשומרון. טיפול בבעיות הומניטריות, מעבר בכירים ברשות, מתן היתרי כניסה לישראל ונושאים דומים.
איך הגעת לזה? הייתי מיועד למודיעין, אך נשרתי מהקורס. ידיעת ערבית ופרופיל 97 הובילו אותי ליחידה.

מתוך עלון עין שמר
השתתף בהכנה יעקב ליאור
שלוש אימהות
עמיעד

הן מוותיקות עמיעד, בשנות ה-70 לחייהן, כולן מדברות בניגון בריטי עתיק, שצלח את האוקיינוס בעזרת "הבונים דרור". שלושתן מצאו את עצמן חוזרות בשנים האחרונות לאהבה נושנה, והחלו לשלוח ידן במכחול. דבי ברמן, רוזי היימן ובריל שוורץ פתחו תערוכת ציורים משותפת, ביוזמת בנותיהן, חברות ללינה המשותפת. שלוש הוותיקות המנומסות מתגלות כבעלות כישרון לא מבוטל, כשהן מציגות את פרי מכחולן - ציורים בעלי ניחוח כפרי עם תיבול מחוזות ילדות בריטיים.

התערוכה מוצגת במועדון קיבוץ עמיעד עד סוף חודש מאי.
ייצוא מקורי מגידו - עמק יזרעאל
יבל ברקאי

 יוזמה מקורית להסברת הציונות התבשלה לאחרונה במטבח הקיבוצי, כאשר שני שפים קיבוציים: גיז'ה סגל, 48, ממגידו, מנהל ענף המזון של עין דור, ודב בניה, 53, מגזית, מנהל ענף המזון של קיבוצו, הגו את היוזמה המהפכנית להנחלת המטבח הישראלי בקרב העם הארגנטינאי. מבואנוס איירס התקבלו כבר כמה תשובות חיוביות, והשניים מתעתדים להפיץ את הבשורה בשנת 2011, הן בבתי ספר לבישול והן ללקוחות פרטיים (עקרות בית).
גיז'ה סגל הוא בוגר מדרשת רופין ודן גורמה בחיפה, ודב בניה הוא בוגר מדרשת רופין והולידיי אין. על סיור ההכנה שערכו בארץ מולדתם הם מספרים: "במהלך מספר שבועות חרשנו את בואנוס איירס, ופרשנו בפני הנהלות בתי ספר לבישול לא יהודיים את משנתנו הערוכה בתוך שלוש סדנאות לאוכל ים תיכוני: חומוס, פלאפל ושווארמה. בין היתר, היינו בקשר עם הדיקן של אוניברסיטת פלרמו בבירה".

זה נשמע כמו ציונות.
"בהחלט. אנחנו מנסים להיעזר במשרד החוץ ובמגבית היהודית. אנחנו רוצים להראות דרך הסדנאות ודרך האוכל הים תיכוני את הדו-קיום בארץ בין יהודים לערבים ואת ישראל האחרת, הסבלנית והסובלנית, ולא כפי שזה משתקף דרך התקשורת הזרה".

בסדנאות יועברו פרקים על המטבח הקיבוצי הקלאסי (השיתופי) עם הקוריוזים המייחדים אותו - אוכל להמונים, סירים גדולים, תמיד אורז, תמיד שני סוגי מרק, מנהלים ופועלים פשוטים מרוויחים אותו הדבר ואוכלים אותו הדבר, ומנהל מפעל שעושה תורנות טיגון שניצלים.

ומה הלאה?
"מכיוון שקיבלנו כבר כמה תשובות חיוביות, אנחנו מתכוננים להפקת הפרויקט הראשוני ב-2011.מבמקביל, אנחנו מתכוונים להמשיך לפקוד קונגרסים ותערוכות באמריקה הלטינית ולקדם את הסדנאות בקמפוסים נוספים ובפני מתעניינים פרטיים. אנחנו רואים את עצמנו שגרירים של מדינת ישראל לכל דבר. ממש לאחרונה היינו בדרך לקונגרס שנתי של שפים דרום אמריקאיים באורוגוואי, שלמרבה הצער, התבטל בגלל רעידת האדמה בצ'ילי".

מעז יצא מתוק, ובעקבות ביטול הקונגרס הגיעו השניים לביקור משפחתי בארגנטינה. חוזים לא נחתמו שם, אבל הרבה תבשילים בעבעו לטובת האיחוד המשפחתי.

אין תגובות:

עורך הבלוג