יום שישי, 7 בינואר 2011

על הדשא 6 לינואר 2011




על הדשא
רוני מ.האס

רוחמה
כדור פורח מסייע להפרחת השממה
רוחמה

מורן איצקוביץ, 32, נשוי ואב לתינוק בן שבעה חודשים, תושב קיבוץ רוחמה, מנהל בארבע השנים האחרונות חברה להפרחת בלונים פורחים. "הרעיון נולד מחלום שחלמתי באחד הלילות, שבו ראיתי את עצמי עף בכדור". במקום לפתוח ספר לפענוח חלומות, פעל איצקוביץ באופן ענייני, והחל לחקור את הנושא לעומק. "התחלתי לחפש מידע על כדורים פורחים, בארץ לא היו בכלל כדורים פורחים, וברגע שהגעתי לחומר באנגלית, נפתח בפניי עולם ומלואו". הוא קם ונסע לארצות הברית ללמוד את התחום, לימודים שכללו הפרחת הבלון ואחזקתו, ולאחר התמודדות עם לא מעט בירוקרטיה ישראלית במשך שלוש שנים, הקים חברת תעופה לכדורים פורחים בשם OVER ISRAEL, ולשמה בנה בקיבוץ האנגר גדול המשמש כבסיס הפעלה מוסדר של הכדורים הפורחים. בחודש האחרון הצטרף לסד"ק הכדורים של החברה כדור גדול במיוחד, שזכה לכינוי "הסופר ג'מבו", בשל גודלו המאפשר לו להטיס בו-זמנית עד 18 איש. את טיסת ההשקה של הענק הקדישה החברה לתפילה למען הגשם של רבנים ושל ראשי מועצות מקומיים מגובה רב. "אמנם אנחנו לא יכולים לפעול כשיורד גשם, אבל אחרי הגשם אין מראה יפה יותר של אדמות הנגב." מי יודע, אולי בזכותם התעשת מזג האוויר, והגשם החל להרוות סוף סוף את האדמה הצמאה.
בית החינוך
בית החינוך כמעיין המתגבר
חוקוק-גנוסר

בית החינוך "מעיין", הפועל בקיבוץ חוקוק, הינו סיפור הצלחה מקומי, המוכיח כי גם במאה ה-21 אידיאלים יכולים לנצח. טלי ישראלי שלו, 39, רופאה במקצועה, המרכזת כיום את פעילות בית החינוך, מספרת כי הצטרפה לפני שלוש שנים וחצי, עם בעלה ועם שלושת ילדיהם, לקהילה האקולוגית בקיבוץ חוקוק ומיד חברה לצוות החינוכי של בית החינוך. שורשיו של בית החינוך נטועים בפעוטון, שהוקם לפני כשבע שנים על ידי חברי הקהילה האקולוגית, שהתהוותה בזמנה בקיבוץ לטם ועברה לפני כחמש שנים לקיבוץ חוקוק. היה זה פעוטון ברוח אקולוגית עם נגיעות אנתרופוסופיות שגדל עם הילדים. כאשר בוגרי הפעוטון החלו להתקרב לגיל בית ספר, היה ברור לחברי הקהילה, כי הם מעוניינים להמשיך ולחנך את ילדיהם בדרך הייחודית שהנחילו במקום. הם החליטו על הקמת בית חינוך, שיהיה מושתת על ערכי א.ד. גורדון, וברוח החינוך שרווח בעבר בתנועה הקיבוצית ובהתיישבות העובדת, כשהמטרה - לתת לילדים המתחנכים בו הזדמנות ללמידה רב-תחומית, הכוללת עבודה ומלאכת כפיים, מגע עם הטבע וחינוך לערכים של פשטות ושל צניעות, תוך חשיפה לחברה רב-גילית. לאחר חבלי לידה רבים החזון התגשם, ובית החינוך שהחל כפעוטון וכיתה אחת דו-גילית, מציין היום את שנתו הרביעית, כשלומדים בו 55 ילדים ועובדים בו אחד-עשר מחנכים - גננים ומורים. בבית החינוך פועלים שני גנים ושתי כיתות: גן דלעת לבני שנתיים עד ארבע, ובו שלושה-עשר ילדים; גן דום לבני ארבע עד שש שנים, ובו חמישה-עשר ילדים; כיתת ערבה - כיתה דו-גילית לבני שש ושבע, הפועלת ככיתה א' ובה ארבעה-עשר ילדים; כיתת אלה - הכיתה הראשונה שחנכה את בית הספר, גם היא דו-גילית של ילדים שהתחילו את שנת הלימודים בני תשע עד אחת-עשרה.

זו השנה הראשונה, שמוטל על ישראלי שלו להכין דוח פעילות של בית החינוך למפקחת משרד החינוך, וזאת משום שהשנה הצליח בית החינוך - לאחר תהליך של שיתוף פעולה אזורי, שכלל את בית הספר הממלכתי האזורי "נופי ארבל", את המועצה האזורית עמק הירדן ואת הנהלת קיבוץ חוקוק - לקבל אישור ממשרד החינוך לשמש במהלך שנת ניסיון שלוחה של בית הספר היסודי האזורי, "נופי ארבל", בראשות המנהלת הדס גרסול. בבית החינוך מברכים על כך ושואפים להתחבר למערכת החינוך הציבורי, חיבור שאף ייצר שיתוף פעולה הדוק, תוך הפריה הדדית, בין "נופי ארבל" לשלוחה בחוקוק.

צילום: דוד עינב
משלחת תאילנדית

משלחת תאילנדית, בראשות מפקד הצבא התאי, ערכה סיור בבית אלפא טכנולוגיות, המתמחה בייצור רכבי כיבוי אש ופיזור הפגנות, וקיבלה הסברים ממנהל המפעל. ראובן כנפי, ומיו"ר הדירקטוריון, האלוף במיל' גיורא איילנד.
מבשלים צדק חברתי. באדיבות המועצה האזורית עמק יזרעאל
מבשלים צדק חברתי
מועצה אזורית עמק יזרעאל

במועצה האזורית עמק יזרעאל מתבשל לאחרונה מיזם ייחודי בשם "קול בישול", להעצמת נערות מתבגרות. המיזם מתבצע בשיתוף פעולה של המועצה, על ידי מתנדבי "שותפות 2000 גליל מרכזי" וקהילת "ניגון הלב", קהילה החוגגת השבוע עשור להיווסדה, שחבריה, חילונים מיישובי העמק השונים, עסוקים בעיצובאורחות חיים יהודיים הכוללים תיקון חברתי.

שי זרחי, גניגר, פעיל מרכזי בקהילת "ניגון הלב", מספר כי מאחורי המיזם החדש עומדת ננסי פורת מנהלל, חברה בקהילת "ניגון הלב" ומתנדבת בשותפות 2000, והוא נועד, כמו מיזמים אחרים שיזמה הקהילה, לקרב לבבות דרך מלאכת ידיים. במיזם יקחו חלק נערות ממשפחות המשתייכות לקהילת "ניגון הלב", אשר יחד עם נערות מפנימיית ויצ"ו בנהלל, ייפגשו לסדנאות בישול משותפות. זרחי מספר, כי בימים אלה עמלים בפנימייה על הקמת מטבח לימודי, אשר נתרם על ידי המתנדבים עצמם. עד שתושלם הקמת המטבח, תסיע המועצה האזורית עמק יזרעאל את הנערות לבתי השפים, שהתנדבו לקחת חלק במיזם, בהם שלום שיטרית מגדרה, נדב קמפ מרשת מסעדות BBB, השוקולטייר מישי בלוג מקריית טבעון, אורלי סוננברג ממושב ציפורי ונילי כהן-מינץ מתמרת.

הקיבוצניק הנרגן
(מתוך עלון דליה דצמבר 2010)

אני רק שאלה: בדף הגזירות הכלכליות, שפורסם לאחרונה, התבשרנו על שינוי במדיניות "אחזקת דירות": "מהבית פנימה" - כל התיקונים על חשבון הדייר; "מהבית החוצה" - כל התיקונים על חשבון הקיבוץ. אז אני רק שאלה: אם בעיצומה של סערת דצמבר, לפני כשבועיים וחצי, גילינו טפטוף מן התקרה באמצע הסלון - זה נקרא "מהבית פנימה" או "מהבית החוצה"?

להזמנת מינוי ל"הדף הירוק" 03-5632547

עורך הבלוג