יום חמישי, 15 בפברואר 2007

המדרשה באורנים מעניקה תו תקן חברתי לבתי עסק

המדרשה באורנים מעניקה תו תקן חברתי לבתי עסק

רוני מ' האס

"פינה בעמק", האירוח הכפרי של קיבוץ מזרע, הוא עוד בית עסק שזכה לאחרונה להיכלל ברשימה המכובדת של בתי עסק הנושאים את תו הכשרות החברתית, ומול קהל הקונים בו מתנוססת תעודת הכשר.

תו הכשרות החברתית הוא פרי יוזמה של המדרשה באורנים, בהובלתו של איתמר לפיד, 38, בן אילת השחר וכיום תושב שמשית. לפיד, העובד במדרשת אורנים כמנחה קבוצות בתחום וכמרכז פרויקטים חינוכיים, מוביל את הפרויקט שיזם לפני כשנה וחצי, לאחר שהכיר פרויקט דומה שיזמה עמותת "מעגלי צדק" באזור ירושלים ותל אביב.

"בשונה מהפרויקט המקורי המעניק תווי כשרות חברתיים רק למסעדות ולבתי קפה, כאן בצפון אנחנו מעניקים את התעודה לכלל בתי העסק המוכיחים כי הם שומרים על אותם שמונה כללים, ובהם תשלום לעובד לביטוח לאומי, אי הלנת שכר, עמידה בשכר מינימום, תשלום להוצאות נסיעה של העובד, שעות נוספות והקפדה על נגישות לאנשים עם מוגבלות".

המדרשה, או בשמה המדויק "מרכז חינוכי להתחדשות החיים היהודים בישראל", דוגלת בלקיחת מושגים מהמקורות היהודיים והפיכתם לרלוונטיים למציאות הישראלית, אומר לפיד. "אותי כחילוני מטריד פחות אם יש תעודת כשרות על אוכל שמגישה מסעדה מסוימת, והרבה יותר מעניין אם העובדים במקום מקבלים יחס הוגן ואם גם נכים יכולים ליהנות ממה שהמקום מציע, בזכות התאמות שנעשו לטובתם". כל הדרישות מבתי העסק הן דרישות המצויות בחוקי העבודה של מדינת ישראל, אך משרד התמ"ת אינו יכול להעסיק באכיפתן יותר מאשר 20 פקחים בלבד לכל הארץ. "אם אנחנו האזרחים לא נדאג לדרוש מבתי העסק להתנהג בהתאם לחוק, יוכלו המעסיקים להמשיך ולהתעלם מזכויות בסיסיות של עובדיהם, כל שכן של לקוחותיהם הנכים".

לפיד מדגיש כי הם רואים את עצמם כממשיכים את דרכם של המסורת היהודית והקיבוץ, ומשתדלים לשלב את הרשויות באזור. הפרויקט היום כבר עובד בשתי רשויות - מועצה אזורית עמק יזרעאל ומועצה אזורית עמק בית שאן - כאשר מועצה מקומית רמת ישי כבר בשלבים מתקדמים לקראת הפעלתו. "הכלי המרכזי שבו עובדת הרשות הוא תעודת ההכשר החברתית שמעניק ראש המועצה לעסקים העומדים בקריטריונים. המועצה ממנה פרויקטור מטעמה שעובד מול בעלי העסקים. זה משתלב בצורה טבעית בעבודת המועצה, כולל ועדת היגוי שמנהלת את כל הפרויקט באזורה ובודקת כיצד מתחברים אליו מתוך הקיים. רשויות נוספות כבר הביעו עניין בפרויקט, בין השאר נוצר גם קשר עם רשות מקומית מהמגזר הערבי".

אין תגובות:

עורך הבלוג