יום חמישי, 13 בדצמבר 2007

עמותת אלה יוזמת פתיחת סדנאות זהות לבעלי רקע לא יהודי המתגוררים בישראל

עמותת אלה יוזמת פתיחת סדנאות זהות לבעלי רקע לא יהודי המתגוררים בישראל

רוני מ. האס

העמותה יצרה קשר עם 900 מתנדבים לעבר המתגוררים עדיין בקיבוצים ופרטיהם רשומים במשרדי התנועה

עמותת אלה (ELAH) בישראל, אגודה לליווי פסיכו-סוציאלי, הנותנת דרך קבע שירותיה לישראלים יוצאי הולנד, ממסדת בימים אלה יוזמה חדשה. סדנאות זהות לבעלי רקע לא יהודי שאינם בהכרח דווקא ממוצא הולנדי.

קרולה דרגן, מקיבוץ יגור, עובדת סוציאלית בעמותה, היא זו שיזמה את פתיחת הסדנאות לאור ניסיון רב שנים שצברו באגודה בעזרה ללא-יהודים יוצאי הולנד שהגיעו לגור בישראל. הסדנאות יתקיימו בתל אביב ובחיפה שם נמצאים משרדיה הרשמיים של העמותה.

עמותת אלה נוסדה בשנת 1979 מתוך מטרה לתת עזרה נפשית וחברתית ליוצאי הולנד לסוגיהם. היא הוקמה מכספים שהגיעו מגרמניה בעקבות השואה. העמותה נותנת מענה לכל אדם ממוצא הולנדי הזקוק לעזרה נפשית, רגשית וחברתית מכל סיבה שהיא. העמותה נמצאת בקשר גם עם דור שני ושלישי ליוצאי הולנד, בני זוג של יוצאי הולנד וכמובן עולים חדשים. אחוז גדול של הפונים הינם חברי קיבוצים.

לאור העובדה שבשנות ה-60 הגיעו לקיבוצים הרבה מאד מתנדבים, רבים מהם לא יהודים שחלקם החליטו לקבוע את מקומם בקיבוץ ולהקים משפחה, נוצרה בתנועה הקיבוצית אוכלוסיה בעלת מכנה משותף המעלה שאלות דומות בנוגע לזהות וקבלה כלא יהודים החיים בישראל. עמותת אלה יצרה קשר עם מוסדות התנועה הקיבוצית ובימים אלה פונה לכ 900 מתנדבים לשעבר המתגוררים עדיין בקיבוצים ופרטיהם רשומים במשרדי התנועה.

דרגן, 53, יוזמת הסדנאות, היא עצמה חברת קיבוץ שהגיעה ליגור כמתנדבת ונשארה בעקבות אהבתה לבעלה כיום ואבי בנותיה. דרגן מספרת כי היא באה מבית הולנדי נוצרי, בת לאב שבמלחמת העולם השנייה לחם במחתרת ההולנדית, עזר ליהודים רבים וכן היה במחנה הריכוז בירקנאו. דרגן מספרת כי כאשר מהגרים בעלי זהות לא יהודית מתגיירים, כמו במקרה שלה, וכמובן במקרה שאינם מתגיירים, עולות שאלות רבות בנושא הזהות והקבלה, בפרט כאשר מנהלים משפחה עם בן זוג ישראלי. הנושאים בהן יעסקו בסדנאות יהיו בין השאר, חיים בצל הבדלי התרבות, הפרידה מארץ המולדת והקליטה בארץ, השלכות ההגירה לישראל, ניהול משפחה רב תרבותית והורות לילד לא יהודי בישראל.

אין תגובות:

עורך הבלוג